L'organigrama de l'escola...
 
L'organització interna de l'escola, tal com veiem al gràfic de la pàgina 27, és similar a la de qualsevol escola pública ordinària. El claustre, format pel personal docent , és un dels elements centrals de l'escola. Som 15 els professionals que treballem a l'escola. Es disposa de 9 mestres especialistes, més un d'educació física, una fisioterapeuta, dos logopedes, un conserge, un cuiner i dues educadors. També disposem d'objectors de consciència que hi realitzen la prestació social substitutòria com també de personal voluntari.

La nostra tasca és més variada que a l'escola ordinària. Es canvia més de feina, s'alterna de grup, i això és positiu perquè no hi ha possibilitat per a l'estancament. L'al.licient és veure, no els grans avenços dels nois i de les noies, sinó les seves petites millores. No hi ha el perill de caure en un llibre de text perquè la majoria dels materials són autodidactes, construïts pels mateixos professionals segons les necessitats dels alumnes acollits al centre. Per exemple, si treballem les monedes, ens hem de confeccionar nosaltres mateixos el material: cal fer llistes de monedes, aconseguir monedes per poder fer pràctiques dins l'aula, fer les llistes de les compres que després farem a la botiga, muntar una botigueta pels als més petits, adequar un programari informàtic per fer les pràctiques amb els ordinadors, etc.

Els alumnes i la diversificació de material s'han d'adequar als que queden explicitats en aquestes cinc categories:

  • Aquells alumnes que presenten greus problemes de comunicació i/o autonomia i/o interrelació social. Requereixen programes basats en la implantació mínima d'hàbits d'autonomia personal i social. Poden arribar a automatitzar alguns aprenentatges centrats fonamentalment en la satisfacció de necessitats primàries.
  • Alumnes que requereixen una programació que els permeti adquirir uns determinats hàbits d'autonomia personal i social que els capacitin per a la resolució de problemes, i adaptar-se, així a situacions noves dins d'un context conegut. Poden aprendre el llenguatge oral i altres sistemes de comunicació
  • Alumnes que necessiten una programació que ha de tenir en compte l'adquisició d'una màxima autonomia personal i social, així com l'aprenentatge dels instruments bàsics per a l'adquisició de la lectoescriptura i dels conceptes de número i quantitat
  • Alumnes que necessiten una programació que prioritzi competències d'autonomia personal i social que possibilitin la seva integració social i l'adquisició d'aprenentatges escolars a través de l'escriptura i lectura, i a utilitzar operacions transaccionals simples.
  • Alumnes que requereixen una adequació dels programes escolars d'acord amb el seu retard en l'adquisició dels aprenentatges, i per tant, un marge més ampli que l'ordinari per a adquirir els objectius de tots els cicles d'ense-nyament primari i secundària obligatòria.

L'ESCOLA I LES DIFERENTS INSTITUCIONS AMB QUÈ ES RELACIONA

 

 

Transport

    Creu Roja
    ADIS
    CRURISA (Companyia de transports)

Aquestes entitats assumeixen el transport, tant per a sortides puntuals com per al transport diari dels alumnes durant el curs. Tant ADIS com CREU ROJA disposen del transport adaptat per a aquells alumnes que utilitzen cadira de rodes.
 



Consell Comarcal del Baix Empordà

Assumeix el manteniment de l'escola, la infraestructura (llum, telèfon, etc...), el personal (conserge, personal de neteja). El paper que fa a qualsevol altra escola l'Ajuntament.

Hospital

    Hospital comarcal
    Metges especialistes
    Dietista

La relació, tant amb l'Hospital com amb els metges especialistes, és a través del seguiment que puguem fer dels alumnes assistint a la consulta o bé per mitjà dels informes mèdics que ens arriben. També es fan reunions entre el personal de les dues institucions per comentar aquells temes que ens afecten mútuament.
 



Ajuntament

La participació d'un membre de l'Ajuntament dins el Consell Escolar és la relació que es manté amb l'Ajuntament del poble de Palamós. Si necessitem els Serveis Socials, consultem directament amb l'Ajuntament d'on procedeix l'alumne afectat.

APA (Associació de Pares d'Alumnes)

La Junta de l'Associació de Pares d'Alumnes dóna suport i assistència als seus membres, i en general, als pares, als tutors, als mestres als alumnes del centre i als seus òrgans de govern i de participació, en tot allò que es refereix a l'educació dels seus fills i, en conjunt, de tots els alumnes matriculats al centre. L'APA col.labora en el funcionament del centre així com en l'elaboració d'activitats, ja sigui en l'àmbit educatiu, social, cultural, econòmic o laboral del centre.

Donatius

Cada any s'organitza la Fira Nadalenca a Palamós, amb l'objectiu de recaptar diners per al funcionament del centre. Altres fonts d'ingressos poden venir d'associacions com el Rotary Club, o l'Skal Club. El cost d'un centre d'educació especial és elevat ja que necessita molt de personal per atendre l'alumnat; el material ortopèdic, per exemple, és molt car. Per això és important tenir altres fonts d'ingressos que ajudin el centre a tirar endavant.
 



Voluntariat

Consta de la col.laboració desinteressada de persones altruistes. Fan de suport en tasques específiques amb la voluntat d'ésser una ajuda en tots els àmbits. No reben per part del centre cap tipus de compensació econòmica.

Practicants

L'escola té contacte amb les diferents universitats catalanes i ofereix als estudiants (logopèdia, magisteri especialitat d' educació especial, etc.) l'oportunitat de realitzar les pràctiques al centre. També hi ha estudiants d'altres centres no universitaris de formació de professionals que es dediquen a l'atenció d'infants i/o adults amb discapacitats.
 



Continuïtat

Quan els alumnes surten de l'escola hi ha dues alternatives:

1. L'accés al món laboral amb ocupacions ben diverses (hi ha la Llei d'integració social del minusvàlid que ho empara); 2. la continuïtat en diverses modalitats en centres protegits i centres assitencials:

  1. centre on el noi realitza tasques amb la finalitat de dur-ne a terme una que com- porti un mínim d'autonomia personal per arribar a la consecució d'un producte final.

  2. centre ocupacional. Aquí, el que menys és té en compte és la cadena de productivitat del noi, i el més important és tenir-lo ocupat, i si se'n treu una compensació econòmica, molt millor.

Aquests tipus de centres cobreixen les funcions familiars quan aquests no ho poden portar a terme, com per exemple en el moment en què els pares no es poden fer càrrec del noi a causa de la seva patologia, de l'edat dels pares o dels tutors, o per manca d'una família que els pugui atendre, etc.

Altres centres educatius

Actualment, es manté contacte amb altres centres de diferents nivells educatius, com llar d'infants, centres d'educació infantil i primària, instituts d'ensenyament secundari obligatori i altres centres d'educació especial. Poden ser públics, privats o privats-concertats. Els contactes i/o les coordinacions que s'hi estableixen sovint venen condicionades per les escolaritzacions compartides o per situacions que requereixen un seguiment.

EAP (Equip d'Assessorament Psicopedagògic).

És l'Equip d'Assessorament Psicopedagògic del Baix Empordà, la seu del qual està ubicada al mateix centre. Manté un contacte setmanal amb l'escola per dur a terme funcions com assessorament, diagnòstic, seguiment... Aquest equip fa d'enllaç entre l'escola i altres entitats com:

    CDIAP És el Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç del Baix Empordà adreçat a la població de 0-4 anys de la nostra comarca. Està format per un equip interdisciplinari que atén tots els aspectes que afecten el creixement global del nen, en totes les seves dimensions: afectiva, social, educativa, sanitària, escolar... És un acompanya- ment a les famílies en el procés de creixement del seu fill.

    ONCE Puntualment es pot mantenir una relació amb aquesta entitat, ja sigui directament o a través de l'Equip de Deficients Visuals de Girona -depe- nents del departament d'Ensenya- ment- per tal de rebre orientacions rela cionades amb alumnes amb deficièn- cies visuals.

    ASTRID Hi ha una relació puntual amb aquells alumnes que presenten a- questa síndrome amb vista a la seva inserció en el món laboral. A més, hi ha contactes individuals d'aquesta As- sossiació amb pares de nens afectats.

    ICASS (Institut Català d'Assistència i Seguretat Social)Inclou tots aquells aspectes de tipus legal com: beques, certificats de disminució... i d'assistèn- cia al disminuït.

    CSMIJ (Centre de Salut Mental Infantil i Juvenil). Atén aquells alumnes amb transtorns mentals i de comporta- ment.

 


DEPARTAMENT D'ENSENYAMENT. La Delegació Territorial d'Ensenyament, disposa de diferents serveis amb alguns dels quals l'escola manté contactes. Per exemple, amb el Programa de mitjans audiovisuals, amb el Programa d'educació per a la salut, amb l'Oficina Educativa Europea, a través del Projecte Comenius; el Programa de compensatòria (a través d'elaboració de material, assessorament o orientacions, té contacte directe amb l'escola per adequar els diferents materials a les necessitats dels nostres alumnes); amb el Programa d'informàtica educativa pel que fa als aspectes informàtics a l'ensenyament; amb la Secció de Programes i Serveis Educatius (Formació Permanent): tots els professionals de l'escola, al llarg del curs escolar, poden assistir a activitats, cursets... per tal de completar la seva formació. Aquesta formació pot estar dins el Pla d'activitats del Departament d'Ensenyament i de l'Institut de Ciències de l'Educació. En qualsevol cas, el personal docent del centre depèn del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. El Centre de Recursos Pedagògics (CRP) també depèn del Departament d'Ensenyament i està situat a la Bisbal d'Empordà. Disposa de diferents materials del quals l'escola pot fer ús.El CRP participa del Pla d'activitats de formació permanent, les quals poden ser zonals o interzonals. Edita un full informatiu que arriba a les escoles de la seva àrea
 


PRESTACIÓ SOCIAL. A l'escola actualment, hi ha alguns objectors de consciència que hi realitzen la prestació social, i que depenen del Consell Nacional de l'Objecció de Consciència i del Ministeri de Justícia. Aquest servei es gestiona a través del Departament d'Ensenyament.

ENTITATS ESPORTIVES i CULTURALS. La utilització d'instal.lacions del municipi com poden ser el Pavelló Esportiu, la Biblioteca, el Teatre ...; o altres de fora com la Piscina Municipal de Palafrugell. És molt important que l'alumne les conegui i sàpiga desplaçar-se dins d'elles. Per exemple: podem fer una classe de matemàtiques dins un dels supermercats del poble. Per a ells, el coneixement del medi és molt important.