LA CEBA nº 23
 

Un dia a la nostra classe de 1r ens va sortir aquesta pregunta:

COM HO FARÍEM PER SABER L’HORA QUE ÉS, SI NO TINGUÉSSIM RELLOTGE?

I la nostra mestra va anar apuntant la nostra conversa:
- Jo penso que sí que podem saber l’hora sense el rellotge
- Jo vaig anar al Cosmocaixa i vaig veure una torre i el sol estava al darrera de la torre. El meu pare m’ensenyava que anava girant i tirava un número. Però no m’ho va explicar gaire.
- El meu pare no porta rellotge i sempre arriba puntual.
- Com que el meu pare no porta rellotge perquè no és còmode,compta leshores amb els dits. Mira compte 1, 2, 3...
- Però com ho pot saber?
- Perquè pensa amb el cap.
- Jo crec que si vols mesurar el temps pots fer servir el termòmetre.
- Sinó pots mirar al campanar.
- Si hi ha un campanar.
- Pots anar a algun lloc i mirar l’hora.
- Quin lloc?
- Un lloc com una tenda.
- Si hi ha rellotge, clar.
- Sí clar.
- Però si no hi havia rellotges abans, com ho feien?
- Podien saber l’hora mirant el cel.
- Quan és foscés la nit i quan és clar és el dia.
- Pots comptar les estrelles.
- Pots saber l’hora si coneixes les estrelles.
- Però si és de dia no hi ha estrelles.
- De dia sí que hi ha estrelles perquè el sol és una estrella.
- Pots mirar si el cel està més fosc o més clar.
- El més clar és el matí i més fosc a la tarda isi és més súper fosc és la nit.
- Si no tenim rellotge, en podríem fer un.
- Com podríem construir un rellotge?
- Amb fang, martells, amb fusta. Però és molt difícil.
- I com funcionarà?
- Amb bateries
- És que abans no tenien bateries, no podien moure les agulles, perquè no tenien bateries.
- Ho podien saber d’una altra manera?
- Amb els arbres.
- El tronc dels arbres té anys i segons els anys que tinguinsón les hores.

INVESTIGUEM:
Vam decidir que preguntaríem a les mestres i als grans si ens podien ajudar a saber mesurar el temps quan no tenim rellotge.

També vam decidir que buscaríemdiferents tipus de rellotges per veure si tots funcionen amb bateries o piles.

Una mestra va portar a l’escola una llesca d’un tronc d’un arbre i vam comptar les anelles. Ens van dir que cadascuna correspon a un any.

 

Les vam comptar i vam veure que aquell arbre va viure 37 anys.
Els grans ens van ajudar i vam recollir una colla de rellotges diferents:
de sorra,de sol, de corda, digitals...

A l’hora del pati vam provar com funciona el rellotge de sol. Vam veure que l’ombra canvia i es posa sobre lesratlles del taulell.

Després vam construir un rellotge de paper amb una cartolina i un enquadernador. Aquest rellotge no funciona, però ens ha servit per entrenar-nos i aprendre a llegir les hores.

QUÈ HEM APRÈS?

Hi ha moltes maneres de saber quina hora és. Pots mirar el cel i fixar-te en el sol. A la nit has de mirar les estrelles però si no les coneixes costa molt. Les persones notem que passen les hores perquè tenim gana o si és més tard tenim son. Als sers vius se’ls nota que passa el temps perquè es fan grans, i creixen com el tronc de l’arbre. Les persones també creixen i es fan més grans.

Hem vist que hi ha rellotges que funcionen sense bateries i també que els rellotges d’agulles i els digitals diuen l’hora de forma diferent.

Sense rellotgeés molt difícil saber l’hora.

Però persort tenim rellotges a tot arreu: a l’escola, a casa, al mòbil, al cotxe, al carrer, a l’ajuntament, al campanar, a la tele, a l’ordinador...

CEIP JOANOT ALISANDA
Alumnes de 1r de Primària


CRP del Vallès Occidental I - Sabadell - S. Quirze del Vallès
Curs 2006-2007