Materials TIC de suport a l'atenció a la diversitat a l'ESO.
   
 
jfonoll@pie.xtec.es
 

 

L'ordinador i els alumnes de les Aules Oberteses

30 - Abril- 05

L'ordinador és un recurs més que ha d'integrar-se en una estratègia d'intervenció educativa més àmplia, com són les Aules Obertes, on es consideri l'organització dels recursos humans i materials, dels espais de treball, de les activitats i si és necessari la conveniència de realitzar una adaptació curricular.

L'aplicació dels recursos informàtics, tot i que serà diferent en cada cas, sol tenir uns efectes positius:

  • Desperta l'interès dels alumnes i els estimula a intervenir en l'activitat: ordinador, informàtica i Internet són paraules que encara desperten interès en els adolescents d'avui.

  • Simplifica els aspectes més mecànics de les feines, augmentant la productivitat dels alumnes, millorant la presentació dels seus treballs i la seva autoestima.

  • Permet treballar per tempteig i facilita la utilització dels errors en el procés d'aprenentatge dins un procés de recerca de les formes més adequades. Els documents digitals es poden editar i millorar les vegades que calgui sense que això representi un esforç excessiu.

  • És possible fraccionar les activitats i organitzar els processos i reprendre'ls en diferents moments sense que això deixi rastre en el treball. D'aquesta manera l'alumnat pot, successivament, concentrar-se en una part del treball i així millorar el resultat final.

  • Amb les eines TIC es poden crear entorns de treball amb ajudes integrades que l'alumnat utilitzarà opcionalment per resoldre les activitats.

  • L'ordinador és una icona social que dóna prestigi als usuaris. No ser usuari de l'ordinador a l'institut és un element de discriminació que d'alguna manera encamina a la marginació.

Pel professorat

  • Internet, els CD-ROM i en general els materials en suport digital en el seu conjunt són una immensa biblioteca de recursos que pot utilitzar i, en molts casos, modificar en funció de les seves necessitats.

  • L'ordinador pot assumir determinades tasques de generació d'exercicis, suport i control de l'activitat de l'alumnat. Això l'allibera i li permet concentrar la seva atenció en altres aspectes del procés educatiu més importants.

  • Les TIC permeten crear nous tipus d'activitat i metodologies que facilitin el progrés dels alumnes allà on les activitats tradicionals no han reeixit.

L'ordinador obre un nou entorn de treball als alumnes que, en la mesura que els apropa al món exterior, els socialitza i els fa partícips d'una cultura.

Eina de suport en el treball de projectes

En una sistema de treball per projectes, sovint, l'interès de l'alumnat es pot centrar més en els aspectes manipulatius, en la immediatesa de l'acció, en les tasques concretes, essent més difícils de treballar les activitats de caire més “escolar”.

Les Tecnologies de la Informació i la Comunicació poden ajudar a treballar els aspectes més formals i simbòlics dels projectes, i més concretament les tasques de planificació, documentació i comunicació.

El processador de text serà una eina bàsica de treball i es pot utilitzar sempre que calgui escriure. Per exemple per fer cartes, llistes d'ordres o materials, descripcions, instruccions, cartells...

Els programes de disseny gràfic són molt útils, tant en les tasques de representació de la realitat com en els aspectes de tractament i manipulació de les imatges. La il·lustració del text escrit, la creació d'anuncis i pasquins, l'elaboració d'esquemes i plànols són algunes de les aplicacions d'aquestes eines.

Altres recursos com les calculadores o els fulls de càlcul faciliten la planificació dels aspectes quantitatius.

La recerca de la informació i documentació, que sempre serà necessària en qualsevol projecte, es pot fer consultant CD-ROM o pàgines web. Les publicacions en suport electrònic obvien alguns dels processos que dificulten l'accés a la informació escrita. Per exemple, no és necessari conèixer l'ordre alfabètic de les paraules per consultar un diccionari digital i es pot utilitzar el sintetitzador de veu i altres tecnologies d'ajuda per facilitar la comprensió del text si hi ha una insuficient habilitat lectora.

El correu electrònic entre amics, a les revistes o als mitjans de comunicació, participar en xats i respondre enquestes o formularis són noves oportunitats d'escriure, llegir i comptar.

Les TIC poden ser en si mateixes una font de projectes interessants per aquests alumnes. Per exemple:

  • l'estudi dels components dels ordinadors en un taller de bricolatge utilitzant equips desfasats,

  • els tallers de joguines i mecanismes automàtics, lligats a les plaques de control i a la robòtica,

  • l'estudi de jocs d'ordinador, formalització de les normes i de les estratègies per guanyar,

  • la creació de projectes gràfics com còmics, dibuixos animats, ja sigui per fer una pel·lícula o en un joc interactiu,

  • la creació de pàgines web o revistes escolars.

Hi ha eines especialitzades per cada un d'aquests temes que, de manera visual, ajuden a realitzar productes en més o menys dificultat en funció de la seva complexitat.

Continguts escolars

Per als alumnes amb un greu fracàs escolar l'ordinador pot ser una manera tornar a plantejar aquells aprenentatges bàsics que, utilitzant les estratègies tradicionals, encara no han assolit.

Processador de text

El processador de text és l'instrument bàsic en l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura. La facilitat en la correcció del text escrit ajuda a que els alumnes treballin sobre les seves redaccions per tal de millorar-les.

El processador actua com una pauta electrònica que ajuda a crear i millorar els textos. Més enllà dels aspectes externs, com és la cal·ligrafia i la presentació dels treballs, val la pena esmentar:

  • El diccionari ortogràfic: activant les opcions Revisar ortografía mientras escribe marca en vermell les paraules incorrectes i fa que els alumnes intentin eliminar del seu text les faltes que hi troben com si fos un joc. Cal evitar utilitzar la correcció automàtica o partir dels suggeriments d'una llista, ja que les correccions han de ser fruit de la reflexió i la recerca.

  • L'ús adequat dels diccionaris de sinònims pot ajudar a augmentar el vocabulari d'aquests alumnes i a enriquir el seus textos.

  • En castellà existeixen els correctors gramaticals, que identifiquen els problemes elementals i plategen dubtes que poden ser d'interès en una classe de llengua.

  • La visió en forma d'esquemes i l'ús dels estils per als títols i subtítols pot ajudar a aconseguir un text correctament estructurat.

  • Les opcions d'Autotexto ajuden a treballar les frases fetes i les fórmules convencionals com són les salutacions, comiats...

  • Les plantilles ajuden a treballar diferents tipologies de text. El Word inclou plantilles de cartes comercials, currículums, informes, etc. No és difícil fer altres plantilles que tinguin una finalitat més escolar.

Cal esmentar de forma especial les Adaptacions Word, unes plantilles que configuren el Word adaptant-lo a diferents perfils d'alumnes i d'activitats.

Altres recursos com el sintetitzador de veu, el lector de textos, Tpwin, Teclat Màgic, el traductor castellà – català o el WordCorrect poden ajudar a confegir textos de major qualitat.

Power Point

El Power Point, i altres eines més complexes per a la presentació d'informació, pàgines web o flash, són instruments ideals per a l'expressió i la comunicació. Aquestes eines es caracteritzen per:

  • Un llenguatge multimèdia amb predomini dels elements gràfics.

  • Minimitzar el text escrit utilitzant titulars i frases curtes.

  • Documents relativament breus que poden respondre a les diferents tipologies de text (descripció, narració, instrucció...).

El Power Point és una eina fàcil d'aprendre i d'utilitzar, que té gran acceptació entre els diferents usuaris.

Power Point

El Power Point funciona segons el paradigma de la presentació de diapositives

    • Cada fitxer és una col·lecció de diapositives

    • Les diapositives contenen objectes que s'insereixen (menú Insertar)

      • Text (Cuadrado de texto)

      • Gràfics (Imágen)

      • Sons (Películas y sonidos)

      • ....

    • Els objectes tenen diferents propietats

      • format: Color, mida... (menú Formato |Objeto)

      • animació: forma de presentar l'objecte (menú Presentación |Personalizar la animación)

      • acció: enllaços, hipervincles... (menú Presentación | Configuración de la acción)

Insertar
Propeitats objecte

Tipologies de documents

Estructures de les presentacions Power Point

  • Pàgines individuals . Cada pàgina té un sentit en si mateix i la presentació és una seqüència de diapositives que es pot ordenar de qualsevol manera. Per exemple acudits, endevinalles, anuncis...

  • Narració. Les diapositives expliquen una història amb continuïtat de forma lineal. La presentació té un sol ordre i les diapositives van una darrere l'altre. Per exemple contes, auques, fotonovel·les, còmics...

  • Treballs documentals amb índexs o menú (Seqüencia personalizada). La informació està organitzada en sèries curtes de diapositives independents entre si, hi ha una diapositiva inicial que fa d'índex o de menú punt de sortida de les informacions. A l'inici de la presentació hi ha la dispositiva menú o índex que enllaça amb les diferents miniseqüències que en finalitzar retornen a la diapositiva índex. L'estructura de la navegació és en arbre. Exemple en són documentacions temàtiques, mapes o gràfics comentats.

  • En xarxa o hipertext. Les diferents diapositives enllacen unes amb les altres per nodes que les connecten. L'estructura de la navegació és en xarxa. Exemple n'és el metro.

Matemàtiques i càlcul

En el camp del càlcul i les matemàtiques elementals es pot destacar:

  • El Clic, un programa que permet realitzar activitats d'exercitació que ajuden a aplicar i consolidar els aprenentatges. Les activitats Clic s'agrupen per paquets.

  • En el càlcul mental es disposa de diferents paquets que cobreixen sistemàticament els continguts de Primària i 1er cicle d'ESO.

  • De manera menys sistemàtica també trobareu altres paquets d'activitats que es poden utilitzar per estudiar els trencats, la geometria, etc.

Els fulls de càlcul o les taules de Word es poden utilitzar per plantejar i resoldre problemes: mostren avantatges en les diferents fases de la solució, descarreguen a l'alumne aspectes mecànics del càlcul i permeten utilitzar l'assaig i error per trobar-ne el resultat.

El llenguatge Logo, el Cabri Geometre i el Polígons són programes que permeten treballar i materialitzar aspectes de la geometria plana i de la geometria mètrica que estudiats d'altres maneres poden resultar abstractes.

El ProfeMaTIC és un programa que permet al professorat generar activitats matemàtiques de manera automàtica. L'objectiu és alliberar el professorat dels aspectes mecànics de la preparació de materials perquè pugui disposar de temps per a aspectes de major interès educatiu.

L'estratègia de ProfeMaTIC consisteix en utilitzar entorns oberts com el Clic o la web on es poden crear materials o exercicis i combinar uns models d'activitats amb dades generades a l'atzar pel programa.


 

       
XTEC