CEIP Barrufet Plaça Agricultura,
6 08830 - Sant Boi de Llobregat Tel/Fax 93 654 61 54
|
Títol: |
PROJECTE D’INFORMÀTICA A EDUCACIÓ INFANTIL
|
Àrees curriculars: |
- Àrea I: Descoberta d’un mateix - Àrea II: Descoberta de l’entorn
natural i social - Àrea III: Intercomunicació i llenguatges |
|
Modalitat/Temàtica: |
TIC. Informàtica |
|
Nivell educatiu: |
Educació Infantil |
|
Contacte: |
Fuensanta (coord.
Informàtica E. Infantil) Eugènia (Directora) ceip-barrufet-santboi@xtec.net
|
|
Enllaç: |
||
Objectius
|
||
El document que agafem com a punt de referència per a
desenvolupar tota la nostra tasca és el donat per l’Administració en el qual
s’estableix un primer nivell de concreció de la competència bàsica en
Tecnologia de la Informació i Comunicació (TIC) que l’alumnat ha d’assolir en
acabar l’ensenyament obligatori. La seqüenciació d’aquestes
competències per al nostre cicle és la següent: Parvulari
Alfabetització tecnològica
·
Usar el ratolí
per assenyalar i clicar. ·
Iniciar/tancar
l'ordinador.
Instruments de treball intel·lectual
Eina de comunicació
Control i modelització
·
Seguir instruccions. Tenint en compte aquest
document els objectius que ens proposem són: - Utilitzar l’ordinador com una eina de
comunicació i aprenentatge, d’adquisició d‘actituds, destreses, hàbits i alhora com una font de diversió i
joc. - Conèixer i posar en pràctica les
normes bàsiques de funcionament de l’ordinador: · Utilitzar el ratolí:
moviment, moviment i clic, fer clic i arrossegar · Utilitzar el teclat per
escriure el seu nom, el nom d’un company, paraules... · Tancar programes. |
Continguts
curriculars
|
|||||||||||||||||||||
L’ús de l’ordinador dins de l’aula d’Educació Infantil o a l’aula d’ordinadors reforça, complementa o amplia els continguts treballats en els diferents àrees. Tenint en compte les diferents àrees
en que es divideix el currículum del Parvulari, - Àrea I: Descoberta
d’un mateix - Àrea II: Descoberta
de l’entorn natural i social - Àrea III:
Intercomunicació i llenguatges i que es tracta d’un Cicle amb
característiques pròpies i ben definides, -
Significativitat i funcionalitat dels aprenentatges. - La
individualització. Atenció a la diversitat. - La sociabilització. - Les actituds, els
hàbits. - La globalització. els continguts que es treballaran
durant les sessions d’informàtica s’organitzaran de forma globalitzada,
incidint, bàsicament, en les àrees especificades anteriorment.
|
Descripció |
|
- Les activitats que es realitzen
són motivadores, variades i tenen en compte els diferents graus de
dificultats. - L’actuació de la mestra consisteix
en adoptar una actitud observadora entorn l’activitat dels infants i la de col·laboració amb aquells que ho
sol·licitin. La mestra pren notes, en forma
d’observacions generals o específiques, sobre el desenvolupament de les
activitats realitzades, que serveixen per guiar i orientar la seva tasca. Hem de tenir en compte que durant
les primeres sessions amb P3 el paper de la mestra és bàsicament de
col·laboració i de guia per poder familiaritzar als nens/es amb aquesta nova
eina que és l’ordinador. En canvi els nens de P4 i P5 ja
treballen més autònomament perquè ja tenen el bagatge del treball realitzat
durant el curs passat. Aquests nivells disposen d’un racó d’ordinador a les
seves aules a part de les sessions que es realitzen a l’aula d’informàtica, a
més a més aquest curs disposen de connexió a Internet en aquests ordinadors. Aquest tipus d’organització
permet: - respectar el ritme evolutiu de
cada infant i el seu desenvolupament individual - aprenentatge significatiu - adquirir per part dels infants
un cert grau d’autonomia i responsabilitat. - poder atendre més
individualment als nens - nen/a principal
protagonista del seu procés d’ensenyament- aprenentatge Temporització
P3
Les sessions d’informàtica es
realitzen a la sala de Cicle que compta amb cinc ordinadors, dos dels quals
disposen de connexió a Internet. El treball d’ordinador es planteja
com un racó més d’aquella sala, hi ha una sola mestra, es fa de dilluns a
dijous en dues franges horàries diferents 9.15-10.45 i de 11.45 -12.15. Hi ha un sistema de graella de
control personal que serveix perquè tots els nens/es facin les diferents
activitats proposades. El nombre d’alumnes és
aproximadament de 16 nens/es. El treball és individual. Temporització P4 i P5 Les
sessions d’informàtica es realitzen a l’aula d’Informàtica que compta amb 13
ordinadors. Tenen una durada de 40 minuts i es
realitzen els divendres a la tarda. Hi ha una professora. El
nombre d’alumnes és aproximadament de 12 nens/es. El treball és individual. Tenint en compte que es fa
desdoblament de les classes vol dir que P5 fa cinc sessions al trimestre i P4
en fa tres. Aquests nivells disposen d’un racó
d’ordinador a les seves aules a part de les sessions que es realitzen a
l’aula d’informàtica. Un dels ordinadors disposa de connexió a Internet. Avaluació
L’eina bàsica per
avaluar és l’observació contínua i individualitzada, malgrat tot hi ha que
diferenciar tres tipus d’avaluació: - l’avaluació inicial: saber
en el cas de P3 què sabien dels ordinadors?, per a què servien?, què volien
saber?, si tenien a casa, ... En P4-P5 ja s’havia
realitzat el curs anterior - l’avaluació
formativa: Anecdotari
de les sessions on les mestres prenen notes, en forma d’observacions generals
o específiques, sobre el desenvolupament de les activitats realitzades, dels
processos, estratègies de cada nen/a, d’actituds, etc. Aquest instrument
d’avaluació serveix a les mestres per guiar i orientar la seva tasca i d’aquesta
forma adequar si es necessari el procés a les necessitats dels nens/es. - l’avaluació final: Autoavaluació per part dels nens
en la útima sessió: què m’ha agradat més? Què m’ha agradat menys? Que
canviaria de les sessions d’informàtica? I un dibuix on es pugui veure una
cosa que han après durant les sessions d’informàtica. Avaluació per part del Cicle
si s’han complert els objectius, si eren adequats, si els continguts
treballats eren suficients, si els materials eren apropiats, etc. És a dir en equip trobar solucions
a possibles dificultats i plantejar la nostra actuació de cara al curs
vinent. |
|
Observacions
|
|
Lloc on es pot fer: |
Sala
de cicle (P3) i Sala d’informàtica (P4 i P5) |
Calendari: |
Al
llarg del curs (veure temporització P3, P4 i P5) |
Dates i horari: |
|
Durada: |
|
Ho organitza: |