Treball dels grups consonàntics amb l i r  Grups Consonàntic L7R 19.2 Mb

Material elaborat a la X Jornada de creació de materials per la DNEE, celebrada a Lleida el 25 de juny de 2008.

COORDINADORA: Anna Fontelles Terrés

AUTORS/ES:

Alandí Montagut, Divina. Carolà Cosialls, Mercè. Cervelló Miró, Laura. Egozcue Requena, Carme. Fontelles Terrés, Anna.Garcia Jové, Esther.Garrido Alcantarilla, Francisco. Giró Ariño, Mercè. León Moya, Anna. Molet Torres, Mª Montserrat. Munné Reig, Noemí. Sancerni Agullana, Àngels Tomàs Barta, Elisabet.

Presentació

En aquest Taller hem elaborat uns paquets d‘activitats per treballar els grups consonàntics a partir de la consciència fonològica de presència-absència del so. Diversos estudis vinculen l‘adquisició de la consciència fonològica a l‘aprenentatge de la lectura.

Les activitats estan dirigides a alumnes que tenen dificultat en articular el so /r/ i /l/ darrera d'una consonant, el substitueixen o l'ometen. L'objectiu és ajudar-los a prendre consciència dels sons d'aquests grups consonàntics.

Les activitats poden ser útils, entre d'altres, a:

Activitats creades:

En el taller de creació de materials per les NEE hem fet diverses activitats amb diferent programari.

Materials en paper

Es tracta de documents que s'han d'imprimir i que, un cop retallats, enganxats i plastificats, es podem utilitzar com jocs de taula.

  1. Fitxes de treball per completar frases, de classificació de paraules amb les mostres.

  2. Escriu Completar frases

  1. LOTOs: hem elaborat diferents jocs de loto per treballar els grups consonàntics amb /l/ i/r/ i la seva simplificació, amb diferents nivells de dificultat. Les imatges es poden retallar i utilitzar-les també per jugar a cartes. Podríem fer dos jocs més senzills per jugar amb els alumnes: el burro i la mona. En ambdós casos es tracta de què els alumnes facin parelles, per tant, podrien fer la parella de la imatge amb grup i sense grup.

  2. School House: amb aquest programa hem fet diferents fitxes de treball del tipus mots encreutats, codi secret, ... 

Mots encreuats 
  1. Jocs de l‘OCA: hem preparat dos jocs de l‘oca amb les seves pròpies normes. Dos en .pdf i dos amb el programari lliure: l‘OpenOffice Impress

  2. Fitxes de treball amb el FÀCIL: diverses fitxes d‘enganxar gomets en les paraules que s‘indica. Una activitat d‘escriure paraules i diversos daus. Els daus són un element de joc molt senzill que ens permet presentar sis variables. També podem jugar amb dos daus, la qual cosa dóna més possibilitats de joc. Per exemple guanyes un punt si fas la parella fonològica.

Materials digitals

  1. JCLic: Paquets d‘activitats per treballar els grups consonàntics amb /r/ i la seva simplificació, i un altre paquet d‘activitats per treballar els grups consonàntics amb /l/ i la seva simplificació. Les portades les hem fet amb el programa KidPix.

Activitat JClic discriminacio L
  1. Power Point: hem dissenyat dos presentacions; la primera, on es presenten imatges amb el grup consonàntic amb /l/ i la seva parella amb la simplificació del grup, i la segona, on es presenten imatges amb el grup consonàntic amb /r/ i la seva parella amb la simplificació del grup. Es tracta d‘escoltar i discriminar les parelles d‘imatges de cada diapositiva.

Presentacions L

L‘ordre de presentació del material a l‘alumnat el deixem a criteri del professorat, però potser, per començar, aniria bé veure la presentació del grup consonàntic que volem treballar i a continuació, depenent del nivell de l‘alumnat i dels seus interessos, continuar amb els jocs i/o activitats de lectoescriptura.

En resum, aprofitant la motivació que els alumnes tenen per jugar, podem incidir en diversos objectius didàctics. Aquesta afirmació és certa tant en el cas d'alumnes petits com en el cas d'alumnes més grans, i és especialment remarcable en alumnes amb dificultats d'aprenentatge, ja que ens permet plantejar-los treballs que d'una altra manera rebutjarien.