Toca Toca 32 bits |
IntroduccióToca Toca és un programa de causa - efecte pensat per educar la resposta voluntària davant l'ordinador i de retruc altres àmbits de la vida de la persona. Aquesta educació de la resposta engloba tant els aspectes perceptius (atenció, percepció, observació) com els aspectes motrius (acció, precisió i rapidesa del gest) i els cognitius (discriminació, memòria, pressa de decisions, lectura...). El programa funciona amb un esquema senzill de condicionament de la conducta Estímul - acció - reforç.
El programa està concebut com un entorn obert on l'educador pot modificar tots els elements que componen l'exercici. És important estructurar l'estímul i el reforç utilitzant codificacions prou diferenciades de manera que no confonguin l'usuari. Les accions
Les respostes de l'usuari amb el teclat, el ratolí i la veu que accepta el programa tenen diferent grau d'especificitat i de complexitat.
algunes tecles específiques: Nomès s'accepta com a correcte la tecla específica. Les tecles diferenciades són: Espai, enter, cursor, Tecla de la llista En aquest cas Tecla de la llista només contindrà una codi alfanumèric (lletres o xifres) seqüència de tecles:En aquest cas cal completar tota la seqüència perquè s'accepti la resposta com a correcte. TocaToca mostra un reforç progressiu mentre no es completa totalment la resposta.
Estímuls i reforçL'usuari rep els estímuls i reforços forma auditiva a través dels altaveus o visualment mirant la pantalla de l'ordinador. Informàticament parlant, els estímuls i els reforços són la mateixa cosa, ordres i fitxers que l'ordinador ha de processar, però tenen funcions diferents. Els estímuls es produeixen abans de l'acció, mentre que els reforços, si bé o malament, en són una conseqüència. Les ordres que reconeix el programa, entre d'altres, són
de so en format WAV d'exercicis en format TOC d'estalvis de pantalla en format SRC Els estímuls i reforç són una col·lecció d'ordres que el programa interpreta i executa de forma successiva. Així, si les ordres són
Primer es produirà un canvi dels fons al color 65535 que és el groc Després apareixerà el dibuix AMUNT.BMP i a continuació sonarà el fitxer BE.WAV i en acabar aquest fitxer apareixerà el BE.BMP En una mateixa Acció el programa admet llistes alternatives d'estímuls i reforços que es presentaran de forma aleatòria. Les opcions generalsEl formulari General permet configurar alguns paràmetres que afecten de forma global a tota l'activitat. Algunes, com ara el tipus i color de lletra, el color de la pantalla... són de fàcil comprensió, però d'altres necessiten més aclariments.
El sistema de reconeixement de veuToca Toca utilitza el Mòdul de Reconeixement de Veu desenvolupat per el Sr Jordi Lagares (jlagares@pie.xtec.es) i requereix el fitxer totipmspeechrecognitionengine.dll versió 85 (01/10/2001). Aquest sistema està basat en la comparació de patrons de veu que el propi usuari pot enregistrar i guardar en un fitxer. Un cop instal·lat permet realitzar exercicis de llengua oral a nivell de sons i paraules. El mòdul de reconeixement de veu s'inicialitza automàticament en obrir i engegar una activitat. En aquest cas, l'exercici es pot realitzar parlant pel micròfon. El pocés de planificació és més llarg i consisteix en:
Quan s'activi l'exercici s'iniciarà el reconeixement de veu que en identificar un dels sons enviarà les lletres del codi del so com si s'haguessin escrit amb el teclat En desar l'exercici es guarda tota aquesta informació i en carregar-lo es recupera i s'inicialitza la informació del mòdul reconeixement de veu. Un exemple concretEn aquest exemple, que ha estat elaborat a partir del curs D25, es crearà una activitat del Toca Toca que té com objectiu la identificació i reconeixement de les vocals.
El passos a seguir són
Paraula Capçalera "A" Acceptar Premeu Acceptar i les ordres s'afegiran a la llista de reaccions Premeu Acceptar i les ordres s'afegiran a la llista de reaccions Tipus d'activitatsEstimular a l'acció i a la comunicacióUn primer pas per treballar amb l'ordinador és establir una relació entre les accions que nosaltres fem (amb el teclat , ratolí…) i les respostes que es produeixen a l'ordinador (pantalla, so…). Alguns nens i nenes o persones més grans els costa establir aquesta relació i cal fer una tasca sistemàtica amb programes de causa - afecte. TocaToca és configurable i com estímul podem utilitzar un missatge oral, fotos de la persona de la mare o familiars o d'altres elements que despertin el seu interès (menjar, televisió, joguines…). Les accions seran molt simples, que quasi es puguin produir per casualitat, com per exemple prémer qualsevol tecla o simplement moure el ratolí. És fonamental que el reforç que resulti sigui espectacular i significatiu i cal adaptar-lo a cada persona. Exploració lúdica o informativaLa finalitat d'aquest exercici és que el nen explori el teclat descobrint la funcionalitat de les tecles. Cada tecla és una sorpresa que li aporta un coneixement nou i el convida a seguir explorant. Si l'exercici treballa els nombres, per exemple, en prémer les tecles de xifres es mostren una quantitat, es llegeixen els nombres... Els estímuls no existeixen o són indiscriminats i s'utilitzen per estructurar l'acció (per exemple, mostrar el color groc o escoltar l'ordre "prem una tecla"). Per cada tecla que intervingui en l'exercici hi ha una Acció que és una llista de tecles amb una lletra. Les reaccions estan relacionades amb les tecles que intervenen i poden ser diverses per cada tecla. Discriminació del gestEn aquest cas, l'activitat consisteix en respondre adequadament a l'ordinador. Els estímuls són preguntes que esperen una resposta específica. Aquí utilitzarem com estímuls imatges, paraules o veus que impliquin una resposta concreta. Per exemple, una quantitat d'objectes, una paraula que li falta una lletra, objectes orientats en diferents direccions, etc. Les accions són les respostes específiques. Seran una tecla concreta o diverses si l'exercici admet més d'una resposta. El reforç no cal que sigui molt espectacular, ja que la seva funció és indicar si s'ha resolt correctament l'exercici. Podria utilitzar-se un canvi de color (verd o vermell) un so o una veu (bé, malament…), una imatge (semàfor o cares somrient) o completar el text, la imatge, etc. Si es prioritza l'atenció i la percepció, les accions poden ser molt simples, com per exemple prémer l'espai o una tecla del teclat. Si es prioritzen altres processos, memòria, inferència... les accions poden ser més complexes. Un exemple d'aquesta modalitat són els nombres o les direccions. Inhibició de l'accióEn aquest exercici l'important és que l'alumne aprengui a discriminar quan ha de respondre i a inhibir l'acció si no és el cas. Per aconseguir-ho barrejarem estímuls amb resposta i d'altres sense resposta. Com estímuls podem presentar objectes, paraules, xifres… on només s'haurà de respondre unes determinades (objectes de roba, paraules que tinguin la lletra A, xifres parells) L'acció a realitzar pot ser molt simple per exemple prémer la tecla Espai o bé fer clic. Aquells estímuls on calgui una resposta tindran un reforç SI Bé i un reforç SI malament (per exemple, color verd, color vermell. Aquells estímuls on no calgui una resposta, el reforç a Si BÉ i el Si malament coincidirà amb Si malament dels estímuls on cal respondre ( per exemple, color vermell). D'aquesta manera només s'obtindrà reforç positiu quan es respongui correctament a l'estímul adequat. Amb aquestes modalitats es poden preparar exercicis amb diferents continguts, jocs, exercicis de lectura i escriptura, o percepció de formes, colors… Entrenament de l'atenció i percepcióAquest és l'exercici més complet, on intervenen tots els elements del programa Els estímuls seran específics i són el nucli de l'activitat. L'ususari haurà de respondre segons els estímuls presentats. Reconeixement de veuAquí la resposta serà oral i les activitats seran d'exploració (una paraula - un reforç) o de discriminació (estímul- paraula - reforç). La dificultat d'aquest exercici està en que els errors produïts en el mòdul de reconeixement de veu TocaToca els visualitza com errors de l'usuari i aquest es troba en la paradoxa que, tot i fent-ho bé, el programa li presenta constantment el malament. Per aquest motiu Amb aquesta estratègia el programa donarà respostes correctes a les produccions bones, mai donarà respostes incorrectes. Aquelles produccions bones que no tinguin resposta serà degut a una mala comprensió del Motor de Reconeixement de Veu.
A General planificarem el sistema de reconeixement de veu. No té perquè haver-hi relació entre la paraula enregistrada i la lletra presentada. Les paraules enregistrades són respostes als estímuls, mentre que les lletres tan sols són codis necessaris que es passaran entre el mòdul de reconeixement de veu i el Toca Toca. Aquest primer enregistrament sempre és defectuós. Cal prémer Funcions d'Ona per a millorar-lo. Seleccionarem la paraula, l'escolarem i la tornarem a enregistrar fins aconseguir la qualitat desitjada. Un cops s'ha tancat la Funció d'Ona cal tornar a Opcions | Planificar | General: El menú Opcions | Engegar posa en marxa l'exercici que podrem respondre amb el teclat o bé amb la veu. |