L’AJUNTAMENT

L’Ajuntament és la part de l’Administració de l’Estat que és més propera als ciutadans. L’Ajuntament és també qui representa els interessos dels ciutadans davant d’altres instàncies públiques.

Per al seu bon funcionament l’Ajuntament disposa de:

 

ÒRGANS DE GOVERN

D’acord amb la llei electoral els responsables de la gestió municipal són els regidors, que són elegits directament pels ciutadans per un període de quatre anys.

L’Alcalde, elegit entre els regidors, és el president de la Corporació municipal i màxima autoritat de la ciutat.

Els tinents d’Alcalde són designats per l’Alcalde, entre els regidors i són els responsables de les àrees que tenen encarregades.

Els regidors de districte són regidors de l’equip de govern i representen a l’Alcalde en els districtes.

La resta de regidors que no tenen funcions específiques i que no pertanyent al partits o partits de la coalició de govern, formen l’oposició i participen en les comissions informatives i en els plens. Mantenen una funció de control sobre les activitats dels òrgans de govern.

Les decisions que pren l’Ajuntament, acords municipals, són preses, segons la seva importància, en Comissió de govern o bé en Ple.

La Comissió de govern està formada per l’Alcalde i els tinents d’Alcalde i es reuneixen regularment cada setmana.

L’Ajuntament en Ple es reuneix el darrer dijous de cada dos mesos en sessió ordinària i quan cal en sessió extraordinària i és convocat per l’Alcalde. L’Ajuntament en Ple està format per l’Alcalde i tots els regidors, tots tenen veu i vot en la presa de decisions. Les sessions del Ple són públiques i hi poden assistir tots els ciutadans que vulguin.

Les comissions informatives són reunions de les diferents àrees de l’Ajuntament, on la comissió de govern i els tècnics de l’àrea informen a l’oposició de les actuacions que es porten a terme i dels temes que es tractaran en els propers plens, a fi de que l’oposició pugui preparar les seves intervencions.

ORGANITZACIÓ ADMINISTRATIVA

Per portar a terme les tasques pròpies de l’Ajuntament i els acords que prenen els òrgans de govern municipals és necessària una organització de personal que s’encarregui d’aquestes tasques.

La majoria dels treballadors de l’Ajuntament són funcionaris, es a dir, persones que accedeixen al seu lloc de treball mitjançant una oposició. Quan el nombre de funcionaris no és suficient per poder atendre els serveis, l’Ajuntament convoca proves per agafar nou personal, aquest treballadors s’anomenen personal contractat i tenen un contracte temporal (per un temps limitat).

Per atendre les diferents àrees hi ha una amplia gamma de treballadors entre els que trobem: administratius, guàrdies urbans, tècnics -arquitectes, biòlegs, …-, conserges, auxiliars administratius, brigada d’obres…

Per portar a terme determinats projectes o gestions, de vegades, l’Ajuntament crea empreses municipals. Aquestes empreses funcionen com empreses privades, però al ser municipals, el seu pressupost ha d’ésser aprovat pel Ple. A l’actualitat les empreses municipals són:

Els serveis municipals que es porten a terme mitjançant empreses concessionàries són: neteja i recollida d’escombraries, manteniment de parcs i jardins, gestió del Polisportiu Marina-Besòs, neteja d’edificis públics i escoles i obres

COMPETÈNCIES DE L’AJUNTAMENT

Les competències de l’Ajuntament es troben recollides en la Llei de Règim Local. Les principals són les següents:

ALCALDIA

Tot i que les competències de l’Ajuntament estan descentralitzades en les diferents àrees, l’Alcalde ha de donar el vist i plau als diferents temes que s’han de desenvolupar.

L’Alcalde ,com a màxima autoritat municipal, és l’encarregat de mantenir els contactes a més alt nivell amb la resta de les administracions i institucions.

L’Alcalde, com la resta de regidors, per arribar a un millor coneixement de les problemàtiques dels ciutadans manté amb aquests contactes directes i així conèixer de primera mà els problemes i opinions, per aquesta raó manté periòdicament reunions amb grups de veïns, fa visites als barris...

Per apropar l’Ajuntament als ciutadans des de l’alcaldia es fan reunions, als barris i locals municipals, per informar de primera mà als ciutadans i entitats de qualsevol projecte urbanístic o activitat social.

URBANISME

ENSENYAMENT

CULTURA

PARTICIPACIÓ CIUTADANA I SOLIDARITAT

PUBLICACIONS

SERVEIS SOCIALS

JOVENTUT

ESPORTS

PROMOCIÓ ECONÒMICA

 PARCS I JARDINS I NETEJA

SANITAT, MEDI AMBIENT I CONSUM

GOVERNACIÓ

FINANCES

 

L’Ajuntament s’encarrega també de gestionar altres assumptes de l’Administració Central o bé de la Generalitat de Catalunya: Contribucions, Cens de la població, reclutament militar, eleccions...