|
ProfeMaTIC: una ajuda pel professor de matemàtiques30 - Abril- 05
IntroduccióEl ProfeMaTIC és un programa que permet al professorat generar activitats matemàtiques de manera automàtica aprofitant els avantatges de les TIC. L'objectiu es alliberar el professorat dels aspectes mecànics de la preparació de materials perquè pugui disposar de temps per a aspectes de major interès educatiu. Això ens interessa per a l'atenció a la diversitat i les necessitats educatives especials, on cal preparar contínuament materials personalitzats L'estratègia de ProfeMaTIC consisteix a utilitzar entorns oberts com el Clic o la web on es poden crear materials o exercicis i combinar uns models d'activitats amb dades generades a l'atzar pel programa. El resultat són uns exercicis creats automàticament que segueixen l'estructura del model i que, si cal, es poden editar dins l'entorn obert i modificar-los manualment. En aquesta primera versió, s'han inclòs diferents col·leccions de problemes d'aritmètica de primària, que en un futur es podran ampliar amb més problemes, activitats i continguts. Instal·lació i primers passosEl ProfeMaTIC és una programa desenvolupat amb l'Access 97, que funciona amb l'Access 2000 i segurament amb l'Access XP. Per aquest motiu, s'ha d'instal·lar en un ordinador que disposi del Windows 95 o l'Access 97 i versions posteriors. Si l'ordinador té instal·lat el Clic i la resta d'entorns oberts, els exercicis creats s'engegaran automàticament. Instal·lacióLa instal·lació del programa és molt senzilla, ja que de forma automàtica:
Hi ha una opció d'instal·lació personalitzada que permet seleccionar on s'instal·len els fitxers. Primers passosEl ProfeMaTIC s'engega amb la drecera que hi ha a l'escriptori o al menú d'inici. Igualment, es pot engegar executant el fitxer profematic.mdb. Recordeu que el programa està fet amb l'Access i que quan hi treballeu amb podeu utilitzar les tecles, els menús, les estratègies i les utilitats pròpies de l'Access. En aquesta primera versió, la pantalla principal del ProfeMaTIC ofereix enllaços directes a totes les prestacions del programa:
Esquema de funcionamentEl sistema es basa en diferents col·leccions d'exercicis o problemes classificats per autors, temes... L'usuari activa una d'aquestes col·leccions on pot afegir, modificar i seleccionar els problemes que vol incloure en els exercicis que prepara. Els problemes seleccionats es combinen amb els models d'activitats i es generen nous fitxers amb els exercicis. La forma més productiva d'utilitzar el ProfeMaTIC és seleccionar problemes i crear els fitxers d'exercicis, però també podeu:
Opció Seleccionar problemesUna de les opcions del menú del ProfeMaTIC permet seleccionar quins problemes de la col·lecció es volen incloure en els exercicis. Aquesta opció porta a un formulari que mostra l'enunciat del problema i un exemple i botons per incloure'l o treure'l de la selecció. Cal tenir present, però, que se selecciona l'enunciat que genera el problema i no el text del problema concret que es mostra com a exemple. En aquest formulari, l'enunciat, fórmula i dibuix es poden consultar, però no modificar. Podeu aplicar filtres, caselles d'aquest formulari, per seleccionar uns problemes amb determinades característiques. El Selector de registres, situat al peu del formulari, possibilita anar al registre següent, l'anterior, al primer, al darrer o bé a un registre determinat si teclegeu un nombre concret. El ProfeMaTIC inclou un formulari per afegir o modificar els problemes de la base de dades seleccionada. Aquest formulari té caselles per modificar l'enunciat d'un problema, la fórmula que calcula la solució, o afegir un dibuix que servirà d'il·lustració en alguns exercicis. Cal tenir present que l'Access enregistra les dades als fitxers de forma automàtica, per tant, les rectificacions que feu en qualsevol enunciat modificaran automàticament la base de dades. Això sí, podreu desfer les últimes modificacions amb CTRL + Z o amb el menú Edición | Deshacer. Les dades bàsiques d'un problema són l'enunciat i la fórmula que calcula la solució. Els enunciats combinen textos, llistes i variables, que una vegada processats generen exercicis o problemes diferents.
Així, el problema Un senyor compra @KG[4,10] kg de patates a 0,60 euros els kg. Què costaran els @KG kg de patates? un cop calculat es podria convertirà en: Un senyor compra 5 kg de patates a 0,60 euros el kg. Què costaran els 5 de patates? Les variables i les llistes poden ser:
La fórmula És l'expressió que permet calcular el resultat del problema. A la fórmula hi podem incloure variables, números, operacions i les unitats separades per espais. Per exemple: @preu * @kg @coses El programa assigna valors a les variables i en calcula el resultat. En el formulari de Redactar problemes:
Els exercicis creatsEls exercicis es creen a partir dels models que es combinen amb les dades calculades a partir dels enunciats. Així, les activitats Clic són totes semblants, amb les característiques del model, però amb textos i quantitats diferents. Algunes fitxers dels exercicis es copien dels models sense modificar. Altres fitxers contenen codis, normalment en la forma #codi# o @ que se substitueixen per les paraules o xifres calculades. Els models es poden modificar sempre que no es canviï el nom dels fitxers ni els codis que s'han de substituir.
MantenimentLa facilitat de crear exercicis amb aquest programa fa que amb el temps l'ordinador s'ompli d'exercicis que no es fan servir. Per aquest motiu, és convenient revisar l'ordinador de tant en tant i eliminar les carpetes inútils. L'estructura oberta del ProfeMaTIC fa previsible noves versions i prestacions que estaran disponibles a l'adreça http://www.xtec.es/dnee/profematic/. En aquesta adreça, també trobareu la manera d'enviar les vostres aportacions i suggeriments. Junt a les dreceres del ProfeMaTIC trobareu l'accés a una pàgina web que des d'Internet actualitza automàticament el programa. |
||||||||||