Objectius
generals
|
Utilitzar
l'espai i els recursos de la biblioteca escolar per elaborar treballs
de recerca a 1er.de batxillerat·
Educar
els alumnes en l'ús del fons bibliogràfic, general
i monogràfic i cercar informació adient al tema
del treball, als llibres i a l'ordinador, al mateix temps que
se'ls ensenya a citar correctament les fonts, a desenvolupar la
lectura comprensiva, elaborar resums i a treballar en grup·
Exposar
en públic, per part dels alumnes, els continguts de la
recerca i la gravació en vídeo de les sessions de
treball a la biblioteca
|
Descripció
de l'experiència |
Essent professora
de filosofia al batxillerat i responsable del projecte d' innovació
educativa PuntEdu al meu centre, he unit les dues tasques en aquesta
experiència. He proposat als meus alumnes de 1er A de batxillerat
fer la classe a la biblioteca a l'últim trimestre i que
tractem alguns temes de filosofia de forma diferent: en grups
i cercant la informació directament a les fonts.
Els alumnes
han treballat un tema diferent per grup, prèviament escollit
conjuntament. Cada grup estava en una taula. Han elaborat l'índex
i s'han distribuït la feina; han redactat la introducció,
el cos del treball, les conclusions i la bibliografia. Després,
en les successives sessions de treball, han triat -amb la meva
orientació- les fonts lliurament, el que els ha obligat
a haver de consultar molts llibres i llegir-los, per saber si
els interessava o no, i a resumir el material escollit. Ho han
fet a mà, amb fulls blancs que jo els he proporcionat.
També podien consultar Internet als ordinadors de la biblioteca.
Jo anava responent els seus dubtes i orientant-los en la cerca,
i ensenyant-los a citar les fonts correctament. Mentre fèiem
tota aquesta feina, un grup voluntari ens ha anat gravant en vídeo,
fent-nos entrevistes. Durant totes les sessions hem posat música
relaxant de fons.
Per últim,
2 grups, han exposat el seu treball a la resta de companys i ha
estar prèviament preparada per cada grup. L'experiència
inclou l'exposició en públic per part del alumnes
dels contingut de la recerca i la gravació en vídeo
de les sessions de treball a la biblioteca.
|
Avaluació |
Els alumnes
varen respondre entusiasmats. Ho propiciaven el seu bon tarannà,
l'espai i els recursos de la biblioteca. Aquest any l'hem pintada,
amb una nova distribució, i alguns mobles i ordinadors
nous, i estem ampliant el fons bibliogràfic. L'ambient
de treball ha estat bo -la música de fons, relaxant, ha
contribuït positivament-, i els alumnes han hagut d'aprendre
a parlar baixet, sense molestar els altres. Consultar els llibres
directament, generals i monogràfics, ha estat molt educatiu,
així com ensenyar a cercar la informació adient,
a treballar-la i a citar-la. Això els serveix per elaborar
tot tipus de treballs, inclòs el treball de recerca individual
que han de presentar al batxillerat.
Com és
una experiència realitzada dins d'una matèria del
currículum, ha tingut la seva avaluació, que es
correspon amb la nota de filosofia a la 3era avaluació.
Els criteris que he seguit -i que els alumnes coneixen- són:
comportament, qualitat del contingut, cites bibliogràfiques
i fonts, aspectes formals i exposició.
|
|