Les
grans dificultats que representava haver de travessar la serra
de Montclar -invencibles en èpoques anteriors- i els grans sacrificis
que va demanar la seva construcció, han donat al túnel de Montclar
un caire èpic en la història del canal, i respecte a lobra
global del canal una importància absoluta. La mateixa Reseña
diu: "Esta obra es la que descuella entre todas
y por decirlo así absorbe toda la importancia del Canal".
La
construcció del túnel de Montclar va quedar contractada el maig
del 1856. La seva contractació va ser dificultosa, fins, al
punt que lany 1854 la Societat constructora va haver d'arribar
a anunciar-la en diversos diaris europeus per atreure el capital
necessari. Lintent no va donar resultat i es va haver
d'esperar un parell d'anys, fins que es va rebre una proposta
de Carles Tassier.
En
la construcció del túnel de Montclar hi van arribar a treballar
4.681 peons, 977 dels quals eren presidiaris, fet purament anecdòtic,
banal, sense importància, però que la cultureta de cafè d'aquest
país ha magnificat fins a límits inimaginables.
Des
d'un primer moment, la construcció del túnel es va mostrar com
una lluita contra la natura de la serra que havia de travessar,
natura a la que es va haver de combatre principalment en dos
elements: la gran bossa d'aigua. que hi havia dins la serra,
i les característiques del terreny, que, si bé a lhora
de foradar posava unes grans dificultats, una vegada aquest
terreny quedava en contacte amb laire lliure, es tornava
feble i es produïen grans esllavissaments d'arena, essent necessaris
apuntalar ací i allà les parets del túnel.
Per
vèncer la gran quantitat d'aigua que hi havia dins la serra,
es va pensar en principi en obrir un gran desguàs i posar dues
grans bombes mogudes per vapor al pou 4. Pel desguàs es van
arribar a treure diàriament 20.000 metres d'aigua, i amb les
bombes, des d'una fondària de 70 metres, uns 1.500. Amb tot,
però, l'abundància d'aigua va ser un obstacle fins la fi mateixa
de les obres del túnel.
L'altra
gran dificultat era deguda a la naturalesa del terreny, molt
abundat en argiles i guixos molt durs, així com arenisques.
La duresa d'aquestes roques va fer necessari lús de 100
quilograms diaris de dinamita per foradar el terreny. Paradoxalment,
una vegada aquestes roques tan dures quedaven en contacte amb
l'aire i lhumitat, amenaçaven grans allaus i calia construir
grans embestides per evitar-los. Aquestes dues dificultats es
van combinar durant tots els treballs de la construcció del
túnel.
El
sistema que es va emprar per obrir el túnel va ser la construcció
de, en principi, tretze pous, amb una distància de 350 metres
entre pou i pou. En l'obertura d'aquests pous es van desvetllar
les dues grans dificultats ja esmentades, sobretot labundància
d'aigua: així, a tots els pous, només havent baixat a 4 o 6
metres del terreny natural, naixia aigua en gran quantitat,
arribant-se a treure'n diàriament en a1guns pous de 350 a 400
metres diaris. Per vèncer aquest inconvenient, es van obrir
en diferents èpoques, altres disset pous.
Amb
tots aquests entrebancs es va arribar al gener de l'any 1.859,
quan, per poder seguir els treballs molt endarrerits, es van
obrir a1guns pous nous, no previstos, dels que ja s'han esmentat
Una
vegada vençuts tots aquests impediments, es va poder començar
a entrar en el túnel, que estava tot ple d'un fang arenós, amb
constants amenaces d'allaus, que demanaven a cada pas apuntalaments.
El
pou 8 era el més alt de la línia, amb 130 metres, i es va abandonar
quan només se n´havien foradat 33, degut a la gran quantitat
d'aigua que en sortia.
Una
vegada acabat el túnel en sí, faltava encara el seu revestiment,
que va donar nous problemes amb diversos ensorraments en tota
1'extensió.. Aquest va ser, pel que sembla, el darrer capítol
dels obstacles amb que es van trobar els constructors del túnel
de Montclar, que va fer que la seva construcció semblés, més
que una part d'una obra hidràulica, una autèntica novel·la d'aventures.
Aquesta
construcció es va donar per acabada el 29 de setembre del 1.860
quan el ministre de Foment - segons conta la Reseña- "verificaba
el rompimiento de esta galería y con ella el del subterráneo
todo.