CEIP Octavio Paz
Els grans expliquen contes als petits

Crear i fomentar en els infants l'hàbit i el gust per llegir, introduint als més petits en el món dels contes i als més grans en el plaer d'explicar-los
Acompanyar en el procés lector possibilitant el ritme particular de cada nen· Promocionar la lectura amb funcions tant d'aprenentatge com lúdiques
Ajudar a la creació de criteris propis mitjançant la comparació de contes diferents

Aquesta activitat forma part de la programació d'activitats de dinamització de la lectura que es fan des de la biblioteca de l'escola en un dels cursos de cicle superior. Els alumnes de 6è, al llarg del primer trimestre, en grup de dos nens/es (amb diferent nivell de lectura), trien un conte clàssic per explicar a una de les aules d'educació infantil (la que ells prefereixen).

Un cop triat el conte, preparen material complementari per explicar el conte (cartells, decorats, titelles...) i es preparen la lectura, seguint unes pautes donades per tal de llegir correctament en veu alta.

A partir del segon trimestre, un cop a la setmana passen per l'aula d'educació infantil per explicar el conte que han treballat. Van acompanyats de la mestra responsable de l'activitat i del dos alumnes que faran l'explicació la propera setmana. Aquests són els ajudants; els que mouen les titelles o els decorats i que filmen la narració del conte per després veure-ho amb la resta de companys de la classe i fer-ne la valoració.

Després d'explicar el conte, els alumnes reparteixen un full d'activitats, preparat conjuntament amb la mestra responsable i relacionat amb el conte explicat als més petits de l'escola. D'aquesta manera els petits poden explicar a casa el que han fet.

Són els mateixos alumnes els que també s'avaluen: com han llegit, com ha estat el material elaborat, la creativitat, com ha anat la sessió, etc.

Malgrat tota la feina que suposa durant el primer trimestre per organitzar els grups, triar els contes, preparar les lectures i els materials, és molt gratificant el resultat. A tots els agrada l'experiència d'explicar contes als més petits i aquests, estan encantats d'escoltar que els grans els expliquin contes perquè els esperen amb molta il·lusió.