Projectes i experiències d’aula i de centre

CEIP Barrufet    Plaça Agricultura, 6      08830 - Sant Boi de Llobregat      Tel/Fax 93 654 61 54

Títol:

PROJECTE D’INFORMÀTICA A EDUCACIÓ INFANTIL

Àrees curriculars:

- Àrea I: Descoberta d’un mateix

- Àrea II: Descoberta de l’entorn natural i social

- Àrea III: Intercomunicació i llenguatges

Modalitat/Temàtica:

TIC. Informàtica

Nivell educatiu:

Educació Infantil

Contacte:

Fuensanta (coord. Informàtica E. Infantil)

Eugènia (Directora)  ceip-barrufet-santboi@xtec.net

Enllaç:

 http://www.xtec.net/ceip-barrufet-santboi

Objectius

 

El document que agafem com a punt de referència per a desenvolupar tota la nostra tasca és el donat per l’Administració en el qual s’estableix un primer nivell de concreció de la competència bàsica en Tecnologia de la Informació i Comunicació (TIC) que l’alumnat ha d’assolir en acabar l’ensenyament obligatori.

La seqüenciació d’aquestes competències per al nostre cicle és la següent:

Parvulari

Alfabetització tecnològica

·         Usar el ratolí per assenyalar i clicar.

·         Iniciar/tancar l'ordinador.

  • Usar el teclat/tauleta sensible.
  • Imprimir clicant a la icona d'imprimir.

Instruments de treball intel·lectual

  • Prendre consciència de la possibilitat d'obtenir informació a través de mitjans electrònics.
  • Col·leccionar, classificar, ordenar i seriar diferents tipus d'objectes.
  • Confeccionar una imatge utilitzant un programari de dibuix senzill.
  • Explicar el procés de treball amb l'ordinador i indicar les eines utilitzades.

Eina de comunicació

  • Fer comparacions simples entre el telèfon i el correu.

Control i modelització

·         Seguir instruccions.

 

 

Tenint en compte aquest document els objectius que ens proposem són:

 

- Utilitzar l’ordinador com una eina de comunicació i aprenentatge, d’adquisició d‘actituds, destreses,  hàbits i alhora com una font de diversió i joc.

 

- Conèixer i posar en pràctica les normes bàsiques de funcionament de l’ordinador:

 

· Utilitzar el ratolí: moviment, moviment i clic, fer clic i arrossegar

· Utilitzar el teclat per escriure el seu nom, el nom d’un company, paraules...

· Tancar programes.

 

 

Continguts curriculars

L’ús de l’ordinador dins de l’aula d’Educació Infantil o a l’aula d’ordinadors reforça, complementa o amplia els continguts treballats en els diferents àrees.

Tenint en compte les diferents àrees en que es divideix el currículum del Parvulari,

- Àrea I: Descoberta d’un mateix

- Àrea II: Descoberta de l’entorn natural i social

- Àrea III: Intercomunicació i llenguatges

i que es tracta d’un Cicle amb característiques pròpies i ben definides,

- Significativitat i funcionalitat dels aprenentatges.

- La individualització. Atenció a la diversitat.

- La sociabilització.

- Les actituds, els hàbits.

- La globalització.

els continguts que es treballaran durant les sessions d’informàtica s’organitzaran de forma globalitzada, incidint, bàsicament, en les àrees especificades anteriorment.

ÀREA I

ÀREA II

ÀREA III

PROCEDIMENTS

Coordinació òculo-manual.

Orientació i estructuració en l’espai.

Identificació colors, formes, etc.

Precisió de l’ajust corporal.

Observació del color, formes, animals en situacions i elements del marc natural i social amb imatges fixes o mòbils

Llenguatge verbal:

Comprensió conte/poema. Adquisició vocabulari.

Verbalització experiències

Llenguatge matemàtic: Identificació formes, colors, tamanys, etc.

Seqüenciació d’imatges

Identificació i reconeixement del nombres.

Llenguatge plàstic:

Realització dibuix amb el de Paint.

Llenguatge musical:

Interpretació i escolta de cançons.

Nocions espacials: dalt-baix, dins-fora

El color

Qualitat física del color en elements de l’entorn, que produeixen sensacions i percepcions

El elements de les tradicions: La Castanyada, el Nadal, St Jordi

L’artista: Miró, Dalí

Llenguatge verbal:

Vocabulari contes, poemes.

FETS I CONCEPTES

Llenguatge matemàtic: Formes, colors, tamanys, dins-fora, els nombres, etc.

Llenguatge plàstic:

El color, la línia com element plàstic.

Llenguatge musical:

La cançó com a mitjà d’expressió

Iniciativa, interès i constància en les activitats.    

Esforç per vèncer les dificultats superables.    

Confiança i seguretat progressiva en les seves possibilitats.            

Cura del material informàtic.    

Valoració d’un mateix i dels altres.

 

 

 

 

ACTITUDS

 

Descripció

- Les activitats que es realitzen són motivadores, variades i tenen en compte els diferents graus de dificultats.

- L’actuació de la mestra consisteix en adoptar una actitud observadora entorn l’activitat dels infants i la  de col·laboració amb aquells que ho sol·licitin.

La mestra pren notes, en forma d’observacions generals o específiques, sobre el desenvolupament de les activitats realitzades, que serveixen per guiar i orientar la seva tasca.

Hem de tenir en compte que durant les primeres sessions amb P3 el paper de la mestra és bàsicament de col·laboració i de guia per poder familiaritzar als nens/es amb aquesta nova eina que és l’ordinador.

En canvi els nens de P4 i P5 ja treballen més autònomament perquè ja tenen el bagatge del treball realitzat durant el curs passat. Aquests nivells disposen d’un racó d’ordinador a les seves aules a part de les sessions que es realitzen a l’aula d’informàtica, a més a més aquest curs disposen de connexió a Internet en aquests ordinadors.

Aquest tipus d’organització permet:

- respectar el ritme evolutiu de cada infant i el seu desenvolupament individual

- aprenentatge significatiu

- adquirir per part dels infants un cert grau d’autonomia i responsabilitat.

- poder atendre més individualment als nens

- nen/a principal protagonista del seu procés d’ensenyament- aprenentatge

Temporització P3

Les sessions d’informàtica es realitzen a la sala de Cicle que compta amb cinc ordinadors, dos dels quals disposen de connexió a Internet.

El treball d’ordinador es planteja com un racó més d’aquella sala, hi ha una sola mestra, es fa de dilluns a dijous en dues franges horàries diferents 9.15-10.45 i de 11.45 -12.15.

Hi ha un sistema de graella de control personal que serveix perquè tots els nens/es facin les diferents activitats proposades.

El nombre d’alumnes és aproximadament de 16 nens/es. El treball és individual.

Temporització P4 i P5

Les sessions d’informàtica es realitzen a l’aula d’Informàtica que compta amb 13 ordinadors.  

Tenen una durada de 40 minuts i es realitzen els divendres a la tarda. Hi ha una professora.

El nombre d’alumnes és aproximadament de 12 nens/es. El treball és individual.

Tenint en compte que es fa desdoblament de les classes vol dir que P5 fa cinc sessions al trimestre i P4 en fa tres.

Aquests nivells disposen d’un racó d’ordinador a les seves aules a part de les sessions que es realitzen a l’aula d’informàtica. Un dels ordinadors disposa de connexió a Internet.

Avaluació

L’eina bàsica per avaluar és l’observació contínua i individualitzada, malgrat tot hi ha que diferenciar tres tipus d’avaluació:

- l’avaluació inicial:

saber en el cas de P3 què sabien dels ordinadors?, per a què servien?, què volien saber?, si tenien a casa, ...

En P4-P5 ja s’havia realitzat el curs anterior

- l’avaluació formativa: 

Anecdotari de les sessions on les mestres prenen notes, en forma d’observacions generals o específiques, sobre el desenvolupament de les activitats realitzades, dels processos, estratègies de cada nen/a, d’actituds, etc.

Aquest instrument d’avaluació serveix a les mestres per guiar i orientar la seva tasca i d’aquesta forma adequar si es necessari el procés a les necessitats dels nens/es.

- l’avaluació final:

Autoavaluació per part dels nens en la útima sessió: què m’ha agradat més? Què m’ha agradat menys? Que canviaria de les sessions d’informàtica? I un dibuix on es pugui veure una cosa que han après durant les sessions d’informàtica.

Avaluació per part del Cicle si s’han complert els objectius, si eren adequats, si els continguts treballats eren suficients, si els materials eren apropiats, etc. És a dir en equip trobar solucions a possibles dificultats i plantejar la nostra actuació de cara al curs vinent.

Observacions

Lloc on es pot fer:

Sala de cicle (P3) i Sala d’informàtica (P4 i P5)

Calendari:

Al llarg del curs (veure temporització P3, P4 i P5)

Dates i horari:

Durada:

Ho organitza: