|
Polígons:geometria artística30 - Abril- 05
Bernat Orellana proellan@pie.xtec.es IntroduccióPolígons és un programa a cavall entre la geometria i el disseny gràfic que permet omplir una superfície amb figures geomètriques i aconseguir imatges de gran vistositat. El programa Polígons està pensat per crear imatges geomètriques combinant figures amb una estructura poligonal per experimentar amb diferents variables i dades numèriques que els algoritmes transformen en figures geomètriques complexes. El programa Polígons forma part del Projecte "Alfawin Geomètric" i es proposa que els alumnes, tot jugant, descobreixin les relacions numèriques i les estructures profundes de les figures geomètriques. Instal·lació i primers passosEl Polígons es pot baixar de la web del programari educatiu de la XTEC a la pàgina http://www.xtec.es/cgi/programari_educatiu. D'allà us descarregareu un instal·lador que de manera automàtica copia els fitxers del programa dins l'ordinador. El Polígons s'instal·la junt amb altres programes de la sèrie Alfawin Geomètric, com el Màgic o el Calidoscopi, i crea una drecera en el menú Inici | Programes | Alfawin Geomètric i a l'Escriptori. En engegar-lo, s'observa que disposa de dos espais de treball:
Les formes o polígons es dibuixen seleccionant el tipus de forma, el nombre de costats i altres característiques, com el gruix, el color, la mida... Fent clic sobre el polígon dibuixat a la pantalla d'edició, aquest s'estampa a la pantalla de dibuix. La pantalla de dibuix té dues formes de treballar:
La brotxa serveix per acolorir, omplir els espais i canviar el color de les línies. En el menú Arxiu hi ha les opcions per desar, imprimir o exportar al Paint per continuar treballant amb altres eines. Dibuixar polígonsLes formes o polígons no es dibuixen directament, sinó que se seleccionen les diferents opcions de l'editor de formes o variables. En modificar-les, el sistema processa les dades i transforma les variables numèriques en estructures de tipus geomètric. Les figures es dibuixen a partir d'una circumferència, o dues si són formes estrellades. La mida de les circumferències, la mida dels angles, el nombre de costats, etc., determina la forma final. Les variables que s'han de considerar són:
Estampar els polígonsFent clic sobre la pantalla d'edició de la figura, el polígon s'estampa a la pantalla de dibuix. El resultat final de l'estampat depèn dels diferents paràmetres de la pantalla de dibuix que són:
Hi ha un botó vermell que desactiva totes les caselles seleccionades.
Els colors, les formes i altres prestacionsEl Polígons disposa d'una paleta fixa de 96 colors. Les formes s'estampen no amb el color dibuixat a la pantalla d'edició, sinó segons el color seleccionat en cada moment.
Podem delimitar l'acció del rodet perquè actuï en una casella o bé una fila o tot el dibuix. En aquests casos, l'acció del rodet s'aplicarà des de la casella assenyalada fins al final. El programa desa i recupera els dibuixos en format BMP. Qualsevol imatge BMP es pot recuperar i situar com un fons on podem estampar els polígons que dibuixem. El Polígons genera automàticament una galeria històrica
que permet visualitzar les deu últimes modificacions i les recupera
simplement passant el cursor pel damunt. Propostes d'utilització
Comprovació experimental de les formes geomètriques de tipus poligonals o lineals a partir de la manipulació de les eines del programa.
L'alumne/a ha de reproduir un model a partir de reconèixer primerament les característiques de la figura representada. També ha de trobar quines eines del programa són necessàries per a la construcció dels dibuixos.
|
||||||||||||||||||