SATI EEE SATI EEE

Calcwaw
646 kb
Problemes
270 kb

Problemes i càlcul mental amb el program CalcWav




Introducció

El Calcwav és una calculadora elemental orientada a l'alumnat de primària però amb disseny i amb opcions per a l'alumnat amb necessitats educatives especials i està estructurada en quatre mòduls:

  • mòdul de càlcul
  • mòdul d'accessibilitat
  • mòdul d'exercicis de càlcul mental
  • mòdul de problemes de càlcul mental

Calwav està programat amb Visual Basic 3, del qual s'ha aprofitat alguns exemples i demostracions per crear el mòdul de càlcul. Per aquesta raó és d'ús lliure i funciona amb qualsevol ordinador que tingui instal·lat el Windows 3.1 o posterior. La darrera versió, la 2.01 de l'abril del 2002, rectifica les anteriors i inclou com a novetat la possibilitat de treballar amb euros i cèntims. Podeu trobar documentació més detallada en la pròpia ajuda del programa o en materials publicats a www.xtec.es/dnee/seminari/9798/calcwav.htm

Instal·lació i primers contactes

Calcwav s'instal·la automàticament sobre les versions anteriors creant una icona o drecera per activar el programa.

Requereix una targeta de so i per algunes opcions del programa és necessari tenir instal·lat el sintetitzador de veu UPCTV.

A l'engegar un missatge sonor dóna la benvinguda i el programa comença a funcionar com una calculadora estàndard amb la diferència que el Calcwav llegeix les tecles premudes i els resultats de les operacions.

La calculadora es pot ampliar o reduir i automàticament les tecles i els números es redimensionen fins a ocupar tot l'espai disponible.

El teclat de la calculadora, tot i tenir una distribució normal, incorpora alguns botons de més per activar funcions especials.

El botó ? correspon als exercicis. En pitjar-lo Calwav bloqueja el mòdul de càlcul i comença a proposar exercicis que cal respondre amb el teclat de la calculadora prement ENTER com a final.

Els exercicis s'encadenen un darrere l'altre i es poden configurar amb el menú Exercicis | Configuració i desar utilitzant el menú Fitxers.

Els fitxers d'exercicis

El programa instal·la més de 120 fitxers amb exercicis de càlcul mental (sumes, restes, multiplicacions i divisions ) que són una adaptació del paquet d'activitats Clic Activitats de càlcul mental per a primària realitzada per l'Equip tiflotècnic del Centre de Recursos per a Deficients Visuals Joan Amades de Barcelona.

En aquesta adaptació s'han separat les activitats per cicles utilitzant la següent codificació:

M multiplicar
TS Taules de sumar
10-20 entre
R restar
TM Taules de multiplicar
[x] exclussivament
S Sumar
D Dividir
aquest número

Així, el fitxer S2010-9.CAL correspon a Sumes entre el 20 i el 10 ( 1r operador), fins al 9.

Aquest fitxers els trobareu a la carpeta Calcwav\Exercicis

Els fitxers de problemes

Junt amb el Calcwav s'instal·la un fitxer de demostració amb problemes aritmètics anomenat CALCWAV.PRO. Els fitxers de problema són fitxers de text amb extensió PRO que es poden incloure dins els fitxers d'exercicis.

Per aquesta versió s'han adaptat els paquets d'activitats Clic Problemes variats (cicle superior) d'Enric Peiris i Poch i Problemes de càlcul mental basats en "El quinzet" - 1 de Ramon Ministral i Fita i podreu utilitzar els següents fitxers d'exercicis amb problemes

fitxers exercicis
fitxers problemes
nivell educatiu
15INI1.CAL
15_ini_.PRO
cicle inicial
15INI3.CAL
15_ini_3.PRO
cicle inicial
15MIT1.CAL
15_mit_1.PRO
cicle mitjà
15SUP1.CAL
15_sup_1.PRO
cicle superior
VARIAT6E.CAL
variat6E.PRO
cicle superior

Les opcions d'accessibilitat

En el disseny del Calcwav s'ha tingut present els diferents grups de possibles usuaris incorporant un mòdul d'accessibilitat amb les següents opcions:

  • un sistema d'accés per escaneig que es pot accionar amb polsadors, el teclat o el ratolí
  • un mòdul de veu que llegeix tant les tecles polsades com el visor de la calculadora. Aquest mòdul possibilita realitzar els exercicis a cegues sense veure la pantalla
  • la possibilitat d'ampliar les tecles i botons del programa. El Calwav es pot maximitzar o redimensionar fins ocupar tota la pantalla facilitant d'aquesta manera la visió de les tecles i de les xifres i símbols.
  • un sistema de combinacions de tecles o "shortcut" que permet accedir a totes les funcions del programa des del teclat.

Algunes d'aquestes opcions funcionen automàticament i altres es poden activar/desactivar amb el menú Configuració.

El mòdul d'exercicis

El Calcwav incorpora un mòdul d'exercicis de càlcul mental que s'activa amb la tecla ?, amb el menú Exercicis | Iniciar o bé amb la combinació de tecles CTRL +E Els exercicis possibles són:

  • Dictat amb nombres més grans que 10
  • Dictat d'Euros i cèntims cal respondre en forma decimal
  • Arrodoniment a les dècimes, unitats o desenes
  • Operacions simples: suma, resta, multiplicació i divisió
  • Problemes

El menú Exercicis, opció Configuració, permet personalitzar els exercicis que presentarà el programa. La configuració es realitza definint quatre paràmetres:

  • Nombre d'exercicis determina la quantitat d'exercicis de la sèrie. Ha de ser entre 1 i 50.
  • Primer i segon número de l'operació: delimiten els valors dels nombres que sortiran als exercicis. Han de ser valors positius inferiors a 100.

    El primer número pot tenir fins a dos zeros després de la coma, que indica el nombre de xifres decimals dels exercicis

  • Operacions permet seleccionar el tipus d'operacions que intervindran en els exercicis.

Utilitzant el menú Fitxers, aquestes configuracions d'exercicis es poden guardar i recuperar en fitxers que tindran l'extensió CAL.

Els problemes de càlcul mental

Calwav admet els problemes aritmètics com un activitat més dins una de les modalitats d'exercicis. El programa presenta l'enunciat del problema en forma oral i de text escrit amb lletra proporcional a la mida de la calculadora. La resolució del problema cal fer-la mentalment ja que el mòdul de càlcul està bloquejat i el teclat només es pot utilitzar per respondre l'exercici.

  • l'enunciat té forma oral i textual al mateix temps, això pot ser de gran ajuda a l'alumnat que té dificultats en la comprensió del text escrit, ja sigui per problemes d'aprenentatge, dèficits cognitius, problemes de visió...
  • els problemes es generen de forma automàtica a partir d'unes estructures que dissenya el professorat. L'alumnat, a més d'identificar les dades rellevants del problema, pot reconèixer aquestes estructures i automatitzar l'aplicació d'estratègies de càlcul.
  • les opcions d'accessibilitat permeten treballar en la resolució de problemes a alumnat amb greus discapacitats que tenen dificultats en fer-ho amb d'altres programes o materials.

Per seleccionar o modificar els fitxers de problemes cal anar al menú Exercicis, opció Configuració on

Fitxer carregar un fitxer de problemes

Editar permet accedir als mòdul d'edició de problemes

Escrivint el nom de fitxer, per exemple NOU, i fent clic al botó Editar es crearà un nou fitxer de problemes

En l'entorn d'edició de problemes trobem

Enunciat del problema casella per escriure el text, variables i funcions que confegiran l'enunciat del problema
Resultat casella per al resultat que servirà per al control de la resposta
Test botó que permet comprovar el funcionament del problema
+ Problemes botó que afegeix un problema a la sèrie
- Problemes botó que esborra el problema actualment en pantalla
Barra de desplaçament al peu de la pantalla permet anar a un problema concret

Com escriure problemes

L'enunciat

És un text on podem incloure variables, que generaran automàticament diferents problemes dins uns paràmetres determinats, i funcions que realitzaran càlculs i transformaran la informació.

  • Com utilitzar les variables?

El problema "Un senyor compra 3 globus a 1 euro. Quan li costen tots els globus?" es pot escriure utilitzant variables com

"Un senyor compra @num[2,10] @coses[globus, rotoladors,comics] a 1 euro. Quan li costen tots els @coses?"

@num és una variable numèrica que el programa triarà en un valor comprès entre 2 i 10
@coses és una variable de paraules que el programa triarà entre les que hi ha a la llista que la segueix, que la substituirà sempre que calgui

Aquest enunciat automàticament ens generaria problemes com aquest

"Un senyor compra 7 retoladors a 1 euro. Quan li costen tots els retoladors?"
"Un senyor compra 4 còmics a 1 euro. Quan li costen tots els còmics?"

Les variables tenen la sintaxi següent

@nom[ x1,x2,x3,x4...] on nom és el nom de la variable [ ] són els limitadors de les llistes x1,x2,x3,x4,.. són els diferents valors que pot prendre la variable

Escriurem @nom quan ens referim a una variable que ja tingui un valor assignat en aquest problema

Les variables numèriques tenen un tractament lleugerament diferent:

  • si la llista només té dos nombres, defineix el nombre mínim i màxim que pot prendre la variable

    En aquest cas els decimals de la primer nombre indiquen el nombre de decimals de la variable

  • si la llista té més nombres, la variable agafa un dels valors concrets de la llista

Per exemple

@num[1.0,3] el valor de num pot ser 1.2 , 2.0, 2.5, 2.9 i d'altres
@num[1.0,2.4, 3] el valor de num només pot ser un de la llista, és a dir, 1.0,2.4, 3 2.9

  • Com utilitzar les funcions?

Utilitzant funcions es podria escriure el mateix problema com

"Un senyor compra 3 globus a #EURO( @preu[0.00, 2]). Quan li costen tots els globus?"
#EURO és una funció que expressa un nombre decimal en euros i cèntims.
Així, si @preu pren el valor 1.05 el problema seria
"Un senyor compra 3 globus a 1 euro 5 cèntims . Quan li costen tots els globus?"

Les funcions tenen la sintaxi

#funció( nnn )
funció pot ser EURO o CALCULA
nnn és valor que cal transformar, per exemple
#EURO( 3.2)
# CALCULA ( 7 * 4)
# CALCULA ( @num1[1,9 ] * @num2[2,5,10])
# CALCULA ( @num1 * @num2])

El resultat

Conté el valor que s'utilitzarà per avaluar la resposta. Aquesta resposta ha de ser numèrica, ja que s'ha d'escriure amb el teclat de la calculdora.

Respostes valides serien:

  • un nombre, quan el problema tindrà una única resposta
  • una variable, quan el problema té una variable que és la resposta
  • un càlcul amb variables, té una o més variables variable que intervenen en el càlcul de la resposta

Per exemple:

Enunciat
Resultat
"Un senyor compra 3 llibres a 2 euro. Quan li costen tots els globus?"
6
"Un senyor compra @num[2,10] @coses[llibres, jocs, còmics] a 1 euro. Quan li costen tots els @coses?"
@num
"Un senyor compra @num[2,10] @coses[llibres, jocs, còmics] a #EUROS(@preu[3,10] ). Quan li costen totes els @coses?"
@num * @preu