|  | 
         
          |  | Seminari de suport a 
            la gestió dels equips d'assessorament i orientació psicopedagògica.. 
 |  |  |   Pla 
        d'Actuació amb els EAPEnguany s'ha produït una renovació en la forma 
        de realitzar els equipaments informàtics dels EAP que han de servir 
        de suport a la tasca del psicopedagog i a la gestió de la informació 
        que arriba i surt de l'EAP. Aquestes actuacions inclouen: 
         
          equipament amb ordinadors portàtils com alternativa 
            als ordinadors de sobretaula, 
          dotació de Pendrives, dispositius que funcionen 
            com una unitat de disc dur portàtil, 
          unificació de les xarxes dels EAP, 
          anàlisis de l'ús de les TIC en la gestió 
            de la informació i altres tasques dels EAP. Ordinadors portàtilsEnguany s'inciarà l'equipament amb ordinadors portàtils 
        d'ús personal com alternativa als ordinadors de sobretaula utilitzats 
        per diferents professionals. Els ordinadors portàtils faciliten al psicopedagog 
        disposar d'un eina de treball ubiqua, tenint accés a tota la informació 
        i eines de gestió en qualsevol lloc on estigui. Aquesta dotació s'inicia de forma limitada, però 
        es preveu la seva continuïtat en un futur proper i pot establir un 
        nou model d'equipament. Per assegurar l'aprofitament d'aquests equipaments el repte 
        es aconseguir 
         
          autonomia del professional en l'ús i gestió 
            del seu equip, 
          resoldre la connectivitat dels portàtils en 
            els diferents escenaris de treball: la seu de l'EAP, els centres educatius, 
            el domicili particular; 
          optimitzar els processos d'actualització i transferència 
            de la informació preservant la integritat de les dades i la 
            seva confidencialitat, 
          generalitzar recursos i pràctiques professionals 
            que apliquin les TIC en la tasca del psicopedagog i justifiquin els 
            equipaments realitzats. Per tal de donar suport als professionals que utilitzaran 
        aquests ordinadors es preveu realitzar: 
         
          Jornades Tècniques de formació (1 cada 
            trimestre) on es proporcionarà la informació i els recursos 
            tècnics que calguin per l'aprofitament dels equips. En aquestes 
            sessions també es resoldran els dubtes o les petites incidències 
            tècniques que puguin sorgir. 
          Pàgina web amb documentació tècnica, 
            eines, utilitats i altres recursos especifica pels portàtils 
            dels EAP Pendrive Els Pendrives són unes unitats de disc portàtils, 
        que es connecten a l'ordinador pel port USB i permeten transportar amb 
        facilitat una gran quantitat d'informació. Amb un pes inferior als 100 gr. sense necessitat d'alimentació 
        ni cables auxiliars es podrà transportar 258 Mb d'informació 
        que es gestionarà en qualsevol ordinador Windows XP reconeix automàticament els Pendrives 
        sense necessitat de cap soft addicional. Pel Windows 98 existeix un programari 
        que instal·la el drivers i altres utilitats. El Pendrive permet als psicopedagogs de l'EAP disposar 
        d'un sistema d'arxiu personal amb tota la informació que precisi 
        en qualsevol lloc on tingui accés a un ordinador. En el Pendrive 
        podrà emmagatzemar models de documents, dades dels centres i dels 
        alumnes o altres informacions que cregui convenient al mateix temps que 
        enregistrar els seus documents, informes, agenda etc. La dotació de Pendrive als psicopedagogs dels EAP 
        es única, dins les actuacions del Departament d'Educació, 
        i caldrà que el diferents professionals tinguin suficient informació 
        i recursos per a ser autònoms en la seva utilització. Per 
        tal d'assegurar l'aprofitament d'aquesta eina es necessari El Pendrive com qualsevol unitat de disc pot 
        fallar i corrompre les dades. Es útil conèixer les eines 
        per recuperar els documents i establir hàbits i procediments per 
        tal de mantenir còpies de seguretat actualitzades de la informació 
        que sigui significativa.  Existeix programari que permet protegir el Pendrive 
        amb una contrasenya personal i evitar que la seva pèrdua signifiqui 
        difondre informació reservada.  
         
          La informació que utilitza el professional de 
            l'EAP entra en l'esfera de la privacitat de l'alumnat que queda dins 
            l'àmbit de la llei de protecció de dades, el que obliga 
            a fer una reflexió sobre les eines, informacions, i altres 
            procediments relacionats amb la tasca dels EAP i com incideix la disponibilitat 
            del nou recurs. En les diferents revistes del SEAP es presentaran informacions, 
        eines i materials per aquest dispositiu a l'objectiu que es facin arribar 
        a tothom.  Les xarxes dels EAPDins aquesta perspectiva els ordinadors i la xarxa són 
        una infraestructura bàsica que permet compartir i gestionar la 
        informació. És dons fonamental assegurar el seu correcte 
        funcionament. Per raons històriques les xarxes dels EAP s'han edificat 
        utilitzant tècniques d'autoconstrucció, sense seguir una 
        planificació específica amb posterior rectificacions.  Un dels objectius d'enguany seria aconseguir unes xarxes 
        operatives, en totes les seves prestacions que tinguessin una estructura 
        similar en els diferents EAP.  Aquesta homogenització de les xarxes facilitaria: 
         
          proporcionar un suport tècnic més eficient 
            que pogués resoldre els problemes específics, 
          desenvolupar aplicatius, recursos i sistemes de gestió 
            que facilitessin la tasques dels psicopedagogs i dels EAP, 
          millorar els sistemes de protecció i fer còpies 
            de seguretat de les dades, 
          l'intercanvi d'informació dins l'EAP i entre 
            els diferents equips així com el traspàs dels casos 
            i la incorporació dels nous professionals, 
          la futura integració de la xarxa de l'EAP en 
            una estructura més amplia que pugui oferir noves prestacions. Per aconseguir aquest objectiu és fonamental el 
        paper del coordinador d'informàtica de l'EAP que vehicula la resolució 
        dels problemes tècnics i dona suport als seus companys. En aquesta 
        direcció s'ha previst realitzar 
         
          Jornades tècniques per als coordinadors d'informàtica 
            dels EAP, on proporcionaríem formació i recursos sobre 
            la connectivitat i manteniment de la xarxa. 
          Anàlisi i reflexió sobre les processos 
            que determinin les necessitats de l'EAP en maquinari, programari i 
            serveis, i que analitzi i assagi diferents instruments i solucions 
            tècniques 
          Desenvolupament i distribució de diferents eines 
            de manteniment, gestió i explotació que facilitin les 
            feines dels coordinadors i els EAP Reflexió sobre la gestió de la documentació dels 
        EAPDins aquest marc de nous equipament, les prestacions que 
        ofereixen les intranets i internet, l'experiència de les Web dels 
        EAP, les prestacions que s'endevinen a l'Epoca, l'emigració del 
        WinPri i WinSec cap un nou programa de gestió per intranet, etc, 
        és prudent fer una reflexió sobre l'aprofitament de les 
        TIC en les tasques de l'EAP. A més a més cal tenir present que:  
         
          Les tasques per recopilar, gestionar i trametre la 
            informació ocupen una part significativa dels temps dels psicopedagogs. 
            Els EAP són centres receptors i difusors d'informació 
            i de documentació oficial.  
          Les Tecnologies de la Informació i la Comunicació 
            en diferents àmbits han proporcionat eines i estratègies 
            que milloren procediments tradicionals i automatitzen processos amb 
            una reducció d'esforç i dedicació. L'educació 
            no en queda al marge i potser ara sigui un bon moment per definir 
            les noves estratègies i procediment a aplicar. 
          En el marc general de la societat de la informació, 
            les conclusions del Consell Europea de Lisboa (http://www.europarl.eu.int/summits/lis1_es.htm), 
            les iniciatives de la Generalitat de Catalunya amb les propostes d'Administració 
            Oberta inicien processos de modernització de la societat basades 
            en les TIC que tard o d'hora incidiran a tots els nivells de l'administració. Aquesta reflexió ha d'incloure: 
         
          la identificació dels procediments, documents 
            e informacions relacionats amb les funcions i tasques dels EAP, 
          l'anàlisi de les eines i solucions que existeixen 
            en altres àmbits i comunitats, 
          l'assaig de fòrmules i estratègies pròpies 
            i l'elaboració d'un acord del marc i les estructures d'actuació.     |