|
 |
Materials TIC de suport
a l'atenció a la diversitat a l'ESO.
|
|
|
|
|
L'ordinador
i els alumnes de les Aules Oberteses
30 - Abril- 05
L'ordinador és un
recurs més que ha d'integrar-se en una estratègia d'intervenció
educativa més àmplia, com són les Aules Obertes,
on es consideri l'organització dels recursos humans i materials,
dels espais de treball, de les activitats i si és necessari la
conveniència de realitzar una adaptació curricular.
L'aplicació dels recursos informàtics, tot i que serà
diferent en cada cas, sol tenir uns efectes positius:
-
Desperta l'interès dels alumnes i els estimula a intervenir
en l'activitat: ordinador, informàtica i Internet són
paraules que encara desperten interès en els adolescents d'avui.
-
Simplifica els aspectes més mecànics de les feines,
augmentant la productivitat dels alumnes, millorant la presentació
dels seus treballs i la seva autoestima.
-
Permet treballar per tempteig i facilita la utilització dels
errors en el procés d'aprenentatge dins un procés de
recerca de les formes més adequades. Els documents digitals
es poden editar i millorar les vegades que calgui sense que això
representi un esforç excessiu.
-
És possible fraccionar les activitats i organitzar els processos
i reprendre'ls en diferents moments sense que això deixi rastre
en el treball. D'aquesta manera l'alumnat pot, successivament, concentrar-se
en una part del treball i així millorar el resultat final.
-
Amb les eines TIC es poden crear entorns de treball amb ajudes integrades
que l'alumnat utilitzarà opcionalment per resoldre les activitats.
-
L'ordinador és una icona social que dóna prestigi als
usuaris. No ser usuari de l'ordinador a l'institut és un element
de discriminació que d'alguna manera encamina a la marginació.
Pel professorat
-
Internet, els CD-ROM i en general els materials en suport digital
en el seu conjunt són una immensa biblioteca de recursos que
pot utilitzar i, en molts casos, modificar en funció de les
seves necessitats.
-
L'ordinador pot assumir determinades tasques de generació
d'exercicis, suport i control de l'activitat de l'alumnat. Això
l'allibera i li permet concentrar la seva atenció en altres
aspectes del procés educatiu més importants.
-
Les TIC permeten crear nous tipus d'activitat i metodologies que
facilitin el progrés dels alumnes allà on les activitats
tradicionals no han reeixit.
L'ordinador obre un nou entorn de treball als alumnes que, en la mesura
que els apropa al món exterior, els socialitza i els fa partícips
d'una cultura.
Eina de suport en el treball de projectes
En una sistema de treball per projectes, sovint, l'interès de
l'alumnat es pot centrar més en els aspectes manipulatius, en la
immediatesa de l'acció, en les tasques concretes, essent més
difícils de treballar les activitats de caire més “escolar”.
Les Tecnologies de la Informació i la Comunicació poden
ajudar a treballar els aspectes més formals i simbòlics
dels projectes, i més concretament les tasques de planificació,
documentació i comunicació.
El processador de text serà una eina bàsica de treball
i es pot utilitzar sempre que calgui escriure. Per exemple per fer cartes,
llistes d'ordres o materials, descripcions, instruccions, cartells...
Els programes de disseny gràfic són molt útils,
tant en les tasques de representació de la realitat com en els
aspectes de tractament i manipulació de les imatges. La il·lustració
del text escrit, la creació d'anuncis i pasquins, l'elaboració
d'esquemes i plànols són algunes de les aplicacions d'aquestes
eines.
Altres recursos com les calculadores o els fulls de càlcul
faciliten la planificació dels aspectes quantitatius.
La recerca de la informació i documentació, que
sempre serà necessària en qualsevol projecte, es pot fer
consultant CD-ROM o pàgines web. Les publicacions en suport electrònic
obvien alguns dels processos que dificulten l'accés a la informació
escrita. Per exemple, no és necessari conèixer l'ordre alfabètic
de les paraules per consultar un diccionari digital i es pot utilitzar
el sintetitzador de veu i altres tecnologies d'ajuda per facilitar la
comprensió del text si hi ha una insuficient habilitat lectora.
El correu electrònic entre amics, a les revistes o als
mitjans de comunicació, participar en xats i respondre enquestes
o formularis són noves oportunitats d'escriure, llegir i comptar.
Les TIC poden ser en si mateixes una font de projectes interessants per
aquests alumnes. Per exemple:
-
l'estudi dels components dels ordinadors en un taller de bricolatge
utilitzant equips desfasats,
-
els tallers de joguines i mecanismes automàtics, lligats a
les plaques de control i a la robòtica,
-
l'estudi de jocs d'ordinador, formalització de les normes
i de les estratègies per guanyar,
-
la creació de projectes gràfics com còmics,
dibuixos animats, ja sigui per fer una pel·lícula o
en un joc interactiu,
-
la creació de pàgines web o revistes escolars.
Hi ha eines especialitzades per cada un d'aquests temes que, de manera
visual, ajuden a realitzar productes en més o menys dificultat
en funció de la seva complexitat.
Continguts escolars
Per als alumnes amb un greu fracàs escolar l'ordinador pot ser
una manera tornar a plantejar aquells aprenentatges bàsics que,
utilitzant les estratègies tradicionals, encara no han assolit.
Processador de text
El processador de text és l'instrument bàsic en l'aprenentatge
de la lectura i l'escriptura. La facilitat en la correcció del
text escrit ajuda a que els alumnes treballin sobre les seves redaccions
per tal de millorar-les.
El processador actua com una pauta electrònica que ajuda a crear
i millorar els textos. Més enllà dels aspectes externs,
com és la cal·ligrafia i la presentació dels treballs,
val la pena esmentar:
-
El diccionari ortogràfic: activant les opcions Revisar
ortografía mientras escribe marca en vermell les paraules
incorrectes i fa que els alumnes intentin eliminar del seu text les
faltes que hi troben com si fos un joc. Cal evitar utilitzar la correcció
automàtica o partir dels suggeriments d'una llista, ja que
les correccions han de ser fruit de la reflexió i la recerca.
-
En castellà existeixen els correctors gramaticals, que identifiquen
els problemes elementals i plategen dubtes que poden ser d'interès
en una classe de llengua.
-
La visió en forma d'esquemes i l'ús dels estils per
als títols i subtítols pot ajudar a aconseguir un text
correctament estructurat.
-
Les opcions d'Autotexto ajuden a treballar les frases fetes
i les fórmules convencionals com són les salutacions,
comiats...
-
Les plantilles ajuden a treballar diferents tipologies de text. El
Word inclou plantilles de cartes comercials, currículums, informes,
etc. No és difícil fer altres plantilles que tinguin
una finalitat més escolar.
Cal esmentar de forma especial les Adaptacions Word, unes plantilles
que configuren el Word adaptant-lo a diferents perfils d'alumnes i d'activitats.
Altres recursos com el sintetitzador de veu, el lector de textos, Tpwin,
Teclat Màgic, el traductor castellà – català
o el WordCorrect poden ajudar a confegir textos de major qualitat.
Power Point
El Power Point, i altres eines més complexes per a la presentació
d'informació, pàgines web o flash, són instruments
ideals per a l'expressió i la comunicació. Aquestes eines
es caracteritzen per:
-
Un llenguatge multimèdia amb predomini dels elements gràfics.
-
Minimitzar el text escrit utilitzant titulars i frases curtes.
-
Documents relativament breus que poden respondre a les diferents
tipologies de text (descripció, narració, instrucció...).
El Power Point és una eina fàcil d'aprendre i d'utilitzar,
que té gran acceptació entre els diferents usuaris.

El Power Point funciona segons el paradigma de la presentació
de diapositives
-
Cada fitxer és una col·lecció de diapositives
-
Les diapositives contenen objectes que s'insereixen (menú
Insertar)
-
Els objectes tenen diferents propietats
-
format: Color, mida... (menú Formato |Objeto)
-
animació: forma de presentar l'objecte (menú
Presentación |Personalizar la animación)
-
acció: enllaços, hipervincles... (menú
Presentación | Configuración de la acción)


Tipologies de documents
Estructures de les presentacions Power Point
-
Pàgines individuals . Cada pàgina té
un sentit en si mateix i la presentació és una seqüència
de diapositives que es pot ordenar de qualsevol manera. Per exemple
acudits, endevinalles, anuncis...
-
Narració. Les diapositives expliquen una història
amb continuïtat de forma lineal. La presentació té
un sol ordre i les diapositives van una darrere l'altre. Per exemple
contes, auques, fotonovel·les, còmics...
-
Treballs documentals amb índexs o menú (Seqüencia
personalizada). La informació està organitzada en
sèries curtes de diapositives independents entre si, hi ha
una diapositiva inicial que fa d'índex o de menú punt
de sortida de les informacions. A l'inici de la presentació
hi ha la dispositiva menú o índex que enllaça
amb les diferents miniseqüències que en finalitzar retornen
a la diapositiva índex. L'estructura de la navegació
és en arbre. Exemple en són documentacions temàtiques,
mapes o gràfics comentats.
-
En xarxa o hipertext. Les diferents diapositives enllacen
unes amb les altres per nodes que les connecten. L'estructura de la
navegació és en xarxa. Exemple n'és el metro.
Matemàtiques i càlcul
En el camp del càlcul i les matemàtiques elementals es
pot destacar:
-
El Clic, un programa que permet realitzar activitats d'exercitació
que ajuden a aplicar i consolidar els aprenentatges. Les activitats
Clic s'agrupen per paquets.
-
En el càlcul mental es disposa de diferents paquets que cobreixen
sistemàticament els continguts de Primària i 1er cicle
d'ESO.
-
De manera menys sistemàtica també trobareu altres paquets
d'activitats que es poden utilitzar per estudiar els trencats, la
geometria, etc.
Els fulls de càlcul o les taules de Word es poden utilitzar
per plantejar i resoldre problemes: mostren avantatges en les diferents
fases de la solució, descarreguen a l'alumne aspectes mecànics
del càlcul i permeten utilitzar l'assaig i error per trobar-ne
el resultat.
El llenguatge Logo, el Cabri Geometre i el Polígons són
programes que permeten treballar i materialitzar aspectes de la geometria
plana i de la geometria mètrica que estudiats d'altres maneres
poden resultar abstractes.
El ProfeMaTIC és un programa que permet al professorat
generar activitats matemàtiques de manera automàtica. L'objectiu
és alliberar el professorat dels aspectes mecànics de la
preparació de materials perquè pugui disposar de temps per
a aspectes de major interès educatiu.
L'estratègia de ProfeMaTIC consisteix en utilitzar entorns oberts
com el Clic o la web on es poden crear materials o exercicis i combinar
uns models d'activitats amb dades generades a l'atzar pel programa.
|