Enrera
Bloc B
Formació TIC en centres educatius
Imprimir
Pràctica B150. Immobilització de files i columnes d'un full i filtratge de dades
 
Atenció!
Abans de fer la pràctica, cal executar el fitxer B150.exe.
Aquest fitxer us permet crear, al vostre ordinador, una carpeta anomenada tic\blocb, amb els fitxers necessaris per al desenvolupament de la pràctica.
   

Introducció

En aquesta pràctica treballareu amb uns fulls de càlcul que estan estructurats en forma de llistes, de manera que cada columna té un nom i a cada fila hi ha les dades referents a un mateix individu.

L'Excel permet incorporar dades dins d'un full de càlcul  amb l'estructura de taula de bases de dades organitzada en camps (cada columna) i registres (cada fila). El programa reconeix el caràcter singular de la primera fila que conté els noms dels camps. Disposa, també, d'eines específiques per a la realització de les accions més bàsiques sobre aquestes taules (ordenació, filtratge...) agrupades al menú Datos. Aquestes dades estructurades en registres i camps les anomenarem Llistes. Aquesta feina es concreta en:

  • Immobilització de files i columnes d'un full estructurat en forma de llista.
  • Filtratges d'una llista.
  • Ordenació d'una llista.
  • Creació de subllistes a partir de determinats criteris.
   
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Immobilització de files i columnes

  1. Executeu el programa Excel.
  2. Obriu el full de càlcul xlsb150.xls que hi ha a la carpeta tic\blocb:
    • Accediu al menú Archivo | Abrir... o (Ctrl+A).
  3. Seleccioneu el full Alumnes1 del llibre xlsb150.xls .Si moveu la barra de la part inferior dreta de la pantalla podeu veure la totalitat de les columnes, però quan veieu la columna GRUP perdeu de vista la primera columna, NOM. Això és degut al fet que la llista té massa columnes per veure-les simultàniament per pantalla (segons la resolució que tingueu). A més, si moveu la barra de la dreta de la pantalla per accedir a les últimes files de la llista, perdeu de vista els títols de les columnes. Una manera d'evitar aquest problema consisteix a immobilitzar les primeres columnes i la primera fila.
  4. Seleccioneu la cel·la A1. A continuació, mantenint premuda la tecla Ctrl, seleccioneu la cel·la D2. Assegureu-vos que la cel·la A1 és visible.
    • Accediu al menú Ventana | Inmovilizar paneles. Us apareixen en pantalla una línia vertical i una línia horitzontal que es creuen al vèrtex superior esquerre de la cel·la seleccionada. D'aquesta manera, si ara accediu a les últimes columnes o files, sempre queden visibles les tres primeres columnes (nom i cognoms de l'alumnat) i la primera fila amb els títols. Comproveu-ho. La cel·la D2 ha marcat el límit entre les parts mòbils i les parts fixes de la llista. Si volguéssiu tornar a la situació inicial cal que accediu al menú Ventana | Movilizar paneles.
 

Filtratge de dades de 1r d'ESO A

  1. De la llista Alumnes1 heu de seleccionar l'alumnat de 1r d'ESO A:
    • Seleccioneu una cel·la qualsevol de la llista.
    • Accediu al menú Datos | Filtro | Autofiltro. Fixeu-vos com al costat dels títols de cada columna ha aparegut un botó que us permet filtrar les dades que us interessen.
    • Premeu el botó de la columna ETAPA. Del menú que apareix, podeu triar, entre d'altres, les opcions BATX o ESO. Trieu l'opció ESO.
    • Fixeu-vos com la llista ha canviat d'aspecte: la fletxa del botó que heu premut abans és de color blau, així com els números de les files. Ara només són visibles els registres (files) d'alumnes d'ESO. Els altres no s'han perdut, i quan sigui oportú, els podeu tornar a fer visibles. A la part inferior esquerra de la pantalla, ha sortit el rètol: "Se encontraron 269 de 456 registros". Això significa que dels 456 alumnes registrats a la llista, 269 són d'ESO.
    • Ara volem reduir més la llista i filtrar només els alumnes de 1r. Premeu el botó de la columna NIVELL i trieu l'opció 1. Ara la llista ha quedat reduïda a 52 alumnes de 1r d'ESO.
    • Premeu el botó de la columna GRUP. Seleccioneu l'opció A. La llista ha deixat visible només l'alumnat que compleix els tres requisits que heu imposat: alumnat de 1r d'ESO i del grup A. El rètol de la part inferior esquerra us indica que aquests
      són 26.

 

 

Ordenació de dades

Les dades d'una llista es poden ordenar per diversos criteris.

  1. Seleccioneu una cel·la qualsevol de la llista i accediu al menú Datos | Ordenar. Fixeu-vos com ha quedat seleccionada tota la llista deixant la fila dels noms de les columnes de color blanc. El menú que ha sortit us permet triar els criteris per ordenar la llista. No feu servir per ordenar les dades els botons que apareixen a la barra d'eines, perquè els efectes no sempre són els mateixos.
    • Assegureu-vos que està activada l'opció de La lista tiene fila de encabezamiento.
    • Si premeu el botó del desplegable Ordenar por trobareu els títols de totes les columnes de la llista. Trieu  COGNOM1 i l'opció Ascendente. D'aquesta manera, s'ordena la llista pel primer cognom de la A a la Z. No premeu encara Aceptar.
    • Premeu a continuació el botó del desplegable central, tornen a sortir tots els títols de les columnes. Trieu COGNOM2 i Ascendente. Així, si dos alumnes tenen el primer cognom igual, els ordena a partir del segon cognom.
    • Trieu del tercer desplegable NOM i Ascendente. D'aquesta manera, les persones amb els dos cognoms iguals queden ordenades pel nom. Premeu Aceptar. Fixeu-vos com ha quedat ordenada la llista (vegeu figura 1).
 
 

Figura 1

 

Còpia de la llista filtrada i ordenada en un full nou

  1. Inseriu un full nou:
    • Situeu el cursor del ratolí a sobre del full Alumnes1; a continuació premeu el botó dret i escolliu, del menú desplegable, l'opció Insertar... | Hoja de cálculo.
    • Anomeneu el primer full del llibre xlsb150 amb el nom de Llistats.
  2. Torneu al full Alumnes1, on hi ha la llista filtrada i ordenada, i seleccioneu el rang A1:C1, és a dir, els títols de les tres primeres columnes.
  3. Manteniu premudes les tecles veïnes de l'esquerra del teclat (Ctrl i Shift) i, sense deixar de prémer-les, premeu la tecla de moviment de cursor de la part inferior dreta del teclat. D'aquesta manera, us ha de quedar seleccionat el contingut visible de les tres primeres columnes de la llista. És una manera d'assegurar-se que no queda cap fila sense seleccionar.
  4. Inicieu el procés de copiar-les amb Ctrl+C o accedint al menú Edición | Copiar.
  5. Seleccioneu la cel·la B3 del full Llistats.
  6. Enganxeu-les amb Ctrl+V o Edición | Pegar.
  7. Numereu els 26 registres, resultats del filtratge aplicat:
    • Entreu a la cel·la A3 del full Llistats la paraula NÚM.
    • Entreu a les cel·les A4 i A5 els nombres 1 i 2, respectivament.
    • Seleccioneu el rang A4:A5. Deixeu anar el botó del ratolí.
    • Col·loqueu el cursor sobre el quadret negre del vèrtex inferior dret de la selecció feta. Fixeu-vos com el cursor ha canviat de la forma de creu amb braços amples a la d'una creu de braços prims i negres.  Premeu el botó esquerre del ratolí i estireu el requadre seleccionat, com si anéssiu a fer una còpia, a la resta de la columna (fins a A29). Fixeu-vos com s'han escrit tots els nombres, de l'1 al 26.
  8. Entreu el rètol Alumnes de 1r d'ESO A a la fila 1.
  9. Modifiqueu la mida de les columnes al vostre criteri.
  10. Deseu el llibre a la carpeta tic\blocb amb el nom b150
  Una vegada acabada la pràctica, el resultat serà semblant al de la figura 2
 
 
Figura 2
   
 

 

 
Aquesta pràctica està basada en el curs Aplicacions de gestió amb Excel
 
Amunt