LA LLEGENDA: DEL COMTE ARNAU

UNA LLEGENDA DEL NOSTRE POBLE
SANT JOAN DE LES ABADESSES
CEIP MESTRE ANDREU

Guió del projecte

Treball sobre una llegenda

  1. Títol, centre, nivell.
  2. Justificació de la llegenda triada
  3. Resum del projecte
  4. Objectius i àrees relacionades

    Text de la llegenda

  5. Procés de realització
  6. Metodologia

    Materials i fonts d'informació

    Factors organitzatius

    Activitats pedagògiques

    Col·laboracions amb altres persones i/o entitats

  7. Valoració

Del procés

Dels resultats

Dels nens i nenes/nois i noies

1.Títol: LA LLEGENDA DEL COMTE ARNAU, UNA LLEGENDA DEL NOSTRE POBLE.

Centre: CEIP Mestre Andreu

CEIP Mestre Andreu

Nivell: Cicle Mitjà

2..Justificació de la llegenda triada.

Palau de l'Abadia de Sant Joan de les Abadesses Hem escollit la Llegenda del Comte Arnau ja que és una història molt arrelada al nostre poble. Ens ajuda a conèixer els orígens de Sant Joan, on hi ha espais de referència sobre la llegenda: Plaça Clavé, Palau de l’Abadia, i el Monestir.

A l’estiu es reviu cada any amb la representació a càrrec del grup de teatre SAT amb la participació de molta oble i fins i tot nens i nenes de l’escola.

Representació  de la llegenda del Comte Arnau

A l’escola al curs anterior els alumnes de 6è van realitzar un vídeo sobre aquesta llegenda, això també ha motivat a escollir aquesta llegenda.

Resum del projecte

Objectius

Àrees relacionades

Llengua catalana

Ciències Socials

Educació artística:

Text de la llegenda: "La llegenda del Comte Arnau

Per les terres de la Vall de Ribes i del Ripollès en general, un dels senyors feudals que hi van deixar un record més viu i, s’ha de dir tot, més desagradable, va ser el Comte Arnau, que alguns diuen que era de la noble família dels Mataplana. Durant molts segles se l’ha recordat, si no se li recorda encara per Ribes i Campelles, Campdevànol, Gombreny (al peu del santuari de Mongrony), i per Ripoll, i Sant Joan de les Abadesses. No és gens estrany que hi deixés aquest record, el Comte Arnau, perquè es veu que quan era viu en va fer a l’alçada d’un campanar, i quan era mort, encara tenia el mal costum a la nit, de passar dalt del cavall, amb tot de gossos que bordaven, bé que, com que el Comte Arnau s’havia convertit en una ànima en

pena

Sant Joan de les Abadesses

aquests hàbits nocturns ja es pot suposar que devien ser ben bé a contracor.
Seguint les aigües del riu Ter, a la comarca del Ripollès, trobem el bonic poble de Sant Joan de les Abadesses, el nom del qual es deu al Monestir de monges que hi va fundar el Comte de BarAbsis del Monestir de Sant Joan de les Abadessescelona Guifré e

l Pelós i consegrat l’any 887 que feu construir pera la seva filla Emma que en fou la primera abadessa.

D’aquesta construcció joia de l’art romànic cal destacar-ne el seu absis i el seu grup escultòric del Santíssim Misteri de l’any 1251. També cal destacar el seu claustre gòtic i el Palau de l’Abadia i un monument atribuït al Comte Arnau situat a la Plaça Clavé.

 

Claustre del Monestir de Sant Joan de les AbadessesLes abadesses desaparegueren de Sant Joan arran d’una denúncia de Bernat Tallaferro contra l’abadessa Ingilberga per les suposades deshonestedats comeses per les monges, fet que provocar el tancament del Monestir. El tema de la immoralitat de les monges es convertí en motiu central mitjançant la literatura i el folklore de la llegenda del Comte Arnau. Segons aquesta, existien fins i tot túnels que connectaven aquesta població amb Gombreny.

Més endavant en el Monestir hi va haver una jove i bonica abadessa que es deia Adelaisa. Era tant bonica que Arnau es va enamorar d’ella.

Van ser moltes les vegades que el Comte Arnau li va manifestar la seva passió, però Adelaisa cada cop el refusava tot interposant un Sant Crist entre ella i ell.

Arnau embogit d’amor per Adelaisa, un dia decidir endur-se-la. En plena nit montat en el seu cavall negre va presentar-se a la porta del Monestir disposar a cometre el rapte. Una monja tot esporuguida li va dir que Adelaisa havia mort aquell dia. Arnau com a home violent i demesurat volia l’abadessa morta i tot. Però quan l’anava a prendre es va produir un miracle: la morta va obrir els ulls i es posar a plorar. L’esglai del comte va ser terrible. D’un salt va pujar al seu cavall i a gran galop va perdre’s nit enllà.

Sant Pol - Estàtua del Comte ArnauI sembla que d’ençà d’aquell dia el Comte Arnau no ha deixat de cavalcar, dalt d’un cavall negre que feia molta feredat. I encara que en tingués ganes no podia parar mai.

La muller del Comte Arnau, Elvira que era una dona exel·lent es feia tips de pregar pel repòs del seu marit. Però un dia se li va aparèixer la seva ànima i li va dir, en una conversa d’una gran tendresa, que les seves oracions eren inútils, perquè havia estat maleït per tot el que havia fet i condemnat a cavalcar eternament.

La cançó explica la conversa entre el comte i la seva muller i diu així

La comtessa està asseguda viudeta igual !

La comtessa està asseguda al seu palau.

Se li presenta a la cambra, valga’m Déu val

Se li presenta a la cambra, el Comte Arnau

Tot cobert de roges flames, ai quin espant !

Tot cobert de roges flames, valga’m Déu val !

Tota sola feu la vetlla muller lleial?

Tota sola feu la vetlla viudeta igual?

No la faig jo tota sola, Comte l’Arnau

No la faig jo tota sola valga’m Déu val

Qui teniu per companyia, muller lleial

Qui teniu per companyia, viudeta igual ?

Déu i la Verge Maria, Comte l’Arnau

Déu i la Verge Maria, valga’m Déu val !

On teniu les vostres filles, muller lleial

On teniu les vostres filles, viudeta igual.

A la cambra són que broden, Comte l’Arnau

A la cambra són que broden, seda i estam

 

Me les deixaríeu veure, muller lleial

Me les deixaríeu veure, viudeta igual

Massa les espantaríeu, Comte l’Arnau

Massa les espantaríeu, valga’m Déu val.

Procés de realització

Metodologia :

Els alumnes cal que visquin el projecte del treball de la llegenda des del principi per tant es treballarà mitjançant l’esquema del treball per projectes que es concretarà més detalladament a l’apartat de factors organitzatius.

Materials i fonts d’informació:

www.elripolles.com

www.xtec.es

web del CRP del Ripollès

- Llegendes populars catalanes Ed. Salvatella

 

Factors organitzatius

El treball amb els nens serà a partir d’un projecte:

En primer lloc es realitzarà una pluja d’idees, sobre Què sabem?

En properes sessions s’anirà recollint Què volem saber?

A partir d’aquí confeccionem un índex

Els alumnes porten informació sobre el tema, de la biblioteca, de Turisme, de casa, etc...

Comencem a treballar amb el material

Fem un racó amb els alumnes

Fem treball en equip

Després es farà la valoració amb els alumnes Què hem après?

 

Activitats pedagògiques

Activitat 1: Buscar informació

Imatges del vídeo sobre la llegenda del Comte Arnau

Activitat 2: Elaborar un dossier d’activitats preparades per les mestres

Activitat 3: Treballar i cantar la cançó del comte Arnau

Activitat 4: Treballar i ballar la dansa del comte Arnau

Activitat 5: Sortida pel poble:

Activitat 6: Confecció d’uns murals a la cartellera de les aules

 

 

Alumnes de 4rt. del CEIP Mestre Andreu Alumnes de 3er. del  CEIP Mestre Andreu

Col·laboracions amb altres persones i entitats

- Joan Guillamet (Professor de l’escola que va realitzar un vídeo amb els alumnes de 6è sobre el tema)

- Llar d’infants

- Llar d’avis

5 Valoració

Valoració del procés:

Molt positiu pel fet de treballar a partir d’un projecte, ha estat molt engrescador pels nens, sobretot en la recollida d’informació, en l’elaboració del dossier, en les visites, en la projecció de vídeo, amb les entrevistes, etc...

Valoració dels resultats:

Es valora positivament l’assoliment dels objectius. A partir d’aquest projecte els alumnes han conegut diferents aspectes de la història de Sant Joan, també ha servit per aprofundir en el coneixement del contingut de la llegenda, en aquest moment creiem que els alumnes saben ubicar aquesta història en un espai i al llarg del temps, així diferenciar una mica el que és llegenda i el que és història.

Valoració dels nens i nenes:

Ho han valorat molt positivament pel fet que s’ho han passat molt bé i han après moltes curiositats que han engrescat el projecte. S’han notat també unes ganes d’ampliar el projecte en un futur.