|
IntroduccióEl passat 27 de juny ens varen realitzar les II Jornades de creació de materials per a alumnat amb necessitats educatives especials, on un grups de professionals es van reunir per a produir materials informàtics específicament adequats al seu alumnat.
No sol s’ha de valorar la tasca productiva de la jornada, sinó també cal tenir present l’intercanvi d’experiències i situacions entre els participants. Els tallersConfecció d'un diccionari de signes, informatitzatEn aquest taller es va partir de diferents codis pictogràfics que es varen escanejar i incorporar dins el programa Signe2 En el taller es va treballar amb una nova versió del programa Signe2, que millora la gestió dels diccionaris i l’edició dels textos bilingües. El resultat final han estat tres conjunts de biblioteques d’icones en Bliss, llenguatge signat i SPC, i quatre executables del Signe2 que els implementen. Aquest material es distribuirà properament en la mesura que es resolguin els problemes tècnics i es disposi d’un suport adient. A la carpeta seminaris\ed_esp\jornades\signe del Sinera Formació trobareu
L'estructura de les frases i les preposicionsAquest grup es va proposar preparar activitats per treballar les preposicions utilitzant el programa Clic, adreçant-se a persones amb deficiències auditives. Aquest tipus de població troba una especial dificultat en l’aprenentatge de les preposicions, graduant-se els exercicis en taques de complexitat creixent. En una jornada van finalitzar 64 activitats per a treballar les preposicions a i de en diferents estructures lingüístiques.
Construcció de plafons de comunicació amb l'ordinadorA partir del MIC, de les icones SPC i el Word es varen construir uns plafons temàtics sobre el calendari, el material escolar i els menjars. Els documents finals són un sfitxers Word que es poden editar i modificar. Els plafons són taules on a cada cel·la s’ha inserit una imatge i un text. Aquests plafons es poden imprimir i els alumnes els utilitzaran en format paper.
El plafó del calendari és un document amb les estacions i el mesos representats per una icona significativa. Les caselles dels dies estan buits perquè es puguin personalitzar anualment. En aquest calendari s’hi poden situar les fotos dels alumnes i professors per indicar els aniversaris, o altres imatges per indicar esdeveniments socials d’interès. El plafó de menjars és un instrument pensat per a la comunicació en activitats alimentàries, ja sigui en situacions reals o simulades. Naturalment, el plafó no incorpora tots els aliments i potser caldrà modificar-lo incorporant uns aliments i suprimint-ne d’altres. El plafó de materials permet demanar els diferents materials escolars i d’oficina. Els objectes estan representats amb fotografies reals o icones. Existeix una versió en Tpwin que permet escriure llistes, preparar comandes... Iniciació a la lectorescriptura per a joves analfabets o estrangersLa finalitat d’aquest taller era preparar materials i activitats d’aprenentatge de la lecto-escriptura adreçat a joves i adolescents. L’activitat del taller es va orientar a produir tres tipus de materials:
omplir una graella amb dibuixos que portin una determinada lletra ... Els exercicis es poden realitzar directament a l’ordinador, o bé imprimir-se i fer-se sobre paper.
Realització de contes i històries amb el SAACEl Taller reunit al CEIP La Floresta va treballar en contes i documents multimèdia que incloguessin el suport de la veu i el llenguatge signat. Aquest grup, com els altres, va treballar amb força interès, i tot i que es va produir força, el grup es va comprometre a una segona trobada per acabar els materials. Tan bon punt disposem dels seus treballs en farem la distribució. |