LA CEBA nº 23
 
 

QUIN ANIMAL TÉ LA CUA MÉS LLARGA?

Estàvem explicant un conte que tenia com a protagonistes dos animals que buscaven el camí més curt per arribar al riu i vam acabar amb una discussió entre els infants sobre quin era l’animal que tenia la cua més llarga. Vam decidir que investigaríem sobre el tema ja que cadascú havia fet les seves hipòtesis i no ens posàvem d’acord. La millor manera que vam trobar per fer-ho era anant a preguntar a les persones que de ben segur en sabien molt més que nosaltres: els nens i nenes més grans de l’escola. Així que vam fer petits grups per anar a presentar el nostre problema a les altres classes. Per fer-ho vam agafar dos animals cada grup i vam decidir que formularíem la següent pregunta: com podem saber quin és l’animal que té la cua més llarga?

D’aquesta manera els infants treballaven l’autonomia, la capacitat d’expressar i formular preguntes a terceres persones...

Quan tots els grups van tornar a classe es va posar en comú la informació obtinguda i la vam plasmar en una cartolina. Vam descartar les hipòtesis que no ens servien per donar resposta a la nostra pregunta i vam escollir dues respostes:
- per poder saber-ho podem mesurar les cues amb un regle.

- per poder saber-ho podem estirar les dues cues dels animals que portàvem i comparar-les per observació directe.


 

Va arribar el moment de posar en pràctica les respostes obtingudes. Per fer-ho vam fer parelles i vam descobrir que per obtenir bons resultats havíem de combinar les dues respostes. Mentre un membre de la parella estirava la cua l’altre la resseguia amb un llapis.

Un cop fet aquest procés decidien com escriure el nom de l’animal i si no se’n sortien demanaven ajuda a la mestra. Per acabar agafàvem el regle i mesuràvem la silueta de la cua i ho anotàvem al costat del nom de l’animal.

 

Quan totes les parelles van acabar vam decidir que la millor manera de veure quin era l’animal que tenia la cua més llarga era ordenant les mesures de la cua de petit a gran. Vam agafar el regle i vam anar mirant els nombres que hi apareixien: quin animal té una cua que fa 0 centímetres? Quin animal té la cua que fa 1 centímetre? ... i a mida que anaven apareixent les mesures de les cues dels animals els anàvem enganxant en un mural.


Així va ser com els nens i nenes de la classe dels cocodrils van poder descobrir quin era l’animal que tenia la cua més llarga. Però no només van descobrir això sinó que van aprendre moltes coses més: a ordenar, a escriure els noms dels animals, a veure la funcionalitat dels nombres, a treballar cooperativament, a investigar, a qüestionar-se preguntes ...

I és que moltes vegades val la pena deixar que la curiositat dels infants condueixi les activitats que tantes vegades programem seguint el llibre i fer que sigui la seva motivació la que els porti a la descoberta i al coneixement de tot el món que els envolta.

CEIP FLORESTA

Educació Infantil P4


CRP del Vallès Occidental I - Sabadell - S. Quirze del Vallès
Curs 2006-2007