Títol: Sant Jordi 2007: Éssers mitològics i rondalles. Rondalles del Pla de l’Estany
Nivell: E.S.O. Àrea Llengua
Temàtica: Animació a la lectura. Àrees relacionades: Educació visual i plàstica
Centre: IES Pere Alsius i Torrent Responsable: Àngela Donoso, M. Àngels Juanmiquel, Palmira Fonolleda
Web http://www.xtec.cat/iesperealsius

Objectiu:

Fer conèixera l’alumnat les rondalles com a mostra de la literatura popular de tradició oral. D’una banda, es tracta de presentar els éssers mitològics de les rondalles, molts d’ells comuns en diferents cultures i altres propis de cada cultura; de l’altra, donar a conèixer les rondalles catalanes, centrant-nos en les rondalles de Banyoles i comarca.

Activitats:

Crear l’ambient adequat, penjant al vestíbul i passadís d’accés a la biblioteca imatges d’ésser mitològics barrejats amb començaments i acabaments tradicionals de contes.

Exposar en un lloc visible (entrada) un text resumit que centri el tema i la imatge de diferents éssers fantàstics amb un text explicatiu. El mateix text s’ha penjat ben visible a la biblioteca amb una mostra de llibres de rondalles. Hi ha col·laborat l’alumnat de l’aula d’estudi assistit.

Preparació d’un programa de ràdio emès en directe per Ràdio Banyoles amb la col·laboració d’alumnat representant de tots els cicles. El programa s’ha emès des de la biblioteca i s’ha escoltat des de cada aula la tarda del dia de sant Jordi. S’hi ha explicat què representa el puntedu per a la biblioteca i per al centre, i diferents alumnes han llegit un text que reflexiona sobre el plaer de la lectura, rondalles, han recomanat llibres i han fet una entrevista al professor del centre Joan Solana amb motiu de la publicació de la seva novel·la L’ombra de Caín. Totes aquestes activitats s’han preparat prèviament a classe.
curs 2006/2007