CFPE M Pont del Dragó
Club de lectura

Objectius generals

Fer partícip del gust per la lectura a tota la comunitat educativa: alumnat, familiars, professorat, educadors, psicopedagogs, fisioterapeuta, equip directiu, servei de recursos i PAS
Realitzar un projecte comú de dinamització lectora comptant amb una representació de la comunitat educativa· Augmentar el nombre de lectors i usuaris a la biblioteca

Descripció de l'experiència

Aprofitant l'Any del Llibre (2005), un any prolífic en actes i propostes vinculades a la lectura a la nostra ciutat: Jornades internacionals de Lectura Fàcil, 1r. Saló de l'Edició del llibre a Barcelona i exposicions dedicades a aniversaris d'autors i obres de la literatura universal (el Quixot, Andersen, Gil de Biedma, Jules Verne, Joan Coromines, Solitud, Benguerel,...), des del Pont del Dragó voliem donar una empenta a la lectura amb el "Club de Lectura".

Participem en el Projecte d'Innovació Educativa Biblioteca/Puntedu, i la proposta del Club de Lectura segueix la proposta de dinamització lectora d'aquest projecte, que es desenvolupa al llarg de tot el curs.

El Club de Lectura disposa de 43 llibres que s'adapten a les necessitats concretes de la diversitat lectora que hi participa (40 persones de tota la comunitat educativa). Hi ha llibres en diferents formats, continguts, gèneres, i per a diferents nivells lectors. Tenim audiollibres, llibres en SPC i videos de LSC. Pretenem que no hi hagi limitacions a la lectura. Hi ha moltes maneres de llegir i disfrutar-ne; qui no ha llegit un llibre gràcies als ulls d'un altre?. La veu té tanta màgia com la lletra impresa.

Per donar a conèixer aquesta iniciativa es va fer una difusió a tota la comunitat, a través de cartes i plafons. Per saber els llibres que agraden més i aquells que no agraden tant, demanem als participants el compromís de fer una valoració de l'obra, que es pot fer omplint de color unes caselles i escrivint comentaris en un àlbum. Cada color identifica el nivell de valoració, des de poc a molt. Les famílies que hi participen reben el llibre a través del seu fill/a i després retornen el comentari també a través de l'alumne. Quan acaba el mes es penja a l'entrada de l'escola el recull del Club de lectura, amb l'autor més valorat, el lector/a del mes, etc. L'accès a les obres es realitza demanant el llibre en préstec amb el carnet i respectant les normes i les obres.

Avaluació

Ha estat una experiència satisfactòria perquè hem aconseguit dotar la biblioteca de diferents materials per atendre la diversitat del nostre centre. Ha augmentat el nombre de lectors i préstecs i hem aconseguit la participació d'una representació de la comunitat educativa que llegeix junta.

L'experiència és molt enriquidora perquè hem compartit sensacions, hem fet intercanvis, ens hem comunicat mitjançant els llibres, els comentaris i la paraula.

Les estratègies de funcionament han estat eficaces i els recursos idonis. La visibilitat en tot moment de les obres i la facilitat d'accès han permès aquest fet.

Cal millorar la complicitat dels professionals.