Introducció
El lector eficaç és aquell que adequa el seu ritme i estratčgies lectores
als seus objectius de lectura, utilitzant una velocitat més lenta si ha
de fer una lectura profunda amb més detall o una velocitat més rŕpida
si ha de fer una lectura selectiva de cerca d'informació en un text que
requereix una comprensió menor.
La lectura és un procés complexa que va més enllŕ de la descodificació
i ha de finalitzar en la comprensió del text identificant la idea principal
i reorganitzant els continguts.
Com diuen Cassany, Luna i Sanz: "els bons lectors llegeixen o perceben
l'escrit d'una determinada manera. El lector competent:
- Llegeix habitualment en silenci, perň també pot oralitzar si és
necessari.
- No cau en els defectes típics de la lectura: oralització, subvocalització,
regressió, etc.
- Llegeix amb rapidesa i eficientment. Fa fixacions ŕmplies, rŕpides
i selectives.
- Es fixa en unitats superiors del text: frases, mots, etc. No ressegueix
l'escrit lletra a lletra. "
La velocitat del lector està condicionada pel procés de
descodificació, que depèn de tres grans habilitats:
- L'agilitat visual, rapidesa visual en la captació de
símbols.
- L'amplitud del camp visual, que minimitza el nombre de fixacions
i augmenta la velocitat lectora i la comprensió del text.
- La memòria, una bona retenció del que s'ha llegit
facilita la comprensió lectora.
Existeixen tota una sèrie d'exercicis destinats a aconseguir-ho,
però cal fer-los d'una manera continuada (poca estona, però
sovint) per tal de notar-ne els beneficis.
Els exercicis a fer
En la lectura hi ha implicades una sèrie d'habilitats perceptivo-motrius
(el comportament ocular del lector), que cal ajustar en funció
de la profunditat amb la que es necessita llegir un text.
Si es vol millorar la velocitat lectora cal eixamplar el camp visual,
reduir el nombre de fixacions, desenvolupar la discriminació i
l'agilitat visual, percebre els aspectes més significatius de les
paraules i les frases.
Agilitat visual:
Els mecanismes visuals que participen en el procés lector (mirada,
percepció i camp de visió) cal treballar-los a partir d'uns
exercicis de gimnàstica ocular, cognició global i atenció
visual per tal de millorar el nivell, la capacitat i la rapidesa visual.
- Fer activitats de gimnàstica ocular: presentant seriacions
seqüenciades de lletres i signes, augmentant-ne el nombre i canviant
la posició, que cal retenir a la memòria i tornar a escriure
en ordre.
- Realitzar exercicis de cognició global: completant paraules
amb una o més lletres, ordenar paraules, completar frases...
- Treballar l'atenció visual: identificant paraules, nombres,
lletres... en una llista o grup, fent jocs de semblances i de diferències...
Ampliació del camp visual
Tenint present que el temps de lectura depèn del nombre de fixacions
que es fa i la durada de cadascuna d'aquestes, es pretén que el
nen faci el menor nombre de fixacions, ampliant el seu camp visual, ja
que així afavorim una major comprensió del text que llegeix.
- Fer exercicis de gimnàstica significativa: presentant
seriacions seqüenciades de paraules i frases, augmentant-ne el
nombre i la llargària, que cal retenir a la memòria i
tornar a escriure.
- Realitzant activitats de fixació: donada una columna
o una piràmide de paraules, llegir-la seguint un ritme marcat
i llegir frases o textos seguint un ritme adequat al tipus de text.
Memòria
Una bona retenció del que s'ha llegit facilita la comprensió
lectora. Per tant, s'han de realitzar exercicis de retenció memorística
que ajudin a tot aquest procés, ja sigui de simple retenció
o de retenció ordenada.
- · Fer activitats i jocs d'ordenació i retenció
de paraules, frases..., jocs de Kim, fent jocs de veure què falta
o què sobra, joc tipus "memory", jocs de detectius...
Gimnŕstica amb els ulls
|
Gimnàstica ocular
Seriacions de lletres i signes
Gimnàstica significativa
Seriacions de paraules i frases
|
Activitats cronometrades ( 3 segons i menys).
No permetre escriure fins que desaparegui el que hi ha en pantalla.
Activitats que comptabilitzin al final el total d'encerts.
Que no deixi passar a un altre exercici de la mateixa sèrie
fins que s'hagi superat un 70%
|
Gimnŕstica amb els ulls
|
Cognició global
Reconstruir paraules que falta una lletra, vocals...
Reconstruir paraules, sintagmes partits.
Reconstruir paraules amb síl·labes desordenades
Reconstruir paraules tallades
Formar paraules a partir d'una sèrie de lletres
|
Activitats cronometrades
En nivells inferiors, s'acompanyarà les paraules amb dibuixos.
Activitats que comptabilitzin al final el total d'encerts.
Que no deixi passar a un altre exercici de la mateixa sèrie
fins que s'hagi superat un 70%
|
Fixa la vista
|
Atenció visual
Identificar el mot que encapçala un grup de paraules.
Comptar paraules repetides en una llistaJocs de diferències
Trobar imatges igualsTrobar objectes fora de lloc
Comparar imatges i identificar el que ha canviat...
|
Activitats cronometrades
Activitats d'escriure, de marcar, d'arrossegar, de pintar automàticament...
|
Exercicis de comprensió lectora amb el Toca Toca
Toca Toca és un programa d'estímul resposta amb unes característiques
que possibiliten treballar alguns components de l'agilitat visual.
Els exercicis desenvolupats es poden classificar en:
· Activitats de lectura
L'exercici consisteix en un bombardeig de paraules senceres o fragmentades
on cal assenyalar la paraula diana prement la tecla ESPAI. En aquests
exercicis s'ha prioritzat l'activitat de lectura, minimitzant la resposta.
Els exercicis estan agrupats segons els estímuls presentats
- paraules d'una, dues, tres quatre o cinc síl·labes
- parelles diferents: cal indicar quna les parelles de paraula no coincideix
- frases d'amplada variable on cal trobar una paraula
Cada tipologia d'exercicis està agrupada dins una carpeta i queden
enllaçats entre si a través del fitxer menu.toc formant
en conjunt un paquet d'activitats. El temps de treball i l'ordre dels
exercicis són totalment aleatoris. Els percentatges s'han ajustat
de manera que la paraula diana aparegui en un 20% del casos i es produeixi
un canvi d'exercici en el 20% de les respostes correctes.
Les dades significatives de l'informe són el nombre de respostes
correctes i les incorrectes.
Activitats amb resposta escrita
L'exercici presenta una paraula, ordenada o desordenada, que cal tornar
a escriure en la forma correcta. En aquest exercici es treballa la percepció
global i la memòria.
Els tipus de text presentats són:
- paraules amb lletres, síl·labes desordenades
- paraules on falten lletres
- semiparaules: paraules dividides horitzontalment on només
es veu la part superior o inferior
Els exercicis estan agrupats en un únic fitxer que anirà
presentant les paraules a l'atzar.
El resultats es consulten a l'informe de l'activitat. En aquest cas,
les dades significatives són:
- les preguntes: són el nombre de paraules presentades
- les respostes: són les tecles polsades
- Bé: correspon a les lletres escrites correctament
- Malament: correspon a les lletres escrites de forma incorrecta
|