Materials TIC de suport a l'atenció a la diversitat a l'ESO.

Edur 365: Didac

13 - Abril- 05

Dídac

És un diccionari escolar destinat a alumnes de primària i dels primers cursos d' ESO.

Presenta una llista de paraules on s' inclou lèxic general, dialectalismes molt generalitzats, tecnicismes bàsics per a seguir les matèries escolars, cultismes que apareixen en les obres científiques de divulgació i en les obres literàries i expressions.

Conté informacions lingüístiques sobre cada paraula: morfologia i sintaxi (quan es tracta d' un verb en desplega tota la conjugació), semàntiques, i pragmàtiques que exemplifiquen els mots en funció de cada situació comunicativa.

Les definicions del DIDAC són escrites en un llenguatge senzill i planer; hi ha explicacions que incorporen informació cultural que permet augmentar el coneixement de la llengua, alhora que augmenta el coneixement del món (d' un animal s' explica si és gran o petit, quin aspecte té, si apareix en algunes obres literàries, etc.)

El DIDAC conté 400 il·lustracions situades al costat de les paraules definides i 40 làmines il·lustrades que permeten l' accés directe a la definició del mot dels elements que hi són representats.

La forma de cerca és fàcil, només cal escriure la paraula desitjada a "cerca". Si el mot no existeix (en aquest diccionari), o està mal escrit, s' obté una llista de paraules que s' escriuen de manera similar.

Disposa de tres codis visuals:

• enllaç a una làmina que conté una il·lustració de la paraula.

• paraules de la mateixa família de la paraula definida.

• enllaç a la conjugació completa del verb.

Pot resultar una eina apropiada en la realització de treballs en els cicles mitjà i superior de Primària i en el tractament de la diversitat per a alumnat d' ESO.

Pràctica . Consultar el DIDAC.

Només per a usuaris registrats.

• Cal estar identificat en el portal.

• Aneu a l'escriptori del portal

Feu clic sobre el diccionari DIDAC.

A través del cercador coneixereu la definició de la paraula cercada.

Introduïu la paraula campana en el quadre de text. I des de la definició, feu clic sobre algun dels enllaços a una làmina. També podeu observar la icona i una relació de paraules de la mateixa família.

Introduïu la paraula jugar en el quadre de text. Des de la definició, feu clic sobre l' enllaç , i veureu tota la conjugació del verb desplegada.

Introduïu una paraula que no existeixi o bé equivocada en el quadre de text i observeu la resposta del diccionari.

Cal estar identificat en el portal.

Aneu a l'escriptori del portal

Feu clic sobre el diccionari DIDAC. A partir de l'índex de làmines obtindreu un conjunt d'imatges i en seleccionar-ne una en sabreu el nom i la definició.

Feu clic sobre l'índex de làmines i seleccioneu, a l'apartat El cos per dins, la làmina Òrgans i aparells: sentit de l'oïda. Feu clic sobre les diverses parts actives de la làmina.

Seleccioneu la làmina, fent clic amb el botó dret del ratolí, copieu-la i enganxeu-la en el Word

En el menú Formato | Imagen | Diseño seleccioneu la opció Detrás del texto

Mitjançant el menú Insertar | Cuadrado de Texto podeu afegir etiquetes o rètols sobre el dibuix preparar activitats d' escriure