Poesi@.com
és un conjunt d’activitats multimèdia que giren entorn de la poesia.
Recull de poemes que es presenten en quatre blocs temàtics: poemes bestials, poemes naturals, poemes de nadal i poemes boníssims, amb una selecció de deu poemes per bloc. Cada poema es pot escoltar, llegir i veure’n l’animació, imprimir-lo...
CONFEGIR és
un material de suport a l'aprenentatge de l'escriptura en format multimèdia.
Pel fet de ser una eina informàtica, ofereix avantatges de resposta immediata,
d'estimulació i exercitació autònomes, i també de motivació per a l’alumne/a
a l’hora d’escriure paraules.
Per entendre la seva màxima utilitat, cal remetre's al moment d'aprenentatge en què, per als nens i les nenes, les grafies comencen a esdevenir significatives, de manera que, jugant amb els signes, fan hipòtesis d'escriptura de paraules conegudes per ells. Després d'haver seleccionat i seqüenciat correctament cadascuna de les lletres, l'usuari/ària rep l'afirmació d'aquella hipòtesi a través de la imatge corresponent i de l’àudio del nom de la paraula escrita. D'aquesta manera, s'estableix un joc d'escriptura de paraules per desencadenar el dibuix a la pantalla i el so del seu nom.
A la secció dels contes per escoltar i llegir (Contes SPC) es treballen els sistemes augmentatius i alternatius de la comunicació (SAAC) d'una manera lúdica i motivadora per potenciar la comunicació en els alumnes tenint en compte les seves limitacions. Presenten activitats interactives relacionades.
És una sèrie de vídeos, fotografies, dibuixos i activitats interactives pensades per ser trasmeses i visionades per Internet.
Vol recolzar l’observació indirecta de tots els principals continguts que hi ha a l’àrea de la descoberta de l’entorn natural i social. Com a metodologia general es parteix d’una imatge audiovisual i s’introdueix el text escrit relacionant-lo amb les imatges i dibuixos.
Els continguts estan estructurats en tres grans blocs: els éssers vius, el paisatge i la societat. Cada bloc consta de diferents capítols on es tracten els centres d’interès que se’n van afegint periòdicament.
En quant a materials educatius, a la pàgina de primària, destaquen:
http://www.edu365.com/vadellibres/
|
S’hi accedeix des de l’apartat Alumnes/Primària. Cada mes s’exposa el contingut d’un llibre per motivar-ne la lectura, El llibre del mes, amb els apartats: Tasta’n quatre ratlles!, No perdis el fil iEl joc. També hi ha uns apartats generals: El món dels llibres, amb Les conferències del monstre Tom Patracol, El llibrefòrum, La biblioteca, i Tria i remena. El contingut l’elabora Cavall Fort. Requereix el plug-in de Flash
|
Contes SPC
http://www.edu365.com/primaria/
|
S’hi pot entrar des de l’apartat Alumnes/Primària. Els Contes SPC treballen els sistemes augmentatius i alternatius de la Comunicació (SAAC) d'una manera lúdica i motivadora per potenciar la comunicació en els alumnes tenint en compte les seves limitacions. Es poden escoltar i llegir. També presenten activitats interactives relacionades. |
Mira què dic!
http://www.xtec.cat/ed_esp/act/miraquedic/
|
Des de l’apartat Alumnes/Primària i des de Mares i pares, trobareu també informacions d'interès per a les famílies amb fills sords. El llenguatge dels signes a l'abast de tothom en un manual interactiu. |
|
S’hi pot entrar des de l’apartat Alumnes/Primària. Joc d’escacs en línia http://www.edu365.com/escacs/index.htm (cal ser usuari registrat) i altres aplicacions i webs sobre aquest tema. |
Jocs del Va de llibres!
http://www.edu365.com/vadellibres/biblioteca/jocs.html
|
S’hi pot entrar des de l’apartat Alumnes/Primària/Jocs. És un conjunt de jocs interactius de l’aplicació Va de llibres! classificats per tipologies: trencaclosques, memòria, sopa de lletres, objecte amagat... |
Diccionari català-àrab
http://www.edu365.com/agora/dic/catala_arab/
|
S’hi accedeix des de l’apartat Alumnes/Primària/Acollida. És un vocabulari temàtic infantil il·lustrat agrupat pels temes més propers als infants. Inclou la fonètica de les paraules en àrab i en català. Els sons i les paraules corresponen a una dicció estandarditzada de l'àrab. Anomena els principals elements de la cultura àrab.
|
Diccionari català-urdú
http://www.edu365.com/agora/dic/catala_urdu/
|
S’hi pot entrar des de l’apartat Alumnes/Primària/Acollida. És un vocabulari temàtic infantil il·lustrat agrupat pels temes més propers als infants. Inclou la fonètica de les paraules en urdú i en català. Anomena els principals elements de la cultura urdú. |
Diccionari català-xinès
http://www.edu365.com/agora/dic/catala_xines/
|
S’hi pot accedir des de l’apartat Alumnes/Primària/Acollida. Vocabulari temàtic infantil il·lustrat agrupat pels temes més propers als infants. Inclou la fonètica de les paraules en xinès i en català. Anomena els principals elements de la cultura xinesa. |
Entrena’t per llegir
http://www.edu365.com/entrena/
|
S’hi accedeix des de l’apartat Alumnes/Primària/Llengua catalana. És un projecte d'entrenament lector amb activitats relatives al procés de descodificació i de comprensió lectora. Va adreçat a alumnes que s’inicien en el procés de la lectura. Està estructurat i seqüenciat en tres blocs, anomenats Comença a córrer, Mig fons i Marató. Cada bloc està format per sis unitats. Dins de cada unitat, hi ha sis grups d'activitats diferents: Fes gimnàstica amb els ulls, Troba la paraula, Fixa la vista, Quant trigues a llegir-ho bé?, Fes memòria i Llegeix.
|
Ortografia al cicle inicial
http://www.xtec.cat/aulanet/ud/catala/ortografia/
|
S’hi pot entrar des de l’apartat Alumnes/Primària/Llengua catalana. Unitat didàctica amb exercicis per treballar les normes ortogràfiques bàsiques per a l’alumnat de cicle inicial. Una ajuda en l’aprenentatge de la lectoescriptura. Hi ha una petita guia per al mestre. |
Conjugació
http://www.edu365.com/primaria/muds/catala/
|
S’hi pot accedir des de l’apartat Alumnes/Primària/Llengua catalana. En escriure l’infinitiu d’un verb, el cercador obre la pàgina del diccionari DIDAC amb la conjugació corresponent. |
Diccionari català-aranès
http://www.edu365.com/primaria/muds/aranes/dic/
|
S’hi accedeix des de l’apartat Alumnes/Primària/Llengua aranesa. És un vocabulari temàtic infantil il·lustrat agrupat pels temes més propers als infants. Inclou la fonètica de les paraules en aranès i en català. |
La taula següent recull la relació de MUD de cada àrea que pot variar a mida que s’elaboren noves MUD.
Títol |
Àrees, contingut i cicle |
|
LLENGUA CATALANA |
||
LÈXIC |
||
Escrivim números |
Escriptura de l’u fins al dinou (c. inicial) |
|
El pare del meu cosí... |
Lèxic: les relacions de parentesc (c. inicial) |
|
L’Akira se’n va al mercat |
Lèxic: els aliments (c. inicial) |
|
A les vuit del matí em llevo |
Lèxic: les accions quotidianes (c. inicial) |
|
Quina hora és? |
Les hores en català (c. Inicial) |
|
Més pelat que una rata |
La comparació: més ... que, com en frases fetes (c. inicial) |
|
Molt, gaire o gens? |
Ús d’aquest tres mots segons el sentit de la frase (c. superior) |
|
Ho fem o ho hem de fer |
L’ús dels verbs “fer” i “donar” en frases fetes (c. superior) |
|
SONS I GRAFIES |
||
Bessones |
Identificació del so i grafia dels dígrafs [ll], [ss] i [rr] (c. Inicial) |
|
Torró s’escriu amb o |
Ortografia: distinció dels sons de la o (c. superior) |
|
Viatge en globus |
Ortografia: la v i la b en noms propis de ciutats (c. mitjà) |
|
Hem? Em? Sona igual! |
Distinció fonètica i gràfica entre hem i em (c. superior) |
|
Del vint al... noranta-nou |
Escriptura de les desenes: els guionets (c. mitjà/superior) |
|
Centenars i milers |
Escriptura de les desenes, centenes i milers (c. mitjà/superior) |
|
Un so, dues lletres |
Reconeixement dels dígrafs (c. mitjà) |
|
La síl·laba més forta |
Ortografia: accentuació, identificació de la síl·laba tònica (c. superior) |
|
Comptem síl·labes |
Separació sil·làbica (c. superior) |
|
Ui! Dues vocals juntes |
Separació de síl·labes: reconeixement dels diftongs (c. superior) |
|
GRAMÀTICA |
||
Augmentatius |
Escriptura dels augmentatius. Observació de la terminació (c. mitjà) |
|
Diminutius |
Escriptura dels diminutius. Observació de la terminació (c. inicial) |
|
En Jordi o el Jordi? |
Els determinants articles, davant de noms comuns i propis (c. mitjà) |
|
Jo sóc el Pelut. I tu? |
Identificació dels pronoms personals (c. mitjà) |
|
T’agrada la piscina? |
Els pronoms personals singulars (c. superior) |
|
Ens agrada molt viatjar! |
Els pronoms: ens, us (plural), escriptura i ús (c. superior) |
|
TIPUS DE TEXT |
||
Endevinalles |
Pràctica de la grafia “g” inclosa en la solució d’endevinalles (c. Inicial) |
|
Tastaolletes |
El text instructiu: receptes de cuina (c. mitjà/superior) |
|
Una postal |
Tipologia textual: la postal, parts (c. mitjà) |
|
LLENGUA ARANESA |
||
Vam a vestir-mos |
Camp semàntic: les peces de vestir. |
|
Era carta |
Comunicació<. Parts d’una carta. |
|
Accions deth dia |
Lèxic: les accions quotidianes |
|
LLENGUA CASTELLANA |
||
LÉXICO |
||
Un dia en el campo |
Pràctica de lèxic relacionst amb el camp semàntic dels aliments (c. inicial) |
|
Arriba el telón |
Lèxic relacionat amb el teatre (c. superior) |
|
El fontanero |
Lèxic: les professions, morfemes per indicar el masculí i el femení (c. mitjà) |
|
¿Qué día es hoy? |
Lèxic: els dies de la setmana (c. inicial) |
|
Vamos a vestirnos |
Camp semàntic: les peces de vestir (c. inicial) |
|
¿Dónde? |
Orientació espacial: dreta, esquerra, davant... (c. inicial) |
|
Hablan por los descosidos |
Comunicació: sentit real i sentit figurat (c. superior) |
|
Família de palabras |
Família de paraules, paraula primitiva i paraules derivades (c. mitjà) |
|
Late el corazón |
Polisèmia (c. mitjà) |
|
¿Tubo o tuvo? |
Identificació de la grafia de la b/v (c. mitjà) |
|
GRAFÍAS Y SONIDOS |
||
Del águila al zorro |
Reconeixement de l’ordre de les lletres de l’abecedari (c. nicial/mitjà) |
|
Sol, Venus, Júpiter... |
Classificació de paraules pel nombre de síl·labes (c. inicial) |
|
Aguda, llana y esdrújula |
L’accent: la síl·laba tònica (c. mitjà) |
|
La araña tejía ágil |
Ortografia: identificació dels mots amb j/g (c. mitjà) |
|
Extraordinaria esencia |
Relació so grafia: x/s (c. mitjà) |
|
Llave, yate... |
Relació so grafia: ll/y (c. mitjà) |
|
GRAMÁTICA |
||
Perífrasis verbales |
El concepte de perífrasis verbal, les perífrasis d’obligació (c. superior) |
|
Sujeto y predicado |
Identificació SN subjecte i del SV predicat (c. superior) |
|
Prefijos y sufijos |
Ús de prefixos i sufixos per a la formació de nou lèxic (c. superior) |
|
TIPOS DE TEXTO |
||
Narración y diálogo |
Distinció per la forma de l’escriptura i pel contingut de narracions i diàlegs (c. mitjà) |
|
Nos comunicamos |
Missatges: el correu electrònic i les postals (c. mitjà) |
|
Hola, Julio:... |
Comunicació: parts d’una carta (c. mitjà) |
|
¡Qué noticias! |
Tipus d’informacions periodístiques, parts d’una notícia (c. superior) |
|
Sopa de espinacas |
Instruccions: en un prospecte, per dur a terme una acció, per elaborar una recepta de cuina... (c. superior) |
|
¡Hola! |
Simulació de situacions comunicatives: salutació, acomiadar-se, agrair... (c. inicial) |
|
Cuando voy, vengo |
Endevinalles (c. inicial) |
|
Fuerte como un roble |
Comparació i frases fetes (c. superior) |
|
Estás alegre |
Elements no lingüístics de la comunicació: expressió d’alegria, tristesa, etc. (c. inicial) |
|
Refranes |
Refranys populars relacionats amb el món rural (c. mitjà) |
|
ESO
A la pàgina de cada àrea hi ha tres seccions: les Miniunitats didàctiques, les Preguntes amb resposta, i una selecció d’Enllaços d’interès a pàgines externes amb contingut curricular i d’ajut a l’estudi.
També s’hi troben altres materials educatius com les propostes de lectura, vincles, dictats, activitats amb el diccionari DIDAC, el laboratori virtual, exercicis i problemes, activitats JClic, vídeos, unitats didàctiques i crèdits elaborats per professors...
Vincles
http://www.edu365.com/eso/muds/catala/vincles/
|
S’hi accedeix des de l’apartat Alumnes/ESO/Llengua catalana. Vincles 1 (els altres i jo) i Vincles 2 (aquí i allà) són dos paquets de materials interactius per a alumnes nouvinguts a Catalunya. Formen part d’una proposta escrita per exercitar les habilitats comunicatives, fent un èmfasi especial a les pràctiques d’escoltar i parlar. Pràctica a http://www.xtec.cat/formaciotic/edu365/ |
Lletres de batalles
http://www.edu365.com/eso/muds/catala/lletresbatalles/index.htm
|
S’hi accedeix des de l’apartat Alumnes/ESO/Llengua catalana. Material multimèdia que reprodueix textos de diversos autors sobre els fets esdevinguts des de l’adveniment de la segona república fins al final de la guerra civil. |
Galí en línia
|
S’hi entra des de l’apartat Alumnes/ESO/Llengua catalana. El Galí en línia ofereix materials JClic destinats a l'aprenentatge interactiu de la llengua catalana, recomanat per a l’alumnat nouvingut. Proposa activitats seqüenciades per a dos nivells de dificultat que faciliten el desenvolupament de les habilitats bàsiques de coneixement lingüístic: escoltar, parlar, llegir i escriure. Pràctica a http://www.xtec.cat/formaciotic/edu365/ |
Propostes de lectura
http://www.edu365.com/eso/muds/catala/
http://www.edu365.com/eso/muds/castella/
|
S’hi pot accedir des dels apartats Alumnes/ESO/Llengua catalana i Alumnes/ESO/Llengua castellana. Són materials per motivar a la lectura i facilitar l’avaluació de la pròpia comprensió lectora. Aquestes propostes fan referència als títols de lectura recomanats en el currículum d’ESO per a aquestes dues llengües:
|
Literatura
http://www.edu365.com/eso/muds/catala/literatura/
http://www.edu365.com/eso/muds/castella/literatura/
|
S’hi accedeix des dels apartats Alumnes/ESO/Llengua catalana i Alumnes/ESO/Llengua castellana. S’hi pot trobar poesia, prosa i teatre: material de suport de literatura catalana i castellana amb informació sobre teoria literària i autors, lectures i activitats d’autoavaluació. |
Dictats
http://www.edu365.com/eso/muds/catala/dictats/
|
S’hi pot entrar des de l’apartat Alumnes/ESO/Llengua catalana. L'aplicació Dictats proposa exercicis per a la pràctica de l'escriptura en llengua catalana que ajudi en la identificació del so i la grafia de les paraules. Permet el treball individual a l'aula, sota la supervisió i orientació del professorat, i fora de l'aula com a treball complementari per al reforç o l'ampliació de l'ortografia.
|
Activitats amb el diccionari DIDAC
http://www.grec.net/home/cel/didac/bal/index.jsp
|
S’hi pot accedir des de l’apartat Alumnes/ESO/Llengua catalana. La BAL (biblioteca d’aplicacions lèxiques) presenta activitats de llengua als alumnes de cicle superior de primària i d'ESO amb diferents tipus de jocs lingüístics. En el moment de jugar, a cada proposta podreu consultar el diccionari DIDAC abans de respondre, i comprovar després els resultats per veure si ho heu fet correctament. |
Conjugació
http://www.edu365.com/eso/muds/catala/
|
S’hi pot accedir des de l’apartat Alumnes/ESO/Llengua catalana. En escriure l’infinitiu d’un verb, el cercador obre la pàgina del diccionari DIDAC amb la conjugació corresponent. |
El temple romà
http://www.edu365.com/eso/muds/socials/temple/
|
S’hi pot accedir des de l’apartat Alumnes/ESO/Ciències socials. El temple romà proporciona informació sobre l’arquitectura romana, la mitologia i la religió romana, l’època d’August i la Barcelona romana a través de les activitats, un joc didàctic interactiu, i una reconstrucció virtual; un glossari il·lustrat completa la informació per fer les activitats. A cada apartat, unes fitxes en format doc que es poden desar en un disquet o al propi ordinador, proposen activitats de comprensió i ampliació sobre els continguts exposats. |
Unitats didàctiques i materials d’Internet a l’aula |
|
MUD de mots |
Miniunitats didàctiques amb exercicis interatius sobre lèxic de diversos camps semàntics. S’hi pot accedir des de l’apartat Alumnes/ESO/Llengua catalana. |
Quadern digital |
Eina informàtica de suport als processos de producció de textos escrits en llengua catalana. El programa aporta materials per a 35 hores lectives d’aprenetatge guiat. S’hi accedeix des de l’apartat Alumnes/ESO/Llengua catalana. |
Cuaderno digital |
Eina informàtica de suport als processos de producció de textos escrits en llengua castellana. El programa aporta materials per a 35 hores lectives d’aprenetatge guiat. S’hi pot entrar des de l’apartat Alumnes/ESO/Llengua castellana. |
La taula següent recull la relació de MUD de cada àrea en el moment d’elaborar aquest document. Aquesta relació varia dia a dia, a mida que s’elaboren noves MUD.
Títol |
Àrees i contingut |
LLENGUA CATALANA |
|
Lèxic |
|
Ho fem o ho hem de fer |
Precisió lèxica. Els verbs fer i donar en frases fetes |
Molt, gaire o gens? |
Ús d’aquests mots per complementar o modificar el significat del verb |
Prim com un fideu |
La comparació: més que..., tan com..., igual que..., etc. |
Sons i grafies |
|
Sí, si s’hi posa |
L’escriptura de: si, sí i s’hi |
Si no hi poses interès... |
L’escriptura de: si no i sinó |
Per què surts? Perquè he quedat |
L’escriptura de: perquè, per què i per a què |
Domino el dòmino |
Identificació de la síl·laba tònica |
Ui! Dues vocals juntes |
Els diftongs |
Para l’orella: escolta la o |
Identificació del so de la o oberta i la o tancada |
Para l’orella: escolta la e |
Identificació del so de la e oberta i la e tancada |
Com s’accentua la o |
Relació so grafia de la o oberta i la o tancada |
Com s’accentua la e |
Relació so grafia de la e oberta i la e tancada |
El Raül és un desagraït |
Ús de la dièresi |
La Susanna és rossa |
L’escriptura de: s, ss |
Xoc o joc? |
L’escriptura de: j, g, x, ix |
Gramàtica |
|
Per Nadal un regal per a tothom |
L’ús de per i per a |
Vinc? No, no vinguis |
L’imperatiu. L’alternança c/g en el sistema verbal |
Si estudiessis... |
Ús de l’imperfet de subjuntiu |
Passa’m la pilota |
Ús de l’imperatiu en oracions afirmatives |
Si porteu paraigües… |
Els temps verbals a les oracions condicionals |
Ep, no corris tant! |
La forma verbal per expressar una prohibició |
El ciclomotor, el té des de fa dos anys |
Ús dels pronoms febles: el i les |
Les maraques, les he dutes de les Antilles |
Ús dels pronoms febles: la/les |
Li agafa un tornavís |
Ús dels pronoms febles: li i els |
Hi vaig |
Ús del pronom: hi |
En vinc |
Ús del pronom: en |
Tipus de text |
|
Esquemes |
Exemples i pautes per fer esquemes |
Paraules clau |
Identificació dels mots que aporten informació rellevant sobre el contingut d’un text |
Resumeix |
Exemples i pautes per fer un resum |
L’Anna i el martí han partit peres |
Expressions i frases fetes relacionades amb l’alimentació |
Treu-te la son de les orelles |
Expressions i frases fetes relacionades amb el cos |
Discurs directe i indirecte |
Canvis en el pas d’un discurs directe a indirecte |
LLENGUA CASTELLANA |
|
Léxico |
|
Los Riscal: lazos familiares |
Camps semàntics |
Gentilicios |
La formació d’adjectius per designar orígens |
¡Arriba el telón! |
Vocabulari bàsic sobre el món del teatre |
A ver cómo te las compones |
La formació de mots compostos |
¡Ah!, pero ¿no es lo mismo? |
Precisió lèxica: els parònims |
A otra cosa mariposa |
Precisió lèxica: paraules comodí |
Una joya del lenguaje |
Literatura: metàfora |
Plántale cara a las locuciones verbales |
Locucions verbals |
Grafías |
|
Vocales juntas |
Diftongs, triftongs i hiatus |
Cifras y letras |
Morfologia: el nombre |
Suenan igual con h o sin ella |
Ortografia: h (a, ah, ha / he, e, eh...) |
Pequeños pero traviesos |
Ortografia: monosíl·labs amb accents |
¿Y por què hay tantos porqués? |
Morfologia: ús en diferents contextos del porqué, por qué... |
Junto o separado, pero no revuelto |
Ús correcte de así mismo, a sí mismo, asimismo |
Gramática |
|
Modalidad oracional |
Modalitat oracional: classes d’oracions, tipus d’indicadors, intenció de l’emissor, etc. |
¿Chico o chica? |
El gènere dels noms |
Marca el prefijo |
Prefix i sufix (lexemes i morfemes) |
Un sujeto escurridizo |
Sintaxi: el subjecte |
Un complemento muy directo |
Identificació del CD en oracions transitives |
Tipos de texto |
|
Pide consejo a los refranes |
Refranys de diferent tipologia |
Vine, vi, vencí |
Lèxic: cultismes |
Tienes un e-mail |
|