CEIP Rosa dels vents
De la família a l'escola: compartim els contes

Aprofundir en les relacions comunicatives en la comunitat escolar·
Facilitar als mestres d' educació infantil un espai des del qual puguin apreciar i comprendre la contribució que fa la família i especialment el que fan els pares en el desenvolupament afectiu, cognotiu i social de l'infant·
Aprofundir en les estratègies d'intervenció pedagògica en les famílies des del marc escolar, analitzant els canals de comunicació família-escola

La proposta: "De la família a l'escola: compartim els contes" consisteix en unes sessions de joc en les quals hi participen conjuntament pares, mestres i alumnes d'un mateix grup amb l'objectiu de compartir aspectes afectius i emotius dels infants mitjançant, en aquest cas, l'explicació de contes, l'aprenentatge de la lectura,... És un nou espai de comunicació família-escola, pares/mares i fills/es.

A la reunió de pares d'inici de curs es presenta l'activitat i s'ensenya el material audiovisual de l'experiència per tal que els pares i mares s'animin a participar en la proposta.

Els mestres i l'assessora de l'activitat preparen el taller (plantejament, temporalització, material,...). La sessió té lloc a la biblioteca del centre, on es troben pares i mares amb els seus fills/es, la tutora, la resta de responsables de l'activitat i l'assessora.

La sessió s'inicia amb l'explicació del conte: "En Tomàs aprèn a llegir". És un conte que ressalta l'aspecte del compartir, la importància de les relacions afectives, la necessitat d'aprendre a llegir i escriure,... A continuació amb l'ajuda d'uns titelles es crea un conte col·lectiu i desprès es gaudeix d'una estona perquè cada família pugui mirar o llegir contes lliurement amb el/la seu/va fill/a.

Després els alumnes amb la mestra de reforç van a la classe i fan un mural que il·lustri la història que han creat; mentrestant, els pares i mares, amb la guia de l'assessora inicien un diàleg on es parla de les inquietuds educatives que tenen les famílies, de les relacions comunicatives,....i es crea un bon clima de complicitat. Finalment , els alumnes retornen a la biblioteca amb el mural que han fet per compartir-lo amb la seva família.

Es constata un grau elevat de consecució dels objectius marcats, s'han millorat les relacions comunicatives de les famílies amb l'escola. També s'ha aconseguit un millor clima de confiança i es coneix millor el paper de la família dins l'escola. Ha estat una experiència molt enriquidora, així ho constaten les mateixes famílies, l'equip de mestres d 'educació infantil i la direcció del centre.

Es valora positivament per part de les famílies el tenir un espai per compartir amb d'altres pares l'activitat, les experiències educatives, intercanviar impressions i poder conèixer una mica més com es treballa a l'escola amb els seus/ves fillls/es. L'experiència continuarà el proper curs.

La participació, la implicació de les mestres i de l'assessora ha estat molt bona. L'índex de participació de les famílies ronda un 65%, fet que es valora positivament.