|
|

|
Una mica de vocabulari...
Per a aquest apartat del llibre hem utilitzat les
fonts documentals següents: SALVADÓ, Gemma (1984):
Vocabulari bàsic d'educació especial, Documents
d'Educació Especial. Barcelona, Generalitat de Catalunya
- Departament d'Ensenyament.; MONÉS i PUJOL-BUSQUETS, Jordi
(1987): Diccionari abreujat d'educació, Barcelona, Col.lecció
guix n.10, Graó editorial.
APRENENTATGE, qualsevol
modificació de la conducta que pot ser atribuït a
l'experiència però no a altres factors. Va unit
a la maduració fisiològica i a l'educació.
L'aprenentatge no condiciona tan sols les adquisicions de l'individu,
sinó que contribueix a l'elaboració de la seva personalitat.
ATENCIÓ,
disposició interior preparatòria per a una percepció
determinada que ens capacita per enfocar les diverses parts d'una
experiència, de manera que es facin més vives, clares,
exactes i conscients. El grau d'atenció és variable
i el seu afebliment és la causa d'errors. Hi ha diverses
classes d'atenció: concentrada, distribuïda, voluntària
(que depèn de l'individu i de les seves motivacions), involuntària
(que és atreta pel medi extern), etc .Els factors que influeixen
en l'atenció són molt diversos: interns (motivacions,
interessos i valors del subjecte) i externs (propis de l'estímul:
color, moviment, mida).
ATENCIÓ PRECOÇ,
té com a objectiu proporcionar experiències d'aprenentatge
(oportunitats) que facilitin el desenvolupament. Potser convé
tenir en compte que no és tan important la quantitat d'estímuls
-de vegades poden convertir-se en martiri precoç -- com
la seva qualitat i la seva oportunitat ; els estímuls més
adients són els presents a la vida diària del nen
(relacions amb els pares, relacions amb els objectes, condicions
físiques. . . ); no té cap sentit proporcionar al
nen estímuls sensorials aïllats i mancats de significat
per a ell. Lògicament, doncs, el programa d'atenció
primerenca ha d'incloure el treball amb els pares i familiars
en la mesura que constitueixen el medi natural en el qual el nen
es desenvolupa; cal entrenar la família a aprofitar la
relació diària amb el nen, plena d'oportunitats
d'interacció (higiene, menjar, relació afectiva,
joc...) i facilitadora del desenvolupament, així com evitar
que amb el seu comportament s'afavoreixin aprenentatges (socials,
intel.lectuals, motors...) inadequats.
AUTISME,
és un tancament excessiu sobre un mateix. L'autista es
troba com tancat dins d'una capsa i és incapaç d'exteriorizar
el seu psiquisme. Té una vida interior molt intensa, que
li pot fer perdre per complet el contacte amb la realitat del
món circumdant.
CAPACITAT D'APRENENTATGE,
són les condicions necessàries per aprendre alguna
cosa. Està en relació amb les aptituds, el talent
i l disposició de cada individu per comprendre bé
les coses. La capacitat d'aprenentatge pot ser educada d'acord
amb la potencialitat de cada persona.
CAUSES DE LA DEFICIÈNCIA,
els estudis efectuats sobre les causes de quasi tots els tipus
de deficiència es refereixen a dues grans àrees:
els factors físics i ambientals, per una banda, i els factors
hereditaris per l'altra, que sovint actuen de forma conjunta.
Tradicionalment es divideixen en:
Prenatals, o sigui des del moment
de la concepció i durant els nou mesos d'embaràs.
Poden ser genètiques, per incompatibilitat sanguínia
(factor Rh), malalties infeccioses de la mare (sobretot per la
rubèola) o per causes externes, com poden ser drogues,
radiacions o medicaments inadequats per a la gestant.
Perinatals, que apareixen en
el moment de néixer o durant els primers dies de vida;
poden ser produïdes per un problema en el part (ús
de fòrceps. . . ), o degudes al poc pes del nen (la qual
cosa el fa més vulnerable a les infeccions), a la manca
d'oxigen (cianosi), a les hemor-ràgies cerebrals .
Postnatals: són les que
es produeixen a partir del primer mes de vida, com poden ser els
traumatismes (caigudes, accidents...), les intoxicacions i certes
malalties infeccioses (rubèola, xarampió, escarlatina
o bé la meningitis).
Hi ha altres factors que influeixen
en les causes de deficiències en els nens, com poden ser:
els problemes de nutrició, la manca de serveis educatius,
sanitaris, socials, I'edat de la mare, etc.
CENTRE D'INTERÈS,
organització de l'aprenentatge al voltant d'un tema central,
sense tenir en compte per tant la separació clàssica
en diferents àrees i nivells de l'ensenyament. En general,
els centres d'interès representen les necessitats fonamentals
de l'home i s'hi agrupen al seu voltant.
CLASSIFICACIÓ DE LA
DEFICIÈNCIA MENTAL,
l'any 1967 I'OMS (Organització Mundial de la Salut) va
establir una classificació basada en el quocient intel.lectual
(CI), encara que va considerar que no s'havia d'emprar aquesta
classificació com a valor únic. Avui en dia es tendeix
a evitar classificacions d'aquest tipus i a considerar cada deficient
com un subjecte que té unes necessitats bàsiques
(com qualsevol persona de la seva edat i situació) i unes
altres d'específiques (a les quals cal donar suport i resposta).
Les classificacions serveixen més aviat per codificar resultats,
que no per distribuir els subjectes.
|

|

|
CROMOSOMES, són
els orgànuls cel.lulars que contenen els materials portadors
de l'herència biològica de cada persona. Cada cèl.lula
humana en té 46, agrupats en 23 parells. Dins d'un cromosoma
hi ha infinitat de petits cossos anomenats «gens» que
són unitats d'herència. L'alteració d'aquestes
unitats d'herència produeix determinades malalties algunes
de les quals són de deficiència mental. Hi ha també
malalties derivades de les alteracions en el nombre o en l'estructura
dels cromosomes (mongolisme). Actualrnent és possible detectar
amb antelació la presència d'aquests problemes fent
una anàlisi del líquid amniòtic de la mare
gestant.
CURRÍCULUM,
tradicionalment, mètode d'organització de les activitats
educatives i d'aprenentatge en funció dels continguts,
els mètodes i les tècniques. El currículum
és vist avui més aviat com una temptativa per comunicar
els principis i trets essencials d'un propòsit educatiu
de tal manera que quedi obert a la discussió crítica
i pugui traslladar-se de manera efectiva a la pràctica.
DEFICIENT,
es diu de l'individu disminuït totalment o parcialment en
la seva activitat intel.lectual sensorial o física. Hi
ha diferents tipus de deficiència:
psíquica, que aplega un
grup molt ampli de difícil definició. Generalment
es té en compte el quocient intel.lectual, la maduresa
emocional, la competència social, etc., tot això
en relació amb l'edat, els factors culturals, etc.;sensorial,
que afecta principalment els cecs i els sords.; i, física.
|

|

|
DIAGNÒSTIC,
reconeixement en un context clínic, pedagògic, psicològic,
d'una situació normal davant una altra d'anormal i, conseqüentment,
la seva naturalesa.
EDAT,
temps transcorregut des que una persona comença a viure.
En psicologia s'utilitza per indicar l'edat cronològica
que correspon a un test, per terme mig. Hem de diferenciar, doncs,
entre Edat Cronològica (EC) , que correspon als anys de
vida d'un individu, i Edat Mental (EM), que correspon a l'estat
de desenvolupament d'un individu en relació amb el nivell
mitjà dels individus de la seva espècie i de la
seva edat cronològica. Totes les desviacions de la norma,
és a dir, la falta de concordança entre EC i EM
, constitueixen un avanç o un retard del seu desenvolupament.
L'EM està molt relacionada amb la intel.ligència.
EDUCACIÓ ESPECIAL,
té com a finalitat
preparar, mitjançant el procés educatiu adequat,
les persones que presenten deficiències o inadaptacions
per a la seva incorporació tan plena com sigui possible,
en cada cas, a la vida social. L'educació especial és
el conjunt d'ajuts addicionals, tant d'ordre personal, tècnic
com material, que faciliten la integració social de tots
els alumnes d'acord amb les seves necessitats específiques.
|

|

|
EQUIPS D'ASSESSORAMENT I ORIENTACIÓ
PSICOPEDAGÒGICA (EAP),
són equips compostos, en la major part dels casos, per
professionals de les disciplines següents: pedagogia, psicologia
i treball social. Tenen com a funcions principals contribuir,
en col.laboració arnb els claustres de mestres, a la prevenció
educativa i al millor desenvolupament del procés educatiu
i de renovació pedagògica, la qual cosa fara possible
que l'escola doni resposta a les necessitats educatives de tots
els alumnes, siguin quines siguin llurs característiques
individuals. La seva actuació queda emmarcada, doncs, entre
les següents: prevenció educativa en el medi escolar,
familiar i social; detecció, tant aviat com sigui possible,
dels problemes i transtorns en el desenvoluparnent psicopedagògic
de l'infant; valoració multidisciplinària de les
necessitats educatives específiques d'un alumne determinat
i de les seves possibilitats; assessorament en l'elaboració
de les adequacions curriculars individualitzades (ACI) que donin
resposta a les necessitats de cada alumne valorat i seguiment
d'aquests alumnes; orientació escolar, personal i vocacional
dels alumnes; assessorament i ajuda tècnica als mestres
de primària, secundària i d'educació especial
pel que fa a l'orientació escolar i vocacional dels alurnnes.
El seu àmbit territorial pot ésser un districte
municipal, un municipi o una comarca, depenent de les necessitats
de cada nucli de població.
FORMACIÓ LABORAL,
la formació professional és un factor important
dins de les possibilitats d'adaptació de l'individu a la
societat. Tots els esforços realitzats en l'educació
dels joves no ens serviran de res si no van encaminats a integrar-lo
a la societat mitjançant una feina útil adequada
a les seves capacitats. Les solucions que es poden oferir per
a la formació laboral del deficient depenen dels mitjans
socioeconòmics del país. De fet, els tallers protegits
dels centres d'educació especial estan donant una solució
momentània, però escassa, al problema. Actualment,
s'estan creant PROGRAMES DE GARANTIA SOCIAL, des dels mateixos
centres educatius per donar una sortida professional a aquests
joves amb la possibilitat de formar-los en uns camps molt específics
que els permetin una major autonomia laboral.
FRACÀS ESCOLAR, és
una actitud negativa enfront de l'aprenentatge. Desaprofitament
dels recursos intel.lectuals de l'alumne. Es parla de fracàs
escolar quan l'alumne no rendeix al nivell que se li exigeix.
INDIVIDUALITZACIÓ,
adaptació de l'acció educativa segons la personalitat
i les característiques de cada nen. Es té en compte
el seu nivell mental, més que no la seva edat cronològica,
així com els processos d'adquisició particulars,
les seves limitacions i les seves preferències. S'oposa
als programes construïts "a priori". L'ideal és
l'ensenyament estrictament individual. Però cal tenir present
la necessitat de contactes socials indispensables en l'educació
del nen. És molt vàlida per als nois inadaptats,
tenint en compte les múltiples diferències que presenten
INSUFICIÈNCIA MENTAL,
caracteritza les falles congènites o adquirides, estructurals
o lesionals, de les funcions intel.lectuals. L'individu presenta
(amb diferents graus d'intensitat) disminució en les seves
capacitats intel.lectuals, acompanyada sovint de problemes de
llenguatge, motrius i sensorials. Els afectats també solen
presentar pertorbacions afectives i caracterials.
|

|

|
INTEGRACIÓ,
es desprèn directament del principi de normalització.
És el procés mitjançant el qual es facilita
que tot el nen amb deficiències, adolescent o adult, formi
part amb tots els seus drets i en la mesura de les seves possibilitats
del grup al qual pertany. Integració seria, doncs, el procés
oposat a segregació del deficient del seu medi ambient
natural: família, escola, comunitat i lloc de treball.
INTEL.LIGÈNCIA, la
paraula intel.ligència té significats diversos que
són difícils d'unificar. Sovint no és més
que una etiqueta còmoda d'ús corrent, però
que no exigeix un concepte científic. En general, s'accepta
que la intel.ligència és la capacitat d'orientar-se
en situacions noves, gràcies a la seva comprensió,
a la capacitat de solucionar qüestions amb ajuda del pensament
i no de l'experiència, així com la capacitat d'adaptar
el pensament a noves experiències, feines i condicions
de vida. El treball de la intel.ligència és múltiple:
entendre, comprendre, aprendre, etc, elaborar tot el que s'ha
après per utilitzar-ho en un futur.
LATERALITAT,
tracta de les diferències funcionals de les meitats dreta
i esquerra del cos, que corresponen a la diferència de
desenvolupament i de repartició de les funcions dins dels
hemisferis cerebrals. En el dretà, les funcions del llenguatge
estan localitzades a l'hemisferi esquerre i les funcions de l'esquema
corporal a l'hemisferi dret. La lateralitat d'un individu ve assenyalada
per l'hemisferi dominant.
LOGOPÈDIA,
estudi i tractament educatiu dels trastorns del llenguatge i la
parla.
És important pel que fa
a les repercussions en el desenvolupament del nen, ja que incideix
en la seva integració social, és el rendiment escolar
i en tots els processos d'aprenentatge. La feina del logopeda
ha de ser ajudada pels pares i educadors del nen. Hauran de fer
una feina comuna i seguir uns criteris unificats per tal que el
resultat sigui veritablement eficaç.
MESTRES DE SUPORT,
són aquells professionals de l'educació que realitzen
les tasques d'atenció educativa als alumnes que plantegen
necessitats educatives específiques, en el marc de les
escoles ordinàries. La seva tasca inclou des de l'acció
individualitzada als alumnes fins al suport al mestre de l'aula
ordinària. Així, doncs, treballen en estreta col.laboració
amb el mestre de l'aula ordinària. Poden ser especialistes
a donar suport als alumnes amb deficiències sensorials
(siguin deficiències visuals o auditives), físiques
o amb problemes de retard global en el desenvolupament. Poden
estar adscrits a un sol centre o desenvolupar la seva tasca amb
caràcter general.
NECESSITATS EDUCATIVES ESPECIALS,
l'educació
especial ha de permetre aconseguir uns objectius de màxima
autonomia per a cadascú, i instrumentar totes les ajudes
que se li hagin de donar tant si són permanents com temporals.
Fins fa uns anys els infants que presentaven algun tipus de deficiència
eren etiquetats, agrupats en categories, segons les seves discapacitats
i no segons les seves necessitats pedagògiques. El terme
necessitats educatives especials sorgeix d'una nova visió,
d'entendre que les accions pedagògiques que s'han de dur
a terme han de ser un element additiu i no diferenciador, segregador.
NORMALITZACIÓ, són
principis que han sorgit en l'atenció a les persones amb
disminucions (físiques, psíquiques o sensorials)
com a reacció a serveis, procediments i estructures que
més que afavorir llur desenvolupament, poden provocar l'aparició
d'altres deficiències, pel que fa, sobretot, al desenvolupament
social. Integració i normalització suposen, en principi,
evitar la segregació de l'alumne del seu ambient natural,
família, escola, treball, comunitat. Implica, així
mateix, no fer de la persona amb disminucions més deficient
del que inicialment ha de ser com a conseqüència de
la seva reclusió a serveis residencials, escolars o de
feina, on es limiten les seves possibilitats de comunicació
amb el medi ambient al qual pertany. Aquests principis són
el reconeixement a ser persona abans que deficient. No s'han d'entendre
mai com una imposició a seguir, com una forrna de viure
que els faci imitar la majoria. Implica, doncs, el respecte per
la singularitat de cada persona.
ORIENTACIÓ,
els objectius de l'orientació són determinar i programar
les mesures futures en l'atenció del nen amb problemes,
a partir dels estudis realitzats per l'equip psicopedagògic
(on s'han esbrinat les seves possibilitats i limitacions). L'orientació
es basa, doncs, en els aspectes positius, les habilitats i les
possibilitats de l'individu, i està encaminada a suplir
les mancances establint un conjunt ordenat i relacionat d'accions
encaminades cap una mateixa finalitat. Ha de ser una programació
coherent i global.
La responsabilitat de l'orientació
ha de ser compartida entre l'equip multiprofessional i els pares
i, si és possible, amb el mateix subjecte, ja que, per
molt perfecte que sigui el programa, si l'interessat no l'assumeix
com a seu servirà de ben poc. S'han de tenir presents les
possibilitats reals, tant les de l'individu com les del medi,
perquè les mesures puguin servir. S'ha d'evitar la teoria
bonica, però inaplicable, i adoptar la teoria que pugui
ser posada a la pràctica .
PARÀLISI CEREBRAL,
és la conseqüència de lesions cerebrals produïdes
abans, durant o després del naixement: pot tractar-se de
defectes congènits del cervell, infeccions intrauterines,
lesions produïdes durant el part, accidents amb traumatisme
craneal, etc.Podem distingir la paralisi espàstica, la
unilateral o la doble, amb increment del to muscular dels membres
superiors o els inferiors. Hi pot haver deficiència mental
en totes les formes. De fet, quasi un 50% dels paralítics
cerebrals presenten també deficiència mental.És
indispensable que l'equip multiprofessional faci una avaluació
dels factors emocionals, socials, intel.lectuals i físics
que poden incidir en els rendiments i que en determini la capacitat
de comunicació i el potencial. La participació de
la família en l'educació del paralític cerebral
és bàsica, ja que són ells els qui integren
la labor del terapeuta a la vida quotidiana. Els pares han de
mantenir un contacte continuat amb els membres de l'equip multiprofessional
que atenen el seu fill.
|

|

|
PREVENCIÓ,
sèrie d'accions i mesures que es prenen per intentar evitar
o disminuir el nombre de deficiències. Es pot catalogar
en: prevenció primària, és la que evita l'aparició
de les deficiències; prevenció secundària,
que lluita per reduir i modificar les seves manifestacions. Hi
ha una sèrie de malalties i deficiències que avui
en dia es poden evitar gràcies a les campanyes preventives.
Avui en dia es té cura de l'embaràs, del part i
dels primers mesos de la vida de l'infant. S'adopten una sèrie
de mesures higièniques, d'alimentació, i control
mèdic de la futura mare, d'atenció al part (per
evitar asfíxia o lesions). Es fa immunització contra
malalties transmissibles, es controla la dieta i es realitzen
reconeixements periòdics per prevenir i detectar deficiències.
Les investigacions continuen endavant, ja que queden moltes coses
per descobrir, però els pares i els especialistes han de
prendre totes le mesures ja conegudes, perquè així
milloraran les possibilitats dels seus fills.
PROGRAMES DE GARANTIA SOCIAL,
la finalitat d'aquests programes és proporcionar als joves
una formació bàsica i professional que els permeti
incorporar-se al món laboral .
PSICODIAGNÒSTIC,
estudi teòric i pràctic de diversos factors que
els serviran per fer un diagnòstic, un coneixement de les
característiques psíquiques d'un individu o d'un
grup d'individus. Es fa sovint per apreciar les diferències
existents en relació amb el grup. S'estableix a través
de tests i proves, així com amb I'observació de
les conductes de l'individu.
PSICOMOTRICITAT,
és el resultat de la integració i la interacció
de l'educació i la maduresa de les energies. És
la conjugació de les funcions motrius i psíquiques.
És el que fa referència als moviments i a les expressions
observables i també a tot el que les determina i acompanva:
voluntat, afectivitat, impulsos, etc. Les deficiències
psicomotrius poden tenir diverses causes: una lesió orgànica
precoç (en el moment de néixer); una lesió
orgànica durant et transcurs de la maduració del
nen; pertorbacions de l'afectivitat (regressions...). La teràpia
psicomotriu intenta educar l'individu a través de la maduració
i el coneixement del seu propi cos, emprant, segons el cas i les
seves necessitats, tècniques diverses, etc. També
aquí la família ha de col.laborar estretament amb
el terapeuta, i ha de seguir totes les indicacions que aquest
els farà.
REHABILITACIÓ,
i readaptació són dos mots sinònims que indiquen
el restabliment de les capacitats de l'inidividu. Fa referència
als aspectes corporal i psíquic així com als procediments
que han ajudat a la seva recuperació (mètodes terapèutics,
psicològics, pedagògics, laborals...) El procés
rehabilitador ha de considerar la situació de cada persona
en particular: edat, sexe, nivell econòmic i cultural,
tipus de disminució, possibilitats reals,limitacions, etc.
Pressuposa la col.laboració de l'equip multiprofessional,
de la família i de l'entorn natural de l'individu, ja que
la rehabilitació busca el desenvolupament de totes les
aptituds de la persona. No es redueix als aspectes físics
i psicològics, sinó que té presents els professionals
i els socials perquè abraça la totalitat de l'individu.
RETARD,
estat del nen o de l'adult retardat en el seu desenvoluparnent.
Aquest retard, que es valora en relació amb la mitjana
del grup a què pertany l'individu, pot ser global o afectar
només una part de la personalitat. En general, es considera
que el retard és degut a una lesió orgànica
del cervell, a causa d'una malaltia de la mare durant l'embaràs
(rubèola, xarampió,...), d'un traumatisme del crani
en el moment de néixer (quan s'utilitzen fòrceps...),
d'una encefalitis, d'un accident, etc. Hi ha casos de retard intel.lectual
on es desconeixen les causes que l'han motivat.
SÍNDROME DE DOWN,
és una afecció congènita i les malformacions
ja existeixen al fetus. La causa immediata és la presència
d'un cromosoma suplementari, el cromosoma 21. Va unit a la deficiència
mental, encara que el nivell intel.lectual és molt variat
(s'ha de tenir present a l'hora de preparar el programa educatiu,
ja que les seves necessitats varien d'un individu a un altre).
Presenten unes característiques físiques especials
(d'aquí ve el nom de mongolisme, per la semblança
amb els mongols). Les seves reaccions són puerils. La iniciativa
és absent, tenen ràpida fatigabilitat en qualsevol
feina. El seu llenguatge és rudimentari. Són molt
afectuosos amb els pares i amb els coneguts. Els factors afectius
juguen un paper important a l'hora de l'adquisició d'automatismes
(neteja, alimentació, disciplina. . . ). I el paper de
la família és transcendental a l'hora d'educar el
nen perquè es comporti de manera socialment acceptada.
|

|

|
SOCIALITZACIÓ,
procés d'aprenentatge per aconseguir la integració
del nen dins de la societat. El comportament "socialment
acceptable" s'adquireix en el transcurs del desenvolupament
mental pel joc, els mitjans de comunicació, el llenguatge,
la cultura, l'educació, etc., tot encarrilat a aprendre
els hàbits, els costums, les creences i els ideals del
medi ambient.
|