SATI EEE SATI EEE

El programa VISPRO.Grafías  logo vispro

Introducció

VISPRO.Grafías, segons els seus autors Xavier Bornas, Mateu Servera i Jordi Llabrés, "és una aplicació informàtica per ajudar en l'aprenentatge de l'escriptura o la correcció de disgrafies".

El VISPRO.Grafies respon a la idea general que per aprendre s'ha de "visualitzar el procés" (d'aquí el nom de VISPRO) i, per tant, els models que ensenyaran les grafies a l'infant han de tenir un caràcter "dinàmic".

Per aquesta raó amb el Vispro l'infant pot veure a l'ordinador tantes vegades com vulgui el procés de creació d'una lletra o un número i el pot imitar acte seguit sobre el paper.

L'objectiu principal del programa és introduir o millorar aspectes de direccionalitat i de l'aprenentatge de grafies en infants d'educació infantil o primers cursos de primària i és d'especial utilitat en aquells casos on les dificultats de l'aprenentatge són degudes a la manca d'atenció o "impulsivitat infantil".

Instal·lació i primers passos

El programa el podeu descarregar d'Internet (http://es.geocities.com/prog_vispro) Consta de tres disquets comprimits que cal descompatar en uan carpeta. Per instal·lar-lo haureu de fer clic a l'arxiu VISPRO.EXE que us heu descompatat i seguir les instruccions.

L'instal·lador conté dues versions, la catalana i la castellana. Cal triar l'opció

• Full per instal·lar de forma automàtica totes dues
  • Custom per instal·lar de forma personalitzada el que ens interessi.

L'instal·lador crea unes dreceres que trobarem en el grup de programes VISPRO (Inici|Programes|Vispro) Observeu que hi ha dues opcions: en castellà i en català.

L'àrea de treball consta de 3 mòduls independents:

1. Aprenentatge de grafies.
  2. Exercicis d'avaluació.
  3. Direccionalitat.

A l'engegar el programa apareixerà la portada i podrem accedir al mòdul 1, d'aquest al mòdul 2 i d'aquest al mòdul 3.

Cada mòdul té un funcionament diferent, tot i que el sistema de navegació entre moduls i exercicis és equivalent.

menu vispro En la part superior dreta de la pantalla hi ha el menú de navegació, des del qual podrem anar endavanticona endavant o enrere icona enrera, o fins i tot anar al menú principalicona menu .

• Mòdul 1. Aprenentatge de grafies
  • En aquest mòdul l'alumne veurà com s'escriuen les diferents grafies: números, vocals i consonants, majúscules i minúscules.

menú mòdul1

Per accedir a les diferents seccions cal fer clic directament sobre el bloc de lletres que voldrem exercitar.

Totes les activitats d'aquest mòdul requereixen que l'alumne disposi d'un full de paper amb pauta montessori, un llapis i una goma d'esborrar.

Podem prémer qualsevol de les lletres de la part baixa de la fitxa per veure de forma dinàmica la seva escriptura.

exercici mòdul 1

Cal recordar que el gran benefici del treball amb el Vispro està en evidenciar visualment el procés de "construcció" de les lletres. Serà important, doncs, que l'alumne s'ajudi tot verbalitzant el que passa a la pantalla de l'ordenador, fins i tot resseguint el "camí de construcció" de cada grafia.

• Mòdul 2. Exercicis d'Avaluació

menú mòdul 2

Per accedir als exercicis cal fer clic a les lletres o blocs de lletres

En aquest mòdul es resolen els exercicis assenyalant amb el ratolí les lletres o síl·labes semblants a la mostra.

• Hi ha un botó d'Avaluar que mostra el resultat del treball.Quan es tracta d'una sola grafia, l'avaluació és automàtica.
    • El boto de Resumir mostra l'estadística del treball realitzat fins ara.

exercici mòdul 2

El programa no admet rectificacions i les grafies marcades no es poden desmarcar

El menú File | Print permet imprimir les fitxes d'exercicis amb els resultats o abans de fer-les per treballar amb llapis i paper.

Mòdul 3. Direccionaliat

Aquest mòdul consta de dos blocs

• Al bloc Figures es treballen de forma dinàmica els conceptes DALT, BAIX, ESQUERRA, DRETA i les OBLIQÜES.
      Aquests exercicis es resolen amb el ratolí a la pantalla o bé sobre paper.
    • Al bloc Línies es poden reforçar els conceptes de posició tot seguint diferents itineraris.
      Aquests exercicis es resolen sobre paper, a la pantalla o sobre una transparència amb un retolador tipus vileda.
    menú bloc 3

En el bloc Figures apareix

un gos al centre de la pantalla que és qui farà l'acció
      altres figures a la perifèria.
      una fletxa que indica quin serà el moviment de la figura central.

L'exercici es resol fent clic a la figura on finalitzarà l'acció Quant la solució és correcta el programa es canvia d'exercici automàticament.
    Es disposa d'una ajuda que s'activa en fer clic a la fletxa que visualitza el desplaçament del gos.
    La sèrie continua fins al final de la sèrie on trobareu l'opció de tornar al menú del mòdul.
    En qualsevol moment, utilitzant el menú Page | History | Menu 3 tornareu a la portada d'aquest bloc

exercici figures exercici línies

En el bloc Línies ens mostren el traçat de les línies.
    L'alumne hauria de tenir una còpia en paper per resoldre o ver fer a la pantalla o sobre una transparència amb un retolador vileda.
    En qualsevol fitxa, la icona cara passa a la fitxa següent i el botó menú retorna al principi del mòdul.
    En el primer grup de línies, Esquerra/Dreta Amunt/Avall, 4 direccions apareixen les fletxes de les direccions que en prémer-les dibuixen les línies.
    En les Seqüències apareixen unes figures a unir En prémer el grup de figures s'il·luminen les fletxes de les direccions i es dibuixen les línies.