Materials TIC de suport a l'atenció a la diversitat a l'ESO.

Materials i aplicacions curriculars

13 - Abril- 05

Materials i aplicacions curriculars

1.Revistes escolars

És habitual que molts instituts i escoles facin una revista escolar que, per una banda, permet informar i reflectir l'activitat del centre i pels alumnes, i, per l'altra, és una motivació per fer uns dies de periodistes i trobar nous incentius per escriure i dibuixar.

De manera natural molts instituts publiquen les seves revistes a la web simplificant el procés de duplicació i difusió.

A la XTEC podeu trobar algunes d'aquestes revistes agrupades en un quiosc virtual a l'adreça http://www.xtec.es/escola/revistes/index.htm

2.WebQuest

Les Webquest es poden definir com una unitat didàctica realitzada amb un nou format que utilitza Internet com un mitjà pedagògic per tal d'iniciar als seus destinataris (professorat, alumnat, etc.) en tasques d'investigació i en el treball col·laboratiu.

Entre d'altres avantatges de les WebQuest podem assenyalar que:

• Introdueixen nous recursos a l'aula que potencia l'ús didàctic d'Internet. En les WebQuest s'empren enciclopèdies virtuals, videoteques digitals, videoconferència, informes estadístics, diaris i noticies en línia, xats, fòrums, llistes de distribució, etc.

• En termes qualitatius faciliten als alumnes els millors recursos d'Internet, donat que la documentació ha estat prèviament seleccionada.
  • Proposen una forma natural d'integrar les TIC dins el currículum.
  • Impliquen activament a l'alumnat, a la vegada que potencien l'aprenentatge cooperatiu i col·laboratiu.
  • Existeix una biblioteca de WebQuest a Internet que es poden emprar sense limitacions. La WebQuest esdevé, en aquest sentit, un recurs fàcil d'accedir i ple de possibilitats.

2.1.Parts d'una WebQuest

Tota WebQuest presenta una seqüència de passos a seguir en un ordre determinat:

1. Portada: Conté el títol del tema, una breu descripció del mateix, a qui va adreçada, el nom de l'autor, i els enllaços de cadascuna de les parts que hem d'anar seguint per desenvolupar-la.

2. Introducció: Conté el plantejament del tema. Es poden formular preguntes que es resoldran en acabar.
  3. Tasca: S'identifica amb l'objectiu final de la WebQuest, és a dir el treball a realitzar. També es definiran les pautes i el ritme de treball. Tot això pot acompanyar-se d'un llistat d'adreces d'Internet per facilitar el treball.
  4. Procés: És l'apartat on es plantegen cadascuna de les activitats i tasques, acompanyades de les adreces d'Internet que ens ajudaran a resoldre-les. És precisament d'aquest apartat d'on sorgeix la definició de WebQuest: com a recerca guiada d'Internet
  5. Avaluació: Consisteix en indicar els diferents aspectes a avaluar en la WebQuest, com per exemple: disseny, contingut, navegació per Internet, producte final, treball en grup, etc.
  6. Conclusió: Consta d'un resum del procés i/o una reflexió final del tema origen de la WebQuest.
  7. Crèdits i referències: Presenta un llistat de la informació consultada, i els agraïments a les persones que ens han donat suport o que han col·laborat en la construcció de la WebQuest.
  8. Guia didàctica: És un suport per a l'activitat del professorat. En la guia didàctica es faciliten unes pautes, orientacions i suggeriments per tal de treballar amb la WebQuest.

Comunitat catalana de WebQuest http://www.webquestcat.org

WebQuest a la XTEC http://www.xtec.es/recursos/webquests