La Llegenda de la Font de Sant Eudald

Centre: CEIP Pirineu

Nivell: Cicle Superior

Justificació de la llegenda triada.

Es relaciona plenament amb l'objectiu de Centre sobre Coneixement Físic i Humà de Campdevànol

Resum del projecte:

  1. Objectius i àrees relacionades

Les àrees relacionades són: Coneixement del Medi Social i Cultural i Llengua Catalana.

  1. Text de la llegenda: "La llegenda de la Font de Sant Eudald"

"Dos monjos del monestir de Ripoll van anar a la vila d'Ax, a França, pel nostre camí ral a buscar les despulles de Sant Eudald. En tornar estaven molt i molt cansats, es pararen a reposar a la vora del camí on trobaren alguns vilatans que els esperaven.

Font de Sant EudaldEls dos monjos estaven molt assedegats, però no podien beure de l'aigua del Merdàs perquè era guixosa i dolenta. Ells, tot desesperats i sense esma de continuar endavant, van fer una pregària invocant el Sant. Sobtadament, del marge del camí va brollar una abundosa i cristal·lina font, en la qual tots, meravellats, apagaren llur set. Tot seguit, fou anomenada font de Sant Eudald.

El dos monjos continuaren el camí i quan ja arribaren a prop de la casa pairal de "El Cornut" van sentir uns terribles gemecs de dolor. La mestressa de la casa feia tres dies que estava de part, i no hi havia manera que el nadó naixés. Els monjos i els vilatans que els acompanyaven s'acostaren a la casa per veure què passava. Pujaren ràpidament a la cambra de la mare, i postrant-se de genolls a terra, els monjos i la família suplicaren al Sant Eudald que ajudés a néixer el nou infant. En acabar la pregària se sentí el primer plor de la criatura".

Observació: Aquests fets van passar més de mil anys. I si us fixeu bé, a la façana de la casa hi ha la imatge del Sant.

Procés de realització

  1. Metodologia.
  2. Aprofitant el camí ral anem al lloc on va succeir la llegenda i un adult explica la llegenda fent retrocedir mentalment als alumnes fins a l'època dels fets.

    Donat que la llegenda passa en dos llocs diferents ens traslladem a dos llos respectius.

  3. Material i fonts d'informació.
  4. Es treu del llibre "Llegendes i tradicions de les valls del Ter i del Freser."

    Autor: Gonçal Cutrina i Sorinas.

    Il.lustracions: Antònia Casacuberta i Escarrabill

    Edicions Maideu.

    Ripoll 1981

     

     

  5. Factors organitzatius.
  6. Es realitza una sortida per cicles aprofitant altres aspectes socio-culturals del nostre entorn propi.

  7. Activitats pedagògiques.

  1. Col·laboració amb altres persones i/o entitats.

Valoració.

  1. Del procés.
  2. Valorem molt positivament el projecte, ja que els alumnes han assolit tots els objectius proposats.

  3. Dels resultats.
  4. Alumnes del CEIP Pirineu treballant la llegenda

    Mitjançant l'enregistrament hem pogut comprovar la correcta interiorització de la transmissió realitzada i la capacitat de transmetre fidelment la llegenda.

    Els alumnes han mostrat un bon grau de motivació, atenció, interès i n'han gaudit plenament.

    Valoració dels nens i nens / nois i noies.

Els hi ha agradat conèixer les peculiaritats del propi entorn i poder-les transmetre a altres companys. També els hi ha entusiasmat el fet de l'enregistrament en vídeo.