Un xic d'història...
 
L'atenció cap a les persones amb discapacitats presenta avui dia, encara, connotacions ben diverses. El context històric ha estat ben diferent al llarg de la història. Des de l'antiguitat les persones amb discapacitats varen ser menyspreades, adorades per alguns, aniquilades o temudes, segons les ideologies socials de l'època.

A les antigues cultures primitives s'abandonaven els nens o es deixaven morir quan naixien amb alguna deformitat o discapacitat. Als adults que arribaven a adquirir aquestes condicions, se'ls apartava de la comunitat. Per exemple, els cecs sofrien menyspreu i patien una vida tan dura com la dels mateixos esclaus. Des dels pobles d'Orient, que abandonaven a la selva els nens que naixien amb alguna anormalitat, o se'ls llençava al riu, passant per l'antic Egipte que, fins i tot, - i la mostra n'és algun papir de l'època- arribaven a divinitzar -los perquè els consideraven capaços de conjurar futures desgràcies. A Esparta, se'ls eliminava. Tenim constància d'aquesta pràctica a través de l'extermini que es duia a terme a la muntanya Taigeto amb la voluntat de crear una raça perfecta d'homes i dones al servei de l'Estat. A l'antic Imperi romà, el pater família podia arribar a treure la vida a un fill anormal. Amb l'ar-ribada del Cristianisme, es comença a notar un cert canvi, i una doctrina del respecte cap a la dignitat humana esdevé un moviment d'assistència i consideració cap a les persones amb minusvalideses. Existeix, però, un cert impàs durant l'edat mitjana (considerada com una època molt fosca dins la història de la humanitat, en la qual s'arribava a recloure a aquests nois i noies, i deixar-los apartats i marginats) fins a arribar a l'edat moderna que serà quan podrem establir la primera pedra del que esdevindrà l'atenció de les persones amb deficiències: Jean Itard era un famós metge francès que va atendre a Victor de l'Aveyron, un noi salvatge que havia crescut apartat de la societat. Amb aquest fet es va establir les bases d'una pedagogia mèdica. Més tard Seguin, Esquirol, Bourneville,Husson i d'altres personatges de renom inicien l'estudi de la discapacitat mental.
 



A finals del segle XVIII, l'atenció cap a les persones amb discapacitats va evolucionar força, no d'una manera accelerada -podríem dir que dins el conjunt hi havia excepcions- però sí que va esdevenir motiu de preoupació per a alguns científics de l'època. L'any 1881 a Leipzig va néixer la primera escola pública per a deficients mentals. Les situacions van anar canviant i movent-se d'un pol a l'altre: creació d'instituts, residències, aparació d'associacions professionals, etc. El problema dels deficients mentals preocupava;en canvi, al nostre país amb prou feines era conegut. L'escola obligatòria i gratuïta va posar en evidència un gran nombre de nois i noies amb deficiències que restaven a casa sense que ningú els atengués: aquesta era la situació al nostre país cap a l'any 1900.

De fet, hem de diferenciar-ne, però, la situació que vivien les persones cegues o sordes, ja que en el cas d'aquests últims a Espanya s'havia fet un intens treball pioner guiat pel benedictí Pedro Ponce de León,i també per Juan pablo Bonet, etc.

A Catalunya, una de les primeres institucions d'aquestes característiques a principis de segle fou l'Escola Vil.lajoana, un gran casal situat a Vallvidrera en un tossalet ostensible que s'aixeca al fons de la vall, cèlebre perquè va hostatjar Mossèn Cinto Verdaguer a les darreries de la seva vida.

Fent un recorregut molt llarg dins la història (i de ben segur que ens oblidem de mencionar moltes dates, llocs i personatges de renom), cal prendre, però, una data i un lloc en consideració: a Dinamarca, l'any 1959, Mikkelsen, un dels pares fundadors de la filosofia de la normalització/integració escolar, aconsegueix incorporar a una llei el concepte de normalització als deficients mentals "... la possibilitat de que la persona Deficient Mental faci un tipus de vida tant normal com li sigui possible..." Es tractava,sens dubte, d'una de les primeres lleis de protecció del deficient mental. Aquesta llei no es va posar en pràctica fins a l'any 1970. Les crítiques a l'anterior model, juntament amb la desinstitucionalització que es dóna durant la dècada dels 60 i 70 fan ressorgir un pensament que anirà tendint cada vegada més cap a una nova concepció del deficient mental i de l'educació especial. A Suècia, abans del 1960, hi ha classes per a escolars especials al mateix edifici de l'escola primària.
 



A Espanya, cap als anys 60, hi ha institucions, nascudes d'iniciatives privades de metges, pares, educadors,... Són molt coneguts l'institut Torremar de Vilassar de Dalt, l'institut de pedagogia terapèutica del doctor Jeroni de Moragas, etc... Una nova empenta es torna a donar a Suècia, l'any 1967 i, de resultes de tot això, s'hi promulga la llei d'integració escolar. Un dels pensadors fou Nirje. A partir de llavors -i amb una doctrina promulgada pel canadenc Wolfensberger, el 1972- es comença a plantejar la possibilitat que aquests nois i noies puguin estar escolaritzats en escoles ordinàries sense necessitat que ho estiguin únicament i exclussiva en centres d'educació especial.

L'Assamblea General de les Nacions Unides va proclamar, l'any 1975 els drets de la persona discapacitada. Prèviament, l'any 1971, ja havia promulgat els drets del retardat mental. Una llei ambigua -a Espanya- la del 1970 deixa entesa l'educació i com s'havia d'atendre a aquests nois i noies, però amb molts de buits. De fet, l'any 1975 es creava a Espanya l'Institut Nacional d'Educació Especial ( l'any 1953 s'havia creat l'anterior Patronato Nacional de Enseñanza Especial, i l'any 1978 es fan els primers treballs de creació dels Plans nacionals d'educació especial amb l'objectiu d'anar elaborant una futura llei d'integració. L'any 1979 s'inicien les tasques d'elaboració d'un currículum per a l'educació especial. Paral.lelament es té coneixement del famós informe Warnock, fet a Anglaterra i que permetrà entendre l'evolució de l'educació especial a Europa els darrers anys. Des de la seva publicació, l'any 1978, s'ha convertit en eina d'orientació per al tractament de la població escolar amb necessitats educatives especials.
 



Així doncs, el setembre de 1981, la Secretaria Tècnica del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, que gaudeix de les competències transferides en matèria educativa, publica una circular de compliment dins el seu territori que estableix alguns criteris en el camp de l'educació especial (la creació dels equips multiprofessionals d'assessorament psicopedagògic, les aules d'educació especial, els centres d'Educació Especial depenenents del Departament d'Ensenyament,...). La llei d'integració social del minusvàlid (LISMI), l'any 1982, serà el prefaci de l'aparició d'un decret que transformarà conceptualment l'educació especial: el Decret 117/84 nascut a l'empar de la Llei d'integració social del minusvàlid, estableix l'ordenació especial per a la seva integració dins el sistema educatiu ordinari i perfila d'una manera força clara l'educació especial d'avui dia. A finals d'aquest segle podem constatar que s'ha evolucionat de manera que:
  • S'ha passat d'una pedagogia terapèutica basada en les deficiències a una educació especial basada en les necessitats educatives especials
  • D'una e.e. per a cada tipus de deficiència a una e.e. com un conjunt de suports i adaptacions que ha d'oferir l'escola per ajudar a l'alumne per tal que desenvolupi al màxim la seva autonomia i aprenentatge
  • D'una classificació "etiquetadora" a una classificació segons si aquestes necessitats són especials transitòries o permanents
  • D'una atenció educativa portada a terme únicament en centres d'educació especial a una educació especial integrada dins el sistema educatiu ordinari
  • D'uns programes específics per a cada tipus de deficiència a una adaptació/modificació del currículum a les necessitats educatives especials
  • D'un tractament molt medicalitzat a un tractament més global de l'alumne, entenent que tothom és educable
  • D'una societat segregadora a una de molt més tolerant i que accepta la "diferència" com una situació normalitzadora de conviència entre iguals.



Juntament amb l'aparició capdavantera de moviments associatius de pares a Catalunya, cap als anys 60, a la població hi havia, ja, una certa preocupació per l'atenció que s'havia de donar a aquests nois i noies. Mossèn Gumersind Villagran, rector del la parròquia de Sant Joan de Palamós, i alguns pares afectats comencen a bastir el que serà l'educació especial a Palamós, el que serà l'educació especial a la comarca del Baix Empordà. L'escola especial es va iniciar l'1 d'abril de 1969 amb la mestra Srta. Maria Muntada de Sant Privat de Bas. Seguidament, s'hi va incorporar la mestra Srta. Carmen Cantero de Cuenca,ambdues tenien dormitori a la rectoria de Sant Joan Palamós, i al principi utilitzaven dues aules del col.legi públic Ruiz Giménez de Palamós. Uns anys més tard, s'instal.laren a can Xec de la Rutlla Baixa on estigueren sis o set anys fins que el 1982 varen inaugurar l'escola especial nova, edificada expressament com a col.legi, fruit dels esforços de molta gent que va fer possible que el Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya se'n fes càrrec. Molts de mestres i personal tècnic es van integrar en aquesta escola. Del manteniment, en una primera època, se'n va fer càrrec la mancomunitat de municipis del Baix Empordà, i avui dia ho fa l'actual Consell Comarcal del Baix Empordà.