|

|
L'organigrama de l'escola...
L'organització interna
de l'escola, tal com veiem al gràfic de la pàgina
27, és similar a la de qualsevol escola pública
ordinària. El claustre, format pel personal docent , és
un dels elements centrals de l'escola. Som 15 els professionals
que treballem a l'escola. Es disposa de 9 mestres especialistes,
més un d'educació física, una fisioterapeuta,
dos logopedes, un conserge, un cuiner i dues educadors. També
disposem d'objectors de consciència que hi realitzen la
prestació social substitutòria com també
de personal voluntari.

La nostra tasca és més
variada que a l'escola ordinària. Es canvia més
de feina, s'alterna de grup, i això és positiu perquè
no hi ha possibilitat per a l'estancament. L'al.licient és
veure, no els grans avenços dels nois i de les noies, sinó
les seves petites millores. No hi ha el perill de caure en un
llibre de text perquè la majoria dels materials són
autodidactes, construïts pels mateixos professionals segons
les necessitats dels alumnes acollits al centre. Per exemple,
si treballem les monedes, ens hem de confeccionar nosaltres mateixos
el material: cal fer llistes de monedes, aconseguir monedes per
poder fer pràctiques dins l'aula, fer les llistes de les
compres que després farem a la botiga, muntar una botigueta
pels als més petits, adequar un programari informàtic
per fer les pràctiques amb els ordinadors, etc.
Els alumnes i la diversificació
de material s'han d'adequar als que queden explicitats en aquestes
cinc categories:
- Aquells alumnes que presenten greus problemes de comunicació
i/o autonomia i/o interrelació social. Requereixen programes
basats en la implantació mínima d'hàbits
d'autonomia personal i social. Poden arribar a automatitzar alguns
aprenentatges centrats fonamentalment en la satisfacció
de necessitats primàries.
- Alumnes que requereixen una programació que els permeti
adquirir uns determinats hàbits d'autonomia personal i
social que els capacitin per a la resolució de problemes,
i adaptar-se, així a situacions noves dins d'un context
conegut. Poden aprendre el llenguatge oral i altres sistemes de
comunicació
- Alumnes que necessiten una programació que ha de tenir
en compte l'adquisició d'una màxima autonomia personal
i social, així com l'aprenentatge dels instruments bàsics
per a l'adquisició de la lectoescriptura i dels conceptes
de número i quantitat
- Alumnes que necessiten una programació que prioritzi
competències d'autonomia personal i social que possibilitin
la seva integració social i l'adquisició d'aprenentatges
escolars a través de l'escriptura i lectura, i a utilitzar
operacions transaccionals simples.
- Alumnes que requereixen una adequació dels programes
escolars d'acord amb el seu retard en l'adquisició dels
aprenentatges, i per tant, un marge més ampli que l'ordinari
per a adquirir els objectius de tots els cicles d'ense-nyament
primari i secundària obligatòria.
L'ESCOLA I LES DIFERENTS INSTITUCIONS AMB QUÈ ES RELACIONA
|

|
|
|
Transport
Creu Roja
ADIS
CRURISA (Companyia de transports)
Aquestes entitats assumeixen
el transport, tant per a sortides puntuals com per al transport
diari dels alumnes durant el curs. Tant ADIS com CREU ROJA disposen
del transport adaptat per a aquells alumnes que utilitzen cadira
de rodes.
|

|

|
Consell Comarcal del Baix
Empordà
Assumeix el manteniment de l'escola,
la infraestructura (llum, telèfon, etc...), el personal
(conserge, personal de neteja). El paper que fa a qualsevol altra
escola l'Ajuntament.
Hospital
Hospital comarcal
Metges especialistes
Dietista
La relació, tant amb l'Hospital
com amb els metges especialistes, és a través del
seguiment que puguem fer dels alumnes assistint a la consulta
o bé per mitjà dels informes mèdics que ens
arriben. També es fan reunions entre el personal de les
dues institucions per comentar aquells temes que ens afecten mútuament.
|

|

|
Ajuntament
La participació d'un membre
de l'Ajuntament dins el Consell Escolar és la relació
que es manté amb l'Ajuntament del poble de Palamós.
Si necessitem els Serveis Socials, consultem directament amb l'Ajuntament
d'on procedeix l'alumne afectat.
APA (Associació de
Pares d'Alumnes)
La Junta de l'Associació
de Pares d'Alumnes dóna suport i assistència als
seus membres, i en general, als pares, als tutors, als mestres
als alumnes del centre i als seus òrgans de govern i de
participació, en tot allò que es refereix a l'educació
dels seus fills i, en conjunt, de tots els alumnes matriculats
al centre. L'APA col.labora en el funcionament del centre així
com en l'elaboració d'activitats, ja sigui en l'àmbit
educatiu, social, cultural, econòmic o laboral del centre.
Donatius
Cada any s'organitza la Fira
Nadalenca a Palamós, amb l'objectiu de recaptar diners
per al funcionament del centre. Altres fonts d'ingressos poden
venir d'associacions com el Rotary Club, o l'Skal Club. El cost
d'un centre d'educació especial és elevat ja que
necessita molt de personal per atendre l'alumnat; el material
ortopèdic, per exemple, és molt car. Per això
és important tenir altres fonts d'ingressos que ajudin
el centre a tirar endavant.
|

|

|
Voluntariat
Consta de la col.laboració
desinteressada de persones altruistes. Fan de suport en tasques
específiques amb la voluntat d'ésser una ajuda en
tots els àmbits. No reben per part del centre cap tipus
de compensació econòmica.
Practicants
L'escola té contacte amb
les diferents universitats catalanes i ofereix als estudiants
(logopèdia, magisteri especialitat d' educació especial,
etc.) l'oportunitat de realitzar les pràctiques al centre.
També hi ha estudiants d'altres centres no universitaris
de formació de professionals que es dediquen a l'atenció
d'infants i/o adults amb discapacitats.
|

|

|
Continuïtat
Quan els alumnes surten de l'escola
hi ha dues alternatives:
1. L'accés al món
laboral amb ocupacions ben diverses (hi ha la Llei d'integració
social del minusvàlid que ho empara); 2. la continuïtat
en diverses modalitats en centres protegits i centres assitencials:
- centre on el noi realitza
tasques amb la finalitat de dur-ne a terme una que com- porti
un mínim d'autonomia personal per arribar a la consecució
d'un producte final.
- centre ocupacional. Aquí,
el que menys és té en compte és la cadena
de productivitat del noi, i el més important és
tenir-lo ocupat, i si se'n treu una compensació econòmica,
molt millor.
Aquests tipus de centres cobreixen
les funcions familiars quan aquests no ho poden portar a terme,
com per exemple en el moment en què els pares no es poden
fer càrrec del noi a causa de la seva patologia, de l'edat
dels pares o dels tutors, o per manca d'una família que
els pugui atendre, etc.
Altres centres educatius
Actualment, es manté contacte
amb altres centres de diferents nivells educatius, com llar d'infants,
centres d'educació infantil i primària, instituts
d'ensenyament secundari obligatori i altres centres d'educació
especial. Poden ser públics, privats o privats-concertats.
Els contactes i/o les coordinacions que s'hi estableixen sovint
venen condicionades per les escolaritzacions compartides o per
situacions que requereixen un seguiment.
EAP (Equip d'Assessorament
Psicopedagògic).
És l'Equip d'Assessorament
Psicopedagògic del Baix Empordà, la seu del qual
està ubicada al mateix centre. Manté un contacte
setmanal amb l'escola per dur a terme funcions com assessorament,
diagnòstic, seguiment... Aquest equip fa d'enllaç
entre l'escola i altres entitats com:
CDIAP
És el Centre de Desenvolupament Infantil i Atenció
Precoç del Baix Empordà adreçat a la població
de 0-4 anys de la nostra comarca. Està format per un equip
interdisciplinari que atén tots els aspectes que afecten
el creixement global del nen, en totes les seves dimensions: afectiva,
social, educativa, sanitària, escolar... És un acompanya-
ment a les famílies en el procés de creixement del
seu fill.
ONCE Puntualment
es pot mantenir una relació amb aquesta entitat, ja sigui
directament o a través de l'Equip de Deficients Visuals
de Girona -depe- nents del departament d'Ensenya- ment- per tal
de rebre orientacions rela cionades amb alumnes amb deficièn-
cies visuals.
ASTRID
Hi ha una relació puntual amb aquells alumnes que presenten
a- questa síndrome amb vista a la seva inserció
en el món laboral. A més, hi ha contactes individuals
d'aquesta As- sossiació amb pares de nens afectats.
ICASS (Institut
Català d'Assistència i Seguretat Social)Inclou tots
aquells aspectes de tipus legal com: beques, certificats de disminució...
i d'assistèn- cia al disminuït.
CSMIJ (Centre
de Salut Mental Infantil i Juvenil). Atén aquells alumnes
amb transtorns mentals i de comporta- ment.
|

|

|
DEPARTAMENT D'ENSENYAMENT.
La Delegació
Territorial d'Ensenyament, disposa de diferents serveis amb alguns
dels quals l'escola manté contactes. Per exemple, amb el
Programa de mitjans audiovisuals, amb el Programa d'educació
per a la salut, amb l'Oficina Educativa Europea, a través
del Projecte Comenius; el Programa de compensatòria (a
través d'elaboració de material, assessorament o
orientacions, té contacte directe amb l'escola per adequar
els diferents materials a les necessitats dels nostres alumnes);
amb el Programa d'informàtica educativa pel que fa als
aspectes informàtics a l'ensenyament; amb la Secció
de Programes i Serveis Educatius (Formació Permanent):
tots els professionals de l'escola, al llarg del curs escolar,
poden assistir a activitats, cursets... per tal de completar la
seva formació. Aquesta formació pot estar dins el
Pla d'activitats del Departament d'Ensenyament i de l'Institut
de Ciències de l'Educació. En qualsevol cas, el
personal docent del centre depèn del Departament d'Ensenyament
de la Generalitat de Catalunya. El Centre de Recursos Pedagògics
(CRP) també depèn del Departament d'Ensenyament
i està situat a la Bisbal d'Empordà. Disposa de
diferents materials del quals l'escola pot fer ús.El CRP
participa del Pla d'activitats de formació permanent, les
quals poden ser zonals o interzonals. Edita un full informatiu
que arriba a les escoles de la seva àrea
|

|

|
PRESTACIÓ SOCIAL.
A l'escola actualment, hi ha alguns objectors de consciència
que hi realitzen la prestació social, i que depenen del
Consell Nacional de l'Objecció de Consciència i
del Ministeri de Justícia. Aquest servei es gestiona a
través del Departament d'Ensenyament.
ENTITATS ESPORTIVES i CULTURALS.
La utilització
d'instal.lacions del municipi com poden ser el Pavelló
Esportiu, la Biblioteca, el Teatre ...; o altres de fora com la
Piscina Municipal de Palafrugell. És molt important que
l'alumne les conegui i sàpiga desplaçar-se dins
d'elles. Per exemple: podem fer una classe de matemàtiques
dins un dels supermercats del poble. Per a ells, el coneixement
del medi és molt important.
|