SATI EEE SATI EEE

Tpwin i l'Euro


El gener de l'any 2002 es produirà el canvi de moneda amb la introducció de l'Euro. Això modificarà aspectes del currículum i caldrà fer activitats directament per familiaritzar-se amb la nova moneda. Caldrà presentar les monedes i els bitllets nous i fer pràctiques d'equivalències i de tornar canvi.

A la pàgina web Euro i Educació (http://www.xtec. es/euro) podeu trobar diferents recursos que treballen aquest tema.

Us presentem dos materials creats amb el Tpwin que permeten simular a l'ordinador situacions de comprar, pagar i tornar el canvi amb els euros.

Tpwin
Tpwin 376 Kb
l'Euro
L'Euro 286 Kb
Tpwin
Amanida disc 1
Tpwin
Amanida disc 2

Tpwin

El Tpwin (teclat en pantalla Windows) és un programa per crear uns teclats virtuals a la pantalla que són programables i es poden activar amb el ratolí o bé amb sistemes d'accés alternatius. Aquestes tecles virtuals contenen ordres amb informacions que s'envien a un editor de textos, de gràfics o d'altres programes que estiguin actius.

Els materials Tpwin no són activitats d'exercitació amb correcció automàtica, sinó entorns de treball oberts que escriuen paraules, enganxen dibuixos o missatges de veu. Al mestre li correspon proposar la tasca a fer i facilitar el suport que calgui.

En els materials per treballar l'Euro els teclats presenten imatges d'objectes a comprar i de monedes o bitllets per pagar. En fer clic en aquests botons, el Tpwin "enganxa" aquestes imatges o textos. De fet és com si es disposés d'un nombre il·limitat d'enganxines dels bitllets i monedes.

Els exercicis a fer poden anar des d'un dictat de quantitats fins a una simulació de comprar o vendre, i en general qualsevol activitat on intervinguin les imatges dels bitllets i monedes d'euro.

L'Euro

Euro és una activitat dissenyada per Francesc Artiol (fartiol@pie.xtec.es) que opera amb les monedes però no amb els bitllets. Els exercicis es realitzen amb el programa Paint Brush i la manipulació consisteix en enganxar i arrossegar imatges de les monedes.

El sistema consta de dos teclats o plafons, un amb els exercicis i l'altre amb les monedes.

Els exercicis són dibuixos de monedes amb les quals cal fer equivalències. Així, el primer problema (PROBLEM1.BMP) és un dibuix amb una moneda de 2 euros i l'activitat cal fer clic a monedes, desplaçant-les i acumulant-les fins aconseguir la quantitat desitjada. Fet l'exercici es pot imprimir o corregir en pantalla.

L'Amanida

Aquest és un material més ambiciós que treballa a partir de la metodologia dels projectes. N'és autora Judit Minguillon (jminguill@pie.xtec.es). L'activitat simula el procés de comprar i pagar els ingredients d'una amanida que prèviament em seleccionat.

Els exercicis es realitzen amb el programa Write, resultant un document de text on es construeix una llista amb les imatges dels productes i monedes.

El sistema consta de 22 plafons enllaçats entre si que es poden activar individualment. Els passos més significatius de l'activitat són:

  • Inici (plafó P0.TPW)


  • Triar l'amanida (plafó P01.TPW)


  • Llista d'ingredients (plafó RECETAEN.TPW)


  • Comprar els ingredients(plafons INARR.TPW INEN.TPW)


  • Pagar amb pessetes o euros(plafons PTAS.TPW EURO2.TPW)


  • Tornar canvi en pessetes o euros(plafons CAPTAS.TPW CAEURO2.TPW)


  • Els plafons dels euros i pessetes incorporen monedes i bitllets.

    Aquest material es pot utilitzar iniciant l'activitat en el primer plafó o bé anant als altres plafons per realitzar exercicis concrets.



    Per exemple, es pot

  • engegar els plafons d'ingredients, INARR.TPW o INEN.TPW seleccionar-ne un i passar al de les monedes i pagar


  • engegar el plafó de les monedes EURO2.TPW i fer un dictat de quantitats


  • engegar el plafó d'ingredients, INARR.TPW o INEN.TPW, i simular un supermercat, comprar, pagar i tornar canvi.