|
|
Un xic d'història...
L'atenció cap a les persones
amb discapacitats presenta avui dia, encara, connotacions ben
diverses. El context històric ha estat ben diferent al
llarg de la història. Des de l'antiguitat les persones
amb discapacitats varen ser menyspreades, adorades per alguns,
aniquilades o temudes, segons les ideologies socials de l'època.
A les antigues cultures primitives
s'abandonaven els nens o es deixaven morir quan naixien amb alguna
deformitat o discapacitat. Als adults que arribaven a adquirir
aquestes condicions, se'ls apartava de la comunitat. Per exemple,
els cecs sofrien menyspreu i patien una vida tan dura com la dels
mateixos esclaus. Des dels pobles d'Orient, que abandonaven a
la selva els nens que naixien amb alguna anormalitat, o se'ls
llençava al riu, passant per l'antic Egipte que, fins i
tot, - i la mostra n'és algun papir de l'època-
arribaven a divinitzar -los perquè els consideraven capaços
de conjurar futures desgràcies. A Esparta, se'ls eliminava.
Tenim constància d'aquesta pràctica a través
de l'extermini que es duia a terme a la muntanya Taigeto amb la
voluntat de crear una raça perfecta d'homes i dones al
servei de l'Estat. A l'antic Imperi romà, el pater família
podia arribar a treure la vida a un fill anormal. Amb l'ar-ribada
del Cristianisme, es comença a notar un cert canvi, i una
doctrina del respecte cap a la dignitat humana esdevé un
moviment d'assistència i consideració cap a les
persones amb minusvalideses. Existeix, però, un cert impàs
durant l'edat mitjana (considerada com una època molt fosca
dins la història de la humanitat, en la qual s'arribava
a recloure a aquests nois i noies, i deixar-los apartats i marginats)
fins a arribar a l'edat moderna que serà quan podrem establir
la primera pedra del que esdevindrà l'atenció de
les persones amb deficiències: Jean Itard era un famós
metge francès que va atendre a Victor de l'Aveyron, un
noi salvatge que havia crescut apartat de la societat. Amb aquest
fet es va establir les bases d'una pedagogia mèdica. Més
tard Seguin, Esquirol, Bourneville,Husson i d'altres personatges
de renom inicien l'estudi de la discapacitat mental.
|
|
|
A finals del segle XVIII, l'atenció
cap a les persones amb discapacitats va evolucionar força,
no d'una manera accelerada -podríem dir que dins el conjunt
hi havia excepcions- però sí que va esdevenir motiu
de preoupació per a alguns científics de l'època.
L'any 1881 a Leipzig va néixer la primera escola pública
per a deficients mentals. Les situacions van anar canviant i movent-se
d'un pol a l'altre: creació d'instituts, residències,
aparació d'associacions professionals, etc. El problema
dels deficients mentals preocupava;en canvi, al nostre país
amb prou feines era conegut. L'escola obligatòria i gratuïta
va posar en evidència un gran nombre de nois i noies amb
deficiències que restaven a casa sense que ningú
els atengués: aquesta era la situació al nostre
país cap a l'any 1900.
De fet, hem de diferenciar-ne,
però, la situació que vivien les persones cegues
o sordes, ja que en el cas d'aquests últims a Espanya s'havia
fet un intens treball pioner guiat pel benedictí Pedro
Ponce de León,i també per Juan pablo Bonet, etc.
A Catalunya, una de les primeres
institucions d'aquestes característiques a principis de
segle fou l'Escola Vil.lajoana, un gran casal situat a Vallvidrera
en un tossalet ostensible que s'aixeca al fons de la vall, cèlebre
perquè va hostatjar Mossèn Cinto Verdaguer a les
darreries de la seva vida.
Fent un recorregut molt llarg
dins la història (i de ben segur que ens oblidem de mencionar
moltes dates, llocs i personatges de renom), cal prendre, però,
una data i un lloc en consideració: a Dinamarca, l'any
1959, Mikkelsen, un dels pares fundadors de la filosofia de la
normalització/integració escolar, aconsegueix incorporar
a una llei el concepte de normalització als deficients
mentals "... la possibilitat de que la persona Deficient
Mental faci un tipus de vida tant normal com li sigui possible..."
Es tractava,sens dubte, d'una de les primeres lleis de protecció
del deficient mental. Aquesta llei no es va posar en pràctica
fins a l'any 1970. Les crítiques a l'anterior model, juntament
amb la desinstitucionalització que es dóna durant
la dècada dels 60 i 70 fan ressorgir un pensament que anirà
tendint cada vegada més cap a una nova concepció
del deficient mental i de l'educació especial. A Suècia,
abans del 1960, hi ha classes per a escolars especials al mateix
edifici de l'escola primària.
|
|
|
A Espanya, cap als anys 60, hi
ha institucions, nascudes d'iniciatives privades de metges, pares,
educadors,... Són molt coneguts l'institut Torremar de
Vilassar de Dalt, l'institut de pedagogia terapèutica del
doctor Jeroni de Moragas, etc... Una nova empenta es torna a donar
a Suècia, l'any 1967 i, de resultes de tot això,
s'hi promulga la llei d'integració escolar. Un dels pensadors
fou Nirje. A partir de llavors -i amb una doctrina promulgada
pel canadenc Wolfensberger, el 1972- es comença a plantejar
la possibilitat que aquests nois i noies puguin estar escolaritzats
en escoles ordinàries sense necessitat que ho estiguin
únicament i exclussiva en centres d'educació especial.
L'Assamblea General de les Nacions
Unides va proclamar, l'any 1975 els drets de la persona discapacitada.
Prèviament, l'any 1971, ja havia promulgat els drets del
retardat mental. Una llei ambigua -a Espanya- la del 1970 deixa
entesa l'educació i com s'havia d'atendre a aquests nois
i noies, però amb molts de buits. De fet, l'any 1975 es
creava a Espanya l'Institut Nacional d'Educació Especial
( l'any 1953 s'havia creat l'anterior Patronato Nacional de Enseñanza
Especial, i l'any 1978 es fan els primers treballs de creació
dels Plans nacionals d'educació especial amb l'objectiu
d'anar elaborant una futura llei d'integració. L'any 1979
s'inicien les tasques d'elaboració d'un currículum
per a l'educació especial. Paral.lelament es té
coneixement del famós informe Warnock, fet a Anglaterra
i que permetrà entendre l'evolució de l'educació
especial a Europa els darrers anys. Des de la seva publicació,
l'any 1978, s'ha convertit en eina d'orientació per al
tractament de la població escolar amb necessitats educatives
especials.
|
|
|
Així doncs, el setembre
de 1981, la Secretaria Tècnica del Departament d'Ensenyament
de la Generalitat de Catalunya, que gaudeix de les competències
transferides en matèria educativa, publica una circular
de compliment dins el seu territori que estableix alguns criteris
en el camp de l'educació especial (la creació dels
equips multiprofessionals d'assessorament psicopedagògic,
les aules d'educació especial, els centres d'Educació
Especial depenenents del Departament d'Ensenyament,...). La llei
d'integració social del minusvàlid (LISMI), l'any
1982, serà el prefaci de l'aparició d'un decret
que transformarà conceptualment l'educació especial:
el Decret 117/84 nascut a l'empar de la Llei d'integració
social del minusvàlid, estableix l'ordenació especial
per a la seva integració dins el sistema educatiu ordinari
i perfila d'una manera força clara l'educació especial
d'avui dia. A finals d'aquest segle podem constatar que s'ha evolucionat
de manera que:
- S'ha passat d'una pedagogia terapèutica basada en les
deficiències a una educació especial basada en les
necessitats educatives especials
- D'una e.e. per a cada tipus de deficiència a una e.e.
com un conjunt de suports i adaptacions que ha d'oferir l'escola
per ajudar a l'alumne per tal que desenvolupi al màxim
la seva autonomia i aprenentatge
- D'una classificació "etiquetadora" a una
classificació segons si aquestes necessitats són
especials transitòries o permanents
- D'una atenció educativa portada a terme únicament
en centres d'educació especial a una educació especial
integrada dins el sistema educatiu ordinari
- D'uns programes específics per a cada tipus de deficiència
a una adaptació/modificació del currículum
a les necessitats educatives especials
- D'un tractament molt medicalitzat a un tractament més
global de l'alumne, entenent que tothom és educable
- D'una societat segregadora a una de molt més tolerant
i que accepta la "diferència" com una situació
normalitzadora de conviència entre iguals.
|
|
|
Juntament amb l'aparició
capdavantera de moviments associatius de pares a Catalunya, cap
als anys 60, a la població hi havia, ja, una certa preocupació
per l'atenció que s'havia de donar a aquests nois i noies.
Mossèn Gumersind Villagran, rector del la parròquia
de Sant Joan de Palamós, i alguns pares afectats comencen
a bastir el que serà l'educació especial a Palamós,
el que serà l'educació especial a la comarca del
Baix Empordà. L'escola especial es va iniciar l'1 d'abril
de 1969 amb la mestra Srta. Maria Muntada de Sant Privat de Bas.
Seguidament, s'hi va incorporar la mestra Srta. Carmen Cantero
de Cuenca,ambdues tenien dormitori a la rectoria de Sant Joan
Palamós, i al principi utilitzaven dues aules del col.legi
públic Ruiz Giménez de Palamós. Uns anys
més tard, s'instal.laren a can Xec de la Rutlla Baixa on
estigueren sis o set anys fins que el 1982 varen inaugurar l'escola
especial nova, edificada expressament com a col.legi, fruit dels
esforços de molta gent que va fer possible que el Departament
d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya se'n fes càrrec.
Molts de mestres i personal tècnic es van integrar en aquesta
escola. Del manteniment, en una primera època, se'n va
fer càrrec la mancomunitat de municipis del Baix Empordà,
i avui dia ho fa l'actual Consell Comarcal del Baix Empordà.
|