c

(La Noguera)

congost2.jpg (13004 bytes)

ALGUNES DADES D'INTERÈS

El congost de Montrebei obre la Noguera Ribagorçana, aigua avall del poble de Montrebei, a través de les duríssimes calcàries del Montsec, entre el Pallars Jussà (Sant Esteve de la Sarga) i la Noguera (Àger), a l’est, i la Baixa Ribagorça (Viacamp i Lliterà), a l’oest. De gran espectacularitat, té 7 Km. de llargada i uns 500 m. de profunditat, amb parets molt dretes. El pantà de Canelles ha fet pujar el nívell hídric. Intransitable fins al 1924, hom construí un corriol al vessant dret, però no és obert al trànsit rodat.

LA TRAVESSA DEL CONGOST DE MONT-REBEI

La travessa del Congost de Mont-rebei és inèdita i sorprenent. Tot escapa del comú: el camí, el paisatge, la panoràmica, i fins i tot les sensacions que l'entorn desperta al caminant.

congost1.jpg (10497 bytes) Congost3.jpg (9302 bytes)

Aquesta ruta comença al poblet de Corçà (a 7 km d'Ager). Des de Corçà cal seguir una pista que ens aproparà a 1'embassament de Canelles. Us suggerim apropar-vos al collet de la Pertusa on una afilada aresta de roca comunica amb el santuari de la Mare de Déu de la Pertusa. L'ermita i la vista panoràmica de l'embassament mereixen uns minuts. L'ermita és un edifici construït en un terreny gairebé impossible, que nomes és accessible i encara amb dificultats pel costat nord. La seva estructura és d'una sola nau, coberta amb volta de canó, amb un absis semicircular i una porta, resolta en arc de mig punt, oberta a la façana nord.

Tornem al coll i seguim la pista que immediatament es transforma en camí on, després d'un revolt, podrem apreciar la casa de la Pardina. En arribar al mas cal enfilar el camí que surt a la dreta, pujant al costat de la casa. El camí es reafirma més amunt i de manera sinuosa ascendeix fins arnbar al peu de la cinglera que domina el barranc de la Pardina. Continuem ascendint i arribem a I'anomenat Portell del Montsec. Des d'aquí, podem admirar 1'embassament de Canelles amb les parets d'Aragó (a 1'esquerra) i de Catalunya (a la dreta) que es van alçant poderosament i van tancant progressivament el passadís.

congost4.jpg (8927 bytes) congost5.jpg (7416 bytes)

Aviat el camí es torna descendent fins arribar al Mas de Carlets, amb alzines centenàries. Poc a poc estem arribant al congost de Mont-rebei.

Pacientment, al Ilarg de milions d'anys, la Noguera Ribagorçana, buscant el camí de les terres baixes, ha obert aquest impressionant tall en la serralada.

El nostre camí continua i, del fantàstic paratge obert en que ens trobàvem, ens anirem endinsant en un camí excavat a la roca viva. Uns metres per sota es pot veure el camí vell, si el nivell de les aigües de l’embassament no és molt alt. Caminem per tan singular ruta fins arribar a la cova Colomera. Aquesta cova és en ple congost de Mont-rebei, a la paret del Montsec d'Ares i en una canal, uns 30 m. per damunt del nou camí obert a l'engorjat. Té una boca de dimensions extraordinàries, seguida d'un vestíbul i d'una àmplia galeria de curs un xic descendent.

Des d’aquí el camí baixa salvant un desnivell de 40 metres pel marge oriental del congost de Mont-rebei fins a trobar-nos el barranc de la Maçana

congost6.jpg (6913 bytes) congost7.jpg (8286 bytes)

El camí excavat a la roca acaba de deixar pas a un pont artificial penjat, metàl·lic, per sobre del barranc "Fondo" que ens permet trobar de nou, a l'altra banda del barranc, un camí ferm i excavat novament a la roca.

Una vegada travessat hi ha la pista que després de passar el barranc Juliana s'uneix per l’esquerra a la pista que ve d'Alsamora i, recorrent uns quilòmetres arribaríem per l'altra banda al Pont de Muntanyana.

El camí utilitzat en el nostre recorregut va ser construït per la Mancomunitat de Catalunya l’any 1929, però, en augmentar la capacitat de 1'embassament de Canelles, 1'empresa ENHER el va reconstruir a més alçada, el 1982.

Si no volem fer la travessa completa podem optar, una vegada vist el primer sector del congost, per retornar de nou en direcció a Corçà.

BIBLIOGRAFIA:

• Ruta del Montsec i dels embassaments. Arjona Sales, Joan
  • Caminant per Catalunya. El Montsec, la serra d'Aubenç i serres properes. Aragon, Antoni