SATI EEE SATI EEE

Materials per facilitar l'elaboració del pla d'acollida




Introducció

Fa uns pocs dies s'han publicat unes orientacions de com realitzar el pla d'acollida. Aquest document s'ha enviat a tots els centres amb la finalitat que "el col·lectiu docent disposi d'unes eines pedagògiques que l'ajudin en la tasca d'acollida de l'alumnat ".El document també s'ha publicat en format electrònic i el podeu trobar a la web, a l'adreça http://www.gencat.es/ense/depart/acollida.htm.

Aquestes orientacions fan referència a l'acollida de l'alumnat que prové d'altres països. Les condicions escolars de l'alumne i socioeconòmiques de la família poden ser molt diverses, però en tot cas es planteja necessàriament un procés d'adaptació que es pot facilitar mitjançant unes actuacions d'acollida.

La normativa de principi de curs diu que el centre docent "haurà de preveure un pla d'acollida.... per tal d'accelerar l'aprenentatge del català i la consegüent participació en les activitats educatives ordinàries."

portada del pla d'acollida

Els objectius finals del pla d'acollida són

  • Assumir com a centre els canvis que comporta la interacció cultural amb alumnes procedents d'altres països.
  • Aconseguir que l'alumne nou comprengui el funcionament del centre, i s'hi adapti juntament amb els companys i professors.
  • i que ha de portar a terme un procés d'adaptació escolar i d'aprenentatge de la llengua.

El treball amb ordinador

L'ordinador pot ser un instrument de gran ajuda en el procés d'acollida, que sense oblidar els aspectes afectius i d'empatia, comporta la transmissió d'una gran quantitat d'informació en situacions precàries de comunicació.
Algunes aplicacions d'immediata utilitat serien:

  • utilitzar alguns paquets d'activitats Clic específics per avaluar el coneixement dels alumnes, minimitzant les interferències degudes al desconeixement de la llengua.
  • preparar un dossier d'activitats en suport informàtic, de manera que sempre es podran modificar i ajustar el continguts a l'alumne que els ha d'utilitzar.
  • utilitzar activitats d'exercitació com el Clic i l'Exler, el Wintick, o d'altres materials publicats en CD-ROM per crear espais de treball autònom de l'alumne quan no es disposi d'una atenció intensiva del professorat
  • utilitzar SAAC, sistemes augmentatius i alternatius de comunicació (pictogrames, gestos, comunicadors...) per facilita la comunicació i la comprensió de la llengua
  • utilitzar presentacions en pàgines Power Point, web o Flash com a sistema per transmetre informacions generals com la distribució de l'edifici, el funcionament del centre, l'horari, el menú del menjador ...
  • utilitzar la web com espai d'investigació per entre tots, professorat i companys de classe, comprendre la societat d'origen del companys nouvingut.

En anys anteriors hem presentat eines que poden ser útils per aquest col·lectiu.

plafó de comunicació

Sistemes de comunicació alternativa i augmentativa (Plafons i MIC)

Els plafons de comunicació són una ajuda tècnica que utilitzen per a comunicar-se algunes persones que tenen dificultats per parlar.

El suport bàsic és un paper amb les imatges, impreses o enganxades, protegit dins bosses plastificades i organitzades en forma de quadern o llibre. Se situen davant els interlocutors que es comuniquen assenyalant els pictogrames amb la mà o la mirada.

El dossier del Pla d'acollida, a la pàgina 27, i semblants, utilitzen un plafó de comunicació per explicar als pares els serveis que ofereix el centre.

El plafó és un instrument de comunicació eficaç, fàcil d'utilitzar i que es pot construir amb el Word construint una graella amb una taula on s'insereixen els dibuixos de les paraules a utilitzar.

Les paraules estan representades per imatges que s'acompanyen de la paraula escrita, per facilitar-ne la comprensió dels no usuaris i, si cal, d'un codi de color que indica la seva categoria gramatical.

Disposeu de diferents col·leccions de símbols que podeu utilitzar amb aquesta finalitat
  • Magatzem d'icones Catalanes (MIC) és un conjunt d'icones que representen elements de la nostra cultura i el nostre entorn agrupades en blocs temàtics. Els trobareu al Sinera, o a la web www.xtec.es/dnee/mic.
  • Actualment es disposa de més de 700 pictogrames que es poden utilitzar lliurament per finalitats educatives sense ànim de guany.
  • Els símbols SPC són una col·lecció de dibuixos o pictogrames que formen un sistema de comunicació desenvolupat a partir de la dècada dels 80 als EEUU. Els trobareu en un CD-ROM que properament arribarà a l'escola.
  • Les imatges predissenyades del Word formen una àmplia biblioteca formen una amplia biblioteca organitzada per temes, encara que poc sistematitzada. La podeu trobar al CD-Rom de l'Office 97.

En podeu veure exemples que us seran d'utilitat a Sinera Formació 2001 dins els material d'Educació Especial | Materials i programes o directament a la carpeta matforcd\seminaris\ed_esp\jornades\plafons\

El nom de les persones El Clic dels Profes

El Clicprofe és una utilitat que genera automàticament activitats Clic a partir dels noms de les persones, les fotos digitalitzades i arxius de veu. Pot ser de gran ajuda per reconèixer els professors de l'escola i com es diuen. També pot ser un recurs educatiu per treballar processos bàsics de lectoescriptura.

ClicProfe funciona a partir d'un paquet d'activitats Clic que es personalitza automàticament amb les dades introduïdes per cada centre amb els formularis del programa. Les activitats són
  • explorar els nom de les fotos
  • relacionar fotos iguals
  • relacionar noms amb fotos
  • relacionar fotos i càrrecs
  • ordenar lletres del nom
  • escriure noms a partir de les fotos

El material es compon de:

  • el paquet ClicProfe.pcc que exemplifica el tipus d'activitats utilitzant noms i fotos de personatges "populars"
  • la utilitat ClicProfe.exe i altres fitxers auxiliars necessaris per al seu funcionament.
ClicProfe genera més de 4 activitats diferents per cada un d'introduït dins el sistema, Per crear activitats amb el ClicProfe necessitareu:
    • la foto de la persona digitalitzada de 200 x 200 píxels en format GIF o BMP
    • opcionalment el nom de la persona en un fitxer de veu en format WAV.

    portada Clic Profe

    exercicis Clic Profe

    El coneixement del centre Visita virtual

    Visita Virtual és una plantilla Power Point amb icones i macros que a partir de fotografies reals digitalitzades permet crear una representació digital de l'edifici que es pot visitar a través d'icones que representaran portes, escales i altres accessos.

    Aquest material es podrà utilitzar en nombroses ocasions: acolliment de l'alumnat nouvingut, presentació de l'escola als pares i a les visites, recurs educatiu en el moment de treballar la representació de l'espai i altres aspectes matemàtics...

    La plantilla està formada per:

    • la portada. Pot contenir les dades generals del centre o l'activitat (nom del centre, fotografia de la façana, adreça...)
    • el mapa. Dóna una imatge global de tots els espais del centre. És accessible des de qualsevol pàgina mitjançant la icona lupa. En aquesta pàgina trobareu:
      • una fletxa que porta a l'entrada o vestíbul del centre. Serveix per iniciar la visita
        una icona que torna a la darrera diapositiva visitada.
    • els espais. Són diapositives amb imatges o dibuixos que representen una a una les diferents habitacions i passadissos del centre. Cada espai té unes fletxes que permeten anar a l'habitació del costat.

    En els espais és útil distingir entre:

      les habitacions espais que tenen una sola porta que serveix des de fora per a entrar i des de dins per a sortir
      els passadissos o distribuïdors espais que tenen múltiples portes per anar a diferents habitacions. És possible que els passadissos quedin millor representats per dibuixos conceptuals que per imatges reals

    La navegació entre espais només es pot fer per les icones que realment constitueixen el mapa conceptual de l'edifici.

    A més a més, a cada diapositiva podem utilitzar

    • la lupa, que tornarà al plànol del centre per a situar-nos
    • els daus, que ens portaran a una habitació a l'atzar que caldrà identificar i després retornar a classe.

    Després d'una aproximació vivenciada visitant les diferents dependències del centre, l'alumnat es pot ajudar d'aquest material per a construir-se una certa representació de l'espai i memoritzar els itineraris més habituals.

    Materials a la web

    A la web es pot trobar molts materials que ens aproximen a diferents cultures i poden ser un espai d'intercanvi i de reflexió. A destacar

    • >Educar en la diferència
      http://www.xtec.net/recursos/cultura/index.htm

    • Pàgina de la XTEC amb recursos que ajuden a conèixer la diversitat cultural per educar en la tolerància i la solidaritat.
    • Contes interculturals

    • http://www.xtec.net/recursos/cultura/contes.htm

      Poden contribuir al coneixement d'altres cultures i a potenciar la tolerància entre qui les llegeixin o escoltin i, alhora, a fer descobrir les semblances i diferències entre totes les persones que compartim la terra.
    • Dicionari àrab català edu365.com

    • http://www.edu365.com/catala_arab/

      Versió a la web del vocabulari infantil il·lustrat, àrab - català publicat per l'Associació cultural Punt d'Intercanvi.
      Conté les paraules agrupades per camps temàtics i es pot utilitzar tant en l'aprenentatge de la llengua catalana i àrab com en tasques de sensibilització intercultural.
    • Alteris

    • www.xtec.es/~scucurel

      És un projecte interactiu que s'emmarca dins l'àrea de les Ciències Socials de l'ESO, que a través del treball cooperatiu entre alumnat de diversos centres vol fer conscient dels prejudicis sobre el model de societat, el que es correcte i incorrecte i que utilitzem inconscientment a l'hora de resoldre les situacions conflictives entre persones de procedències i de tarannàs diferents.
      El projecte té dues seqüències didàctiques "Iguals & diferents" i "La gent & el món", i planteja un treball en 4 passos:
      1. Plantejament del dilema: un treball de casos per centrar el tema i fer l'avaluació inicial
      2. La informació: on es proporcionen continguts conceptuals i dades concretes sobre el tema a treballar
      3. El Contrast: consisteix en navegar per Internet i en contrastar les opinions amb altres alumnes de diversos centres a través d'un fòrum degudament pautat. L'apartat "Posa't a prova" permet a l'alumnat comprovar la coherència dels seus plantejaments identificant-se amb les postures d'altres personatges.
      4. L'Opinió: vol fer que l'alumnat s'impliqui traslladant de forma coherent els valors que ha adoptat a dilemes quotidians.