IES Doctor Puigvert
Elaboració de treballs de recerca

Utilitzar l'espai i els recursos de la biblioteca escolar per elaborar treballs de recerca a 1er.de batxillerat·

Educar els alumnes en l'ús del fons bibliogràfic, general i monogràfic i cercar informació adient al tema del treball, als llibres i a l'ordinador, al mateix temps que se'ls ensenya a citar correctament les fonts, a desenvolupar la lectura comprensiva, elaborar resums i a treballar en grup·

Exposar en públic, per part dels alumnes, els continguts de la recerca i la gravació en vídeo de les sessions de treball a la biblioteca

Essent professora de filosofia al batxillerat i responsable del projecte d' innovació educativa PuntEdu al meu centre, he unit les dues tasques en aquesta experiència. He proposat als meus alumnes de 1er A de batxillerat fer la classe a la biblioteca a l'últim trimestre i que tractem alguns temes de filosofia de forma diferent: en grups i cercant la informació directament a les fonts.

Els alumnes han treballat un tema diferent per grup, prèviament escollit conjuntament. Cada grup estava en una taula. Han elaborat l'índex i s'han distribuït la feina; han redactat la introducció, el cos del treball, les conclusions i la bibliografia. Després, en les successives sessions de treball, han triat -amb la meva orientació- les fonts lliurament, el que els ha obligat a haver de consultar molts llibres i llegir-los, per saber si els interessava o no, i a resumir el material escollit. Ho han fet a mà, amb fulls blancs que jo els he proporcionat. També podien consultar Internet als ordinadors de la biblioteca. Jo anava responent els seus dubtes i orientant-los en la cerca, i ensenyant-los a citar les fonts correctament. Mentre fèiem tota aquesta feina, un grup voluntari ens ha anat gravant en vídeo, fent-nos entrevistes. Durant totes les sessions hem posat música relaxant de fons.

Per últim, 2 grups, han exposat el seu treball a la resta de companys i ha estar prèviament preparada per cada grup. L'experiència inclou l'exposició en públic per part del alumnes dels contingut de la recerca i la gravació en vídeo de les sessions de treball a la biblioteca.

Els alumnes varen respondre entusiasmats. Ho propiciaven el seu bon tarannà, l'espai i els recursos de la biblioteca. Aquest any l'hem pintada, amb una nova distribució, i alguns mobles i ordinadors nous, i estem ampliant el fons bibliogràfic. L'ambient de treball ha estat bo -la música de fons, relaxant, ha contribuït positivament-, i els alumnes han hagut d'aprendre a parlar baixet, sense molestar els altres. Consultar els llibres directament, generals i monogràfics, ha estat molt educatiu, així com ensenyar a cercar la informació adient, a treballar-la i a citar-la. Això els serveix per elaborar tot tipus de treballs, inclòs el treball de recerca individual que han de presentar al batxillerat.

Com és una experiència realitzada dins d'una matèria del currículum, ha tingut la seva avaluació, que es correspon amb la nota de filosofia a la 3era avaluació. Els criteris que he seguit -i que els alumnes coneixen- són: comportament, qualitat del contingut, cites bibliogràfiques i fonts, aspectes formals i exposició.