SATI EEE SATI EEE

267 Kb

Eficŕcia lectora

Rosa Vilardell, Carme Camprubí, Isabel Morales, Elisabet Badia, Anna Pujol, Joaquim Fonoll



Introducció

El lector eficaç és aquell que adequa el seu ritme i estratčgies lectores als seus objectius de lectura, utilitzant una velocitat més lenta si ha de fer una lectura profunda amb més detall o una velocitat més rŕpida si ha de fer una lectura selectiva de cerca d'informació en un text que requereix una comprensió menor.

La lectura és un procés complexa que va més enllŕ de la descodificació i ha de finalitzar en la comprensió del text identificant la idea principal i reorganitzant els continguts.

Com diuen Cassany, Luna i Sanz: "els bons lectors llegeixen o perceben l'escrit d'una determinada manera. El lector competent:

  • Llegeix habitualment en silenci, perň també pot oralitzar si és necessari.
  • No cau en els defectes típics de la lectura: oralització, subvocalització, regressió, etc.
  • Llegeix amb rapidesa i eficientment. Fa fixacions ŕmplies, rŕpides i selectives.
  • Es fixa en unitats superiors del text: frases, mots, etc. No ressegueix l'escrit lletra a lletra. "

La velocitat del lector està condicionada pel procés de descodificació, que depèn de tres grans habilitats:

  • L'agilitat visual, rapidesa visual en la captació de símbols.
  • L'amplitud del camp visual, que minimitza el nombre de fixacions i augmenta la velocitat lectora i la comprensió del text.
  • La memòria, una bona retenció del que s'ha llegit facilita la comprensió lectora.

Existeixen tota una sèrie d'exercicis destinats a aconseguir-ho, però cal fer-los d'una manera continuada (poca estona, però sovint) per tal de notar-ne els beneficis.

Els exercicis a fer

En la lectura hi ha implicades una sèrie d'habilitats perceptivo-motrius (el comportament ocular del lector), que cal ajustar en funció de la profunditat amb la que es necessita llegir un text.

Si es vol millorar la velocitat lectora cal eixamplar el camp visual, reduir el nombre de fixacions, desenvolupar la discriminació i l'agilitat visual, percebre els aspectes més significatius de les paraules i les frases.

Agilitat visual:


Els mecanismes visuals que participen en el procés lector (mirada, percepció i camp de visió) cal treballar-los a partir d'uns exercicis de gimnàstica ocular, cognició global i atenció visual per tal de millorar el nivell, la capacitat i la rapidesa visual.

  • Fer activitats de gimnàstica ocular: presentant seriacions seqüenciades de lletres i signes, augmentant-ne el nombre i canviant la posició, que cal retenir a la memòria i tornar a escriure en ordre.
  • Realitzar exercicis de cognició global: completant paraules amb una o més lletres, ordenar paraules, completar frases...
  • Treballar l'atenció visual: identificant paraules, nombres, lletres... en una llista o grup, fent jocs de semblances i de diferències...

Ampliació del camp visual

Tenint present que el temps de lectura depèn del nombre de fixacions que es fa i la durada de cadascuna d'aquestes, es pretén que el nen faci el menor nombre de fixacions, ampliant el seu camp visual, ja que així afavorim una major comprensió del text que llegeix.

  • Fer exercicis de gimnàstica significativa: presentant seriacions seqüenciades de paraules i frases, augmentant-ne el nombre i la llargària, que cal retenir a la memòria i tornar a escriure.
  • Realitzant activitats de fixació: donada una columna o una piràmide de paraules, llegir-la seguint un ritme marcat i llegir frases o textos seguint un ritme adequat al tipus de text.

Memòria

Una bona retenció del que s'ha llegit facilita la comprensió lectora. Per tant, s'han de realitzar exercicis de retenció memorística que ajudin a tot aquest procés, ja sigui de simple retenció o de retenció ordenada.

  • · Fer activitats i jocs d'ordenació i retenció de paraules, frases..., jocs de Kim, fent jocs de veure què falta o què sobra, joc tipus "memory", jocs de detectius...

Gimnŕstica amb els ulls

Gimnàstica ocular

Seriacions de lletres i signes

Gimnàstica significativa

Seriacions de paraules i frases

Activitats cronometrades ( 3 segons i menys).

No permetre escriure fins que desaparegui el que hi ha en pantalla.

Activitats que comptabilitzin al final el total d'encerts.

Que no deixi passar a un altre exercici de la mateixa sèrie fins que s'hagi superat un 70%

Gimnŕstica amb els ulls

Cognició global

Reconstruir paraules que falta una lletra, vocals...

Reconstruir paraules, sintagmes partits.

Reconstruir paraules amb síl·labes desordenades

Reconstruir paraules tallades

Formar paraules a partir d'una sèrie de lletres

Activitats cronometrades

En nivells inferiors, s'acompanyarà les paraules amb dibuixos.

Activitats que comptabilitzin al final el total d'encerts.

Que no deixi passar a un altre exercici de la mateixa sèrie fins que s'hagi superat un 70%

Fixa la vista

Atenció visual

Identificar el mot que encapçala un grup de paraules.

Comptar paraules repetides en una llistaJocs de diferències

Trobar imatges igualsTrobar objectes fora de lloc

Comparar imatges i identificar el que ha canviat...

Activitats cronometrades

Activitats d'escriure, de marcar, d'arrossegar, de pintar automàticament...

 

Exercicis de comprensió lectora amb el Toca Toca

Toca Toca és un programa d'estímul resposta amb unes característiques que possibiliten treballar alguns components de l'agilitat visual.

Els exercicis desenvolupats es poden classificar en:

· Activitats de lectura


L'exercici consisteix en un bombardeig de paraules senceres o fragmentades on cal assenyalar la paraula diana prement la tecla ESPAI. En aquests exercicis s'ha prioritzat l'activitat de lectura, minimitzant la resposta.


Els exercicis estan agrupats segons els estímuls presentats

  • paraules d'una, dues, tres quatre o cinc síl·labes
  • parelles diferents: cal indicar quna les parelles de paraula no coincideix
  • frases d'amplada variable on cal trobar una paraula

Cada tipologia d'exercicis està agrupada dins una carpeta i queden enllaçats entre si a través del fitxer menu.toc formant en conjunt un paquet d'activitats. El temps de treball i l'ordre dels exercicis són totalment aleatoris. Els percentatges s'han ajustat de manera que la paraula diana aparegui en un 20% del casos i es produeixi un canvi d'exercici en el 20% de les respostes correctes.


Les dades significatives de l'informe són el nombre de respostes correctes i les incorrectes.

Activitats amb resposta escrita


L'exercici presenta una paraula, ordenada o desordenada, que cal tornar a escriure en la forma correcta. En aquest exercici es treballa la percepció global i la memòria.

Els tipus de text presentats són:

  • paraules amb lletres, síl·labes desordenades
  • paraules on falten lletres
  • semiparaules: paraules dividides horitzontalment on només es veu la part superior o inferior

Els exercicis estan agrupats en un únic fitxer que anirà presentant les paraules a l'atzar.

El resultats es consulten a l'informe de l'activitat. En aquest cas, les dades significatives són:

  • les preguntes: són el nombre de paraules presentades
  • les respostes: són les tecles polsades
  • : correspon a les lletres escrites correctament
  • Malament: correspon a les lletres escrites de forma incorrecta