ACTIVITATS  DE  DINAMITZACIÓ

ExpressArt
  CEIP SALVADOR ESPRIU   Sant Feliu de Llobregat
  Responsable: Eva Soler (educació infantil) i Montserrat Mas (primària)

Àmbit:
Gust per la lectura
Nivell educatiu:
Infantil i primària
Número alumnes:
Durada:
Tres sessions

OBJECTIUS:

1.- Organitzar activitats que afavoreixin la dinamització de la lectura.
   2.- Promoure l’hàbit lector, aprendre i divertir-se.
   3.- Promoure la capacitat d’escolta, silenci i atenció.

4.- Potenciar la creativitat i la imaginació. Apropar l’alumnat al món de l’art.
   5.- Potenciar la capacitat de reflexió, anàlisi, relació de conceptes, mitjançant el material de la maleta pedagògica del Macba: "ExpressArt".

DESCRIPCIÓ  DE  L'ACTIVITAT:

Dins la celebració de la 1ª jornada cultural que l’escola té programada durant el curs 2008-09, (20 de novembre), la biblioteca va oferir als cicles diferents recursos com:

• Organització d’un monogràfic relacionat amb llibres d’art i d’artistes, amb presentacions de llibres.
  • Elaboració i projecció de diferents PowerPoint sobre contes relacionats amb l’art que el professorat va voler treballar amb el seu alumnat.
  • Lectura, representació i projecció d’un PowerPoint per part de l’alumnat de 4t sobre obres d’art i un conte relacionat amb el tema.
  • La maleta pedagògica ExpressArt del Macba, recurs que ens va proporcionar el CRP de St. Feliu.

Cada curs dins de la seva programació setmanal, té un horari assignat per anar a la biblioteca; en aquestes sessions es van treballar amb aquest recursos diferents activitats.

Es presentava un dels llibres seleccionat, es donaven unes dades bàsiques sobre el títol, autor-a, il·lustrador-a, editorial. Observant la tapa es feien hipòtesis sobre el contingut. Es S’explicava el conte i alguns d’ells utilitzant com a recurs un PowerPoint projectat des del canó. A més l’activitat s’acompanyava d’una proposta plàstica que depenent de la complexitat es realitzava a la biblioteca o a l’aula.

El treball del museu portàtil ExpressArt es va realitzar des de la biblioteca amb els cursos de 4t, 5è i 6è. Amb l’alumnat es va proposar reflexionar sobre l’art contemporani. A través del material (objectes) i de les activitats que proposa el calaix gran de la caixa, vam obrir el pensament i la mirada a l’art, expressant sentiments, sensacions, idees i records, per afer un treball d’associació amb els objectes, amb l’objectiu d’entendre que els objectes que apareixen en les obres d’art contemporani no hi són per atzar. Per finalitzar es va donar Informació que es trobava al cd-rom (imatges i textos) sobre una selecció d’artistes contemporanis que formen part de la col·lecció del MACBA i algunes de les seves obres.

Hi va haver sessions on es va treballar el material didàctic de l’ExpressArt, sessions de visualització de PowerPoint, d’observació i lectura de llibres i d’altres on es van portar a terme activitats creatives més pràctiques. Cada sessió acabava amb una estona de diàleg i reflexió a través dels quals es va promoure un intercanvi d’idees i sensacions.

L’alumnat dels diferents cursos van completar aquestes activitats amb altres activitats plàstiques a l’aula, amb la confecció d’un gran mural pel vestíbul i amb la visita a diferents museus de Barcelona, realitzant diferents tallers relacionats amb el tema.

MATERIAL:

Cicle Inicial: llibre i PowerPoint Irene i el gargot de Joles Senell (Ed. Larca de Junior) i La gran nit dels gossos de M. Hooper (Ed. Serres).

Cicle Mitjà: llibre i PowerPoint Carlota descubre a los impresionistas J. Mayhew (Ed. Serres) i Pol detectiu en el museu d'A. Sturgis (Ed. Serres).

Cicle Superior: làmines i PowerPoint sobre Picasso i el material del calaix gran de la maleta ExpressArt del Macba.

Formaven part del monogràfic una selecció de material sobre llibres d’art i artistes, amb diferents tipologies: àlbums, contes d’autor i llibres de coneixement, llibres que ja teníem a l’escola i que vam adquirir, préstec que vam demanar a la Biblioteca municipal Montserrat Roig i préstec de la biblioteca de Rosa Sensat.

VALORACIÓ:

L’experiència va ser molt positiva, l’alumnat va gaudir de les activitats en què van participar.
El alumnat és va mostrar molt motivat i interessat per l’art, entenent-lo com a mitjà d’expressió, joc, experimentació i reflexió.

l’Annex us presentem fotografies de l’activitat i de l'ambientació.