Itinerari Passavets-Turó de l'Home

Fogars de Monclús

passavetsturo.jpg (25765 bytes)

Bibliografia:

LÓPEZ, J (1.990): Montseny 2: Turó de l'Home, Les Agudes i el Morou, Guia excursionista de Catalunya - Club Alpí Català. Barcelona, editorial Montblanc - Martin.

SANTA FE - TURÓ DE L'HOME, per la font de Passavets, l'Abraçada, l'Avetada i el collet de Rocs Cremats (1 h. 40 min.)

1. SANTA FE, 1.120m Des de davant de l'hotel, pugeu a la carretera i seguiu-la direcció a Sant Marçal.

0.08 A l'esquerra, pista d'accés a la masia del Camps.

0.20 PONT DE PASSAVETS, 1.200 m. Abandoneu la carretera i sense passar el pont, seguiu l'ample camí que, per dins de la fageda, remunta el marge dret de la riera.

FONT DE PASSAVETS. Molt popular i ben arranjada. Brolla ran de terra, enmig d'un pla presidit de faigs altíssims. Continueu vorejant la riera i ignoreu les altres pistes que conflueixen a l'entorn d'aquesta bella raconada.

0.25 Pou de neu. A l'esquerra, vora el camí, hi ha obert aquest clot artificial. Sense agafar la pista costeruda que hi passa per sobre, continueu avançant pel fons de la vall.

0.30 Bifurcació, 1.260 m. Uns quants metres abans de creuar la riera de Passavets per primer cop, deixeu el camí de la vall i enfileu-vos rostos amunt pel corriol que arrenca a l'esquerra pel costat d'una bola de granit. Al capdamunt d'aquest repetjó curt desembocareu en un revolt de la pista que havíeu deixat vora el pou de neu. Tan bon punt s'hi arriba, però, cal deixar-la, per a continuar remuntant el vessant per un marcat camí que s'origina a mà dreta, sobre el revolt de la pista. Es troben els primers avets.

Es va pujant en diagonal cap al sud - oest, travessant la magnífica i densa avetosa que engalana el vessant septentrional del turó Gros, i deixant el llit de la vall gradualment més enfonsat.

L'ABRAÇADA. A la dreta i al peu del camí, dins de la mateixa avetosa, creixen un faig i un avet abraçats helicoïdalment, amb les escorces mig fusionades en els punts de contacte. Es tracta d'un fenomen curiós i sorprenent, que probablement no es repeteix, amb aquestes espècies almenys, en cap altre indret del Montseny.

0.42 Bifurcació, 1.360 m. Abandoneu la direcció sud - oest i tombeu a l'esquerra, donant l'esquena al Turó de l'Home, amb l'objectiu de remuntar l'Avetada per un viarany molt pedregós i de fort pendent.

L'avetosa presenta en aquest indret el seu aspecte més exuberant i esponerós, que fa oblidar la latitud en què ens trobem.

0.52 Reunió de pistes, 1.420 m. A la sortida de l'avetosa. De mà esquerra puja una pista procedent de Santa Fe a través de la fageda Gran, que es ramifica en arribar on som nosaltres. Continueu pel brancal de més a la dreta, és a dir, el que ratlla el vessant de la muntanya que cau sobre la riera de Passavets. Es travessa una tartera de grans dimensions.

1. Es desemboca en una pista transversal procedent del cantó de Santa Fe.

Pou de neu. A la vora de la pista, que inicia ara una lenta davallada.

1.11 Final de pista. S'arriba al flanc oriental d'un contrafort rocallós avançat al nord- est del puig Sesolles. Cal remuntar-lo (sud - oest) buscant els millors passos entre la roca, la qual permet una progressió més ràpida que la que s'aconseguiria vorejant aquests esqueix per l'9nterior de la fageda.

1.22 COLLET DE ROCS CREMATS, 1.575 m. Estrep herbat bonic i molt acollidor, a la unió del contrafort esmentat i la base del puig Sesolles. Límit superior forestal. Interessant mirador local de la capçalera de la riera de Passavets i l'arc de cims que l'encerclen. Pel coll passa una pista procedent de Santa Fe que, entre matollars de ginebró, puja diagonalment en direcció al Turó de l'home (nord - oest). Seguiu-la.

1-31 Carretera del Turó de l'Home. Procedent de la Costa del Montseny i Fontmartina. S'hi arriba pel vessant oriental del turó. Seguiu-la fins al final, és a dir, fins a situar-vos a coll Pregon (1.654), ben pròxim, obert entre el puig Sesolles (antiga base militar) i el Turó de l'Home. Llavors, gireu al nord - oest i empreneu l'ascensió final per un camí ample i costerut que puja de dret al cim.

1. TURÓ DE L'HOME, 1.707 m.

SANT MARÇAL - LES AGUDES, per la cresta dels Castellets

1. SANT MARÇAL, 1.090 m. Des de davant l'ermita, pugeu de dret a la carretera i seguiu-la en direcció a Santa Fe (dreta).

Interessant perspectiva de les Agudes i de les seves canals.

0.10 Camí ramader de Palautordera, 1.1.35 m. Per la dreta es desprèn aquesta pista, que durant una estona avança paral·lela a la carretera, però a un nivell inferior.

0.16 COLL SESFERRERES, 1.158 m. A llevant del puig Dou. per l'esquerra, pujant pel vessant oposat, arriba la pista del Regàs.

La carretera torna a vorejar per migdia una nova elevació de la carena.

0.22 PLA D'EN MON o coll Sesferreres de Dalt, 1.138 m. Esplanada àmplia. Tot just abans d'arribar-hi, deixeu a la dreta, a l'entrada d'un revolt, el camí d'accés a una casa - refugi de pedra coneguda amb el nom de barraca d'en Lairet.

Al pla d'en Mon heu d'abandonar definitivament la carretera. Enfileu la mateixa carena (est - sud - est) per un corriol ben definit i senyalitzat, que avança a través de la fageda.

0.32 Es torna a guanyar la carena, que s'havia abandonat inadvertidament. Camí - pista procedent de la carretera, que la creua i la remunta per la vora. Seguiu-lo amunt.

Pareu atenció si feu l'itinerari a la inversa; el corriol no ressegueix tot l'allargassat replà que fa la carena en aquest indret, sinó que es despenja per la dreta a mig serradet, abans d'arribar-hi a l'extrem.

la pista torna al vessant nord, per on continua resseguint de prop l'eix de la serra. Abans d'assolir-la novament, deixa a l'esquerra un camí de desembosc que planeja de front.

0.38 PLA D'EN JEP XIC o de Lligamoltons, 1.300 m. Bell i inesperat collet herbat sobre l'esquenall de la muntanya. Bon mirador de Matagalls, Sant Marçal i tota la capçalera de la Tordera. La pista dibuixa un revolt i torna a allunyar-se de la carena. Ara sí, deixeu-la i preneu el corriol altre cop, que s'enfila per la fageda, tot descrivint ziga - zagues pel damunt del pla d'en Jep Xic. la carena es mostra ara ampla i poc diferenciada.

0.46 COLL SACIUREDA DE BAIX, 1.380 m. Pla herbat a la sortida del bosc i punt de confluència dels dos contraforts que divideix la cresta dels Castellets en la seva davallada des de les Agudes. Nou panorama vers la Selva. Prosseguiu pel fil de la serra, ja molt estreta, deixant enrere els últims faigs, Corprenedor aspecte de les Agudes.

0.50 COLL SACIUREDA DE DALT, 1.405 m. Petitíssim i de secció molt aguda. Magnífic cop de vista sobre el sector selvatà del Montseny.

El senderó torna a enfilar-se novament per la fageda, però aviat abandona la carena i flanqueja per la dreta (oest) el primer bony rocós de la cresta dels Castellets, el Castellet Petit.

0.57 Un cop salvada aquesta elevació, hom queda situat (1.450 m) al peu d'un corredor que baixa d'una bretxa de la cresta. Enfileu aquesta canal de fort pendent, buscant els millors passos entre rocam i terreny descompost.

A partir d'ara s'entra de ple en el regne de la roca. El camí comença a oferir passos complicats.

1. Bretxa, 1.475 m. Sota una alta paret de blocs. El corriol per un estret relleix a la roca, voreja per la dreta (oest) el nou queixal rocós que s'interposa, el Castellet Gros. Pas fàcil, però molt aeri. tot seguit, cap grimpar per a superar un esglaó, passat el qual es torna a planejar. Tros molt penjat i espectacular.

Pocs metres més endavant, deixeu un fals viarany, que marxa de front, i reblinconeu amunt per a pujar a una nova lleixa per on es prossegueix el flanqueig. Alguns faigs de la vora del camí donen, sortosament, una certa sensació de seguretat.

1.05 Bretxa, 1.505 m Molt petita i a l fil de la cresta. S'hi arriba per un pas curt, però un xic complicat.

Es voreja per l'esquerra (est) una agulla petita i s'assoleix de seguida, una nova bretxa. Cal flanquejar-la per la dreta, perdent alguna momentàniament per un terreny descompost i pedregós, per a evitar la nova dent que apareix.

Bretxa, 1.485 m. La més profunda dels Castellets. El sender s'enfila altre cop per la roca i en successives grimpades assoleix el mateix fil de la cresta.

1.10 Cresta, 1.525 m. Despresa de la base de la gran massa pètria de les Agudes, que s'alça imposant tot just al davant. Caranegeu per aquesta cresta tan aèria. Tot seguit baixareu a un collet. A continuació flanquegeu per llevant, creuant així la capçalera d'una canal molt dreta, per on es puja finalment a retrobar el fil de la carena.

ELS LLISOS, 1.540 m. S'emprèn el flanqueig del cim de les Agudes per l'oest ratllant entre glever i tartera el dretíssim vessant.

Un cop a l'extrem oposat, passareu sota un faig ajagut, molt característic, i, salvat un esperó, tornareu a flanquejar entre glever i roquisser.

1.17 CANAL DE LES AGUDES, 1,555 m. Fortament encastada a la roca. Se surt d'aquesta canal grimpant pel llavi rocós que l'emmarca. Pas curt, però inesperadament complicat, especialment a l'hivern.

A continuació es travessa una tartera i s'assoleix un estrep a les envistes del coll de les Agudes. El viarany, per un pendís rocós i inestable, fa una reblincola per sobre d'aquest estrep i, en situar-se a un nivell superior, comença a pujar en diagonal cap a la collada esmentada.

Arribant al coll de les Agudes, es despèn a l'esquerra una drecera que grimpa directament al cim.

1.30 COLL DE LES AGUDES o collada Gran, 1.648 m. A l'extrem de la llarga serra culminant que uneix aquest cim amb e el Turó de l'Home.

Un últim repetjó, fàcil, per una rampa rocosa, condueix directament al capdamunt del turó.

1.35 LES AGUDES, 1.703 m.