SATI EEE SATI EEE
228 Kb

Activació del lèxic en la producció del text escrit


   Bases teòriques:Teclat sil·làbicDiccionaris de sinònims del WordEls exemplesLa utilitat START.EXE
  

Quan observem com s'expressen els alumnes, ja sigui oralment o per escrit, podem comprovar les mancances i les dificultats que tenen per utilitzar un lèxic adequat. Fan un ús freqüent dels mots crossa, fet que posa de manifest la dificultat manejar el llenguatge de forma precisa.

Hi ha diferents eines informàtiques que poden ajudar a enriquir en varietat i precisió el vocabulari del text escrit. Parlarem concretament del diccionari de sinònims de l'Office i del programa Teclat Sil·làbic.

L'aprofitament educatiu d'aquestes eines s'emmarcaria en el treball de lèxic dins l'àrea de llenguatge.

pi
pa

Bases teòriques:

L'aprofitament educatiu d'aquestes eines s'emmarcaria en el treball de lèxic dins l'àrea de llenguatge.

El treball del lèxic consisteix tant en el coneixement del significat dels mots com en conèixer els diferents matisos de significat que ens permeten les paraules, antònims i sinònims, els girs, expressions i frases fetes, etc.

El domini del vocabulari consisteix tant en el coneixement del significat del mot com en les diferents estratègies per usar-lo correctament.

Segons Cassany, Luna i Sanz hi ha fonamentalment dues maneres d'adquirir vocabulari: per contacte i per aprenentatge conscient. L'aprenentatge per contacte implica que l'alumne entri en contacte amb els mots dins d'un context, ja sigui en un conte, en un joc o bé en una situació de la vida quotidiana. Sovint, el significat es deduït pel context lingüístic i extralingüístic que acompanya el nou mot. En canvi, en l'aprenentatge conscient, el significat del mot s'explicita i es poden comentar determinades característiques gramaticals.

"L'activitat escolar hauria de dur els alumnes, sobretot com més petits siguin a convertir en vocabulari actiu el passiu. S'entén per vocabulari passiu tots els mots que un individu és capaç de comprendre i inclou no sols els mots que hi ha emmagatzemats a la memòria, sinó també els mots que podria comprendre donat el cas, per la seva relació amb altres mots o per la capacitat personal d'associació d'idees o d'inferència. En canvi, el vocabulari actiu són les paraules que una persona fa servir parlant i escrivint en la seva vida normal segons la seva formació i segons les seves activitats. Per això el vocabulari passiu és molt més ampli o nombrós que l'actiu." (pag. 373 Cassany, Luna i Sanz, "Ensenyar llengua" Ed Graó).

Tal com ens diu Mercè Pujol: "Una bona part de les primeres activitats han d'anar encaminades a treballar el llenguatge contextualitzat (aquí, ara, jo i tu) i cal privilegiar els formats d'atenció conjunta (mirar un conte, narrar els esdeveniments i descriure els dibuixos) i d'acció conjunta (jugar a fireta mentre es verbalitza cadascuna de les accions que es fan)." (M. Pujol "La llengua oral a l'escola: una introducció" M. J. del Rio, coordinadora, Edicions de la UOC, pag 49). El treball amb l'ordinador ens permet aquest tipus d'activitats, sempre i quan l'adult estigui al costat de l'infant, interactuant amb ell, reproduint els formats de lectura de llibres.

Això no obstant, també és necessari plantejar activitats que facilitin la generalització (que vagin de les parts al tot; per exemple pera, fruita, aliment) i activitats inverses (per exemple: vehicle, moto). Per poder arribar a la generalització cal passar per l'observació i la descripció de les qualitats, així com la utilització dels objectes. Per tant, es treballaran no només els noms sinó també els adjectius, verbs i adverbis.

Les activitats d'adquisició de lèxic mitjançant l'ordinador haurien d'anar acompanyades de l'ús del lèxic treballat en altres situacions i contextos per tal que l'alumne l'arribi a usar d'una manera autònoma i l'incorpori en la seva parla quotidiana.

Per treballar el lèxic aprofitant les TI podem trobar materials per

  • l'adquisició de vocabulari dins un context l'Exler, l'Infograf i el CD-ROM Llengua Interactiva al Cicle Inicial
  • millorar la precisió lingüística exercicis de text amb alguns paquets del Clic
  • categoritzar i generalitzar conceptes activitats de classificació amb el Clic, o de generació de textos amb el Tpwin
  • comprendre matisos de significat de les paraules en un text, en els hipertexts a la web, o en les activitats de text amb el Clic

Els materials que proposem posen als alumnes en contacte amb les paraules "noves" o poc utilitzades i facilita la seva utilització dins el text escrit convertint-lo en vocabulari actiu.

Teclat sil·làbic 331 Kb

Teclat sil·làbic és un programa d'en Jordi Lagares jlagares@pie.xtec.es, nascut per facilitar l'escriptura a persones que no poden accedir al teclat estàndard i necessiten utilitzar sistemes d'accés alternatiu. El Teclat sil·làbic, a més d'escriure lletres aïllades, permet escriure grups de lletres i paraules.

El teclat es presenta com una finestra, sempre situada en primer pla, que se sobreposa i escriu en qualsevol processador de text.

El teclat té l'estructura d'un arbre de paraules, no de tecles, amb branques i ramificacions. Les paraules amb un + són ramificacions que es despleguen quan se seleccionen. Quan fem clic en una paraula final de la branca la paraula s'enviarà a la finestra d'edició que estigui activa en aquell moment.

Teclat sil·làbic parteix d'un nou concepte en el seu disseny, fet que fa que la definició del teclat sigui molt fàcilment configurable.

Les paraules de teclat es defineixen amb fitxers de text però que tenen l'extensió *.TotiPMTeclat. Es poden crear fàcilment amb qualsevol editor, com la Llibreta o el Word, sempre que es desin en format TXT.

Cal tenir present que

  • Les paraules al començament de línia són les primeres branques de l'arbre
  • Els diferents nivells de l'arbre es marquen amb la tecla de tabulador
  • L'última línia no ha de tenir el RETORN
  • El teclat escriu indistintament lletres, paraules o frases
  • El programa s'apropia l'extensió .TotiPMTeclat, de manera que executant els fitxers de configuració s'engega directament el teclat.

Per crear un fitxer de configuració del teclat

  • Obriu la llibreta (Notepad) i creeu un fitxer text.
  • Escriviu la paraula de la primera branca i premeu RETORN.
  • A la següent línia premeu el Tabulador, escriviu la paraula de segon nivell i premeu RETORN.
  • Totes les paraules de segon nivell començaran amb un tabulador.
  • Si voleu fer un tercer nivell heu de posar dos tabuladors i així successivament.
  • Per iniciar la segona branca escriviu la paraula sense tabulador i premeu RETORN.
  • Esborreu l'últim RETORN.
  • Deseu aquest fitxer, millor amb extensió TotiPMTeclat, i ja està.

teclat silabic
forma silabic
teclat silabic

Altres prestacions

El Teclat Sil·làbic forma part del projecte Fressa 2001 i té altres prestacions, entre les quals destaquem

  • opcions d'accessibilitat adaptada per persones amb problemes motrius greus. Funcionament amb joystick o amb escaneig i pulsadors.


  • la síntesi de veu UPCTV i disposem d'un grup de controls per regular el seu funcionament


    • engegar lecturallegeix el contingut del que estem escrivint
      atura lecturaatura definitivament la lectura
      pausa lecturafa una pausa en la lectura
      pausa lectura permet modificar la velocitat de lectura que pot anar d'1 a 254.

      En el menú Opcions trobareu submenú
      • Llengua: per escollir entre català o castellà.
      • Veu: ens permet escollir entre veu de Dona o Home
      • diferents opcions de seleccionar i llegir el text.

      Si el programa no troba el sintetitzador UPCTV, totes les opcions de botons i menús que afecten a la lectura es desactivaran.

  • botons de majúscules automàtiques

    • inicial en majúsculafa que la primera lletra sigui en majúscula
      lletres en majúsculafa que tot el que s'escrigui sigui en majúscula

  • Canviar la font... submenú del menú Opcions, permet canviar la font, així com la grandària que surt en el teclat. Lletra manuscrita o de grans dimensions.


  • Ajustar la grandària de la finestra receptora fa que la finestra receptora es posi en forma de mosaic amb el Teclat sil·làbic i així no es posi cap d'ells damunt de l'altre.

Diccionaris de sinònims del Word

Durant la instal·lació típica del Word, el programa instal·la les Eines de revisió de text en castellà format pel diccionari ortogràfic, la divisió de paraules, la gramàtica i el diccionari de sinònims.

Els diccionaris en català són uns components auxiliars que estan disponibles en el CD-ROM de l'Office i en els equips enviats pel Departament d'Ensenyament als centres educatius. Aquestes eines inclouen el diccionari ortogràfic, el de sinònims i la divisió de paraules.

Podeu trobar informació detallada de la seva instal·lació a www.xtec.es/~fbusquet/diccionaris.

Un cop instal·lat el diccionari de sinònims es pot activar seleccionant una paraula i activant el menú Herramientas | Idioma | Sinónimos (o bé amb la combinació de tecles SHIFT+F7).

diccionari de sinònims

Es desplegarà un quadre de diàleg amb els sinònims i antònims agrupats per famílies de paraules. Aquest quadre permet anar d'una paraula a una altra i substituir la paraula del text per la seleccionada.

L'ús sistemàtic del diccionari de sinònims en el procés de revisió posa l'alumnat en contacte amb paraules poc utilitzades, convidant-lo a incloure-les en el text ajudant a eixamplar el lèxic i a convertir el vocabulari passiu en actiu.

Els exemples

Aquests dos exemples il·lustren el funcionament del Teclat Sil·làbic amb continguts extrets de la web amb continguts del CI de Primària.

De manera semblant es podrien construir vocabularis especialitzats d'anatomia, biologia, electrònica...

Exemple 1. Adjectius i connectors

Aquest exemple s'ha elaborat a partir del treball de Tessa Julià Dinarès que podeu trobar a www.xtec.es/~mjulia/d72/projecte/

El material consta d'un sol fitxer CONNECTORS_ADJECTIUS.TOTIPMTECLAT amb la definició del teclat

Per posar-lo en marxa primer cal engegar un procesador de text, per exemple el Word, i a continuació obrir el fitxer CONNECTORS_ADJECTIUS.TOTIPMTECLAT directament o mitjançant la icona que s'instal·la.

S'engegarà el programa Teclat Sil·làbic, que mostra un quadre que demana:

inicial en majúscula Cal respondre NO, encara que el sistema funciona indistintament i el Teclat Sil·làbic quedarà situat a mà dreta de la pantalla.

En el menú Opcions cal seleccionar Ajustar la grandària de la finestra receptora, d'aquesta manera el Word i el teclat es distribuiran la pantalla de manera que cap d'ells se sobreposi un damunt de l'altre.

Feu clic al botó SHIFT del Teclat Sil·làbic per desactivar el sistema de majúscules.

El Teclat té dues categories de paraules

  • Adjectius descriptius per facilitar la descripció de la cara
  • Connectors: per començar, per anar seguint, per afirmar, per acabar

L'activitat es realitza escrivint normalment amb el Word i utilitzant el Teclat Sil·làbic quan ens cal accedir a un vocabulari específic.

En aquest cas es fa un clic esquerre a les categories i es desplegaran les branques mostrant el seu contingut (el clic dret activa i desactiva l'escaneig automàtic).

Fent clic sobre una paraula, sense ramificacions, aquesta s'escriurà en el Word.

Les paraules s'escriuen en majúscules o minúscules en funció de l'estat dels botons SHIFT i BM del Teclat Sil·làbic.

En finalitzar es pot prémer la icona engegar lectura per llegir l'escrit.

Exemple 2 El drac

Aquest exemple s'ha construir a partir de les dades de la pàgina web de M. Rosa Mulas Lobato www.xtec.es/~mmulas/projecte/

Consta dels fitxers

  • EL DRAC.DOCamb el model del document
  • EL DRAC.TOTIPMTECLATamb la configuració del teclat
  • EL_DRAC.BATque engega el programa

En aquest cas la icona executa el fitxer DRAC.BAT que engega el Word i el Teclat Sil·labic que caldrà configurar amb les opcions:

  • Tecles de control no
  • Ajustar la grandària de la finestra receptora
  • Botó SHIFT i BM desactivat

exercici teclat sil

En aquest exemple es facilita la descripció proposant una esquema a completar

Cal situar-se a cada línia i triar la característiques del Drac.

La utilitat START.EXE

El fitxer DRAC.BAT engega els diferents fitxers de l'activitat utilitzant la instrucció del Windows START.EXE que executa un programa de Windows o d'MS-DOS.

La sintaxi és

    START [opcions] programa [arguments]
    START [opcions] document.ext

Les opcions són

    /m[minimitzat] Executa el nou programa minimitzat (en segon pla).
    /max[imitzat] Executa el nou programa maximitzat (en primer pla).
    /r[estaurat] Executa el no programa restaurat (en primer pla) [opció predeterminada]
    /w[esperar] No retorna fins que l'altre programa no finalitzi.

És de remarcar que cal posar els noms de fitxers entre comes, especialment si tenen més de 8 lletres o espais en blanc.

DRAC.BAT
  start /max "el drac.dot" engega el Word per carregar el fitxer "el drac.dot"
  start "el drac.totipmteclat" engega el Teclat Sil·làbic per carregar el fitxer "el drac.totipmteclat"