SATI EEE SATI EEE


270 kb

Construcció de jocs de taula amb el Word

A partir d'una idea de la Montse Quijo, amb les aportacions dels logopèdes dels CREDA i la inestimable ajuda de la Rosa Vilardell


Introducció

Hi ha una llarga tradició a les escoles d'utilitzar els jocs de taula amb finalitat didàctica. No és estrany veure en hores de classe els alumnes dels primers nivells educatius, i de vegades els més grans, "jugar" a cartes, al dòmino o al quinto ...

Aquests jocs, de vegades, es compren a les botigues, però tot sovint són els mestres, o els propis alumnes qui es construeixen artesanament les baralles de cartes, els taulers de joc...
En aquest article us proposem utilitzar el Word per a construir jocs de taula com cartes, lotos, dòminos...

Hem preparat unes plantilles on s'inseriran imatges i text que un cop impresos podran servir per jugar.
Aquí l'ordinador aporta la facilitar de realitzar les feines més mecàniques i repetitives com són crear peces de la mateixa mida, estampar imatges estandarditzades, poder-les imprimir en color, etc. El resultats seran fulls de paper que quan s'hagin retallat, enganxat i plastificat els podrem utilitzar com els jocs de taula de tota la vida amb els continguts personalitzats que hàgiu dissenyat

Els jocs de taula
Els jocs de taula són una activitat educativa que ens permeten treballar la praxis de diferents objectius didàctics, segons el plantejament que en fem.
Els principals avantatges de la seva utilització són que:

  1. els alumnes els accepten com un joc, ja que hi valoren la part lúdica
  2. els podem repetir tantes vegades com vulguem, la qual cosa afavoreix l'adquisició dels objectius que ens hem proposat.
  3. quan els alumnes coneixen les regles del joc el podem utilitzar fàcilment amb uns altres continguts. Així, per exemple, una estructura com el quinto pot ser utilitzada per a l'aprenentatge de lèxic, de la lectura o de les taules de multiplicar, entre altres.
En els jocs de taula es treballen aspectes actitudinals que estan molt relacionats amb la comunicació i la participació social. Cal incidir especialment en actituds, com són:
  • Esperar el torn
  • Saber perdre i guanyar
  • Seguir les normes del joc
  • Poder expressar els sentiments que sorgeixen al voltant del joc d'una manera correcta
Els alumnes han de comprendre que en els jocs de taula no només intervenen les habilitats dels participants, sinó que l'atzar hi té un paper important.
Utilitzar els jocs de taula amb objectius didàctics requereix una metodologia concreta.
  1. cal utilitzar unes regles del joc ajustades als objectius treballats que no són les del joc tradicional
  2. els alumnes les han d'entendre i utilitzar correctament
  3. el mestre no es pot limitar a enumerar les normes de joc o només fer una partida de prova, sinó que ha de participar com un jugador més comentant les normes quan ho cregui necessari
  4. el mestre ha de ser jutge de la partida, donant models de com jugar i exigint als altres jugadors que segueixin la norma.

Per exemple, si s'ha plantejat un dòmino per a treballar un lèxic, cal exigir als alumnes que anomenin els diferents objectes que van aparellant, ja que si ho fan sense parlar només s'estaria fent un aparellament d'iguals, sense incidir en els objectius que el mestre s'havia proposat.

En resum, aprofitant la motivació que els alumnes tenen per jugar podem incidir en diversos objectius didàctics.

Aquesta premissa és vàlida en alumnes petits i en alumnes grans, i és especialment remarcable en alumnes amb dificultats d'aprenentatge, ja que ens permet plantejar-los treballs que, d'una altra manera rebutjarien.

Procés de construcció del Joc

Per cada a joc s'ha construït una o diverses plantilles Word amb les peces del joc per omplir i un document exemple amb el joc acabat. En total es tracta de 5 plantilles fitxers DOT empaquetats que queden instal·lats amb al resta de plantilles del Word.

Es poden utilitzar des de les icones instal·lades a Inicio | Programes | Aplicacions PIE | Plantilles de Jocs o bé des del propi Word en el menú Archivo |Nuevo triant la carpeta Jocs i la plantilla corresponent.

Les plantilles contenen Taules on agrupant les caselles s'han preparat les cartes, les peces de dòmino...

S'ha procurat que les peces del joc siguin a mida real, adequades per jugar i de deixant espais en blanc per poder retallar les peces.

Joc
nom de la plantilla
peces per pàgina
mida
Dòmino 1 DOMINO.DOT 10 fitxes 4.4cm x 9cm
Dòmino 2 DOMINO1.DOT 6 fitxes 5.5cm x 13.5cm
Cartes CARTES.DOT 8 cartes 6.3cm x 9cm
Loto LOTO.DOT 12 fitxes 6cm x 6cm
Dau DAU.DOT 1 dau 6.3cm de costat

A cada casella de la taula hi podeu posar dos tipus d'elements

  • text, que s'escriurà amb el teclat, o
  • imatges, que s'haurà d'inserir dins la casella

Planificació del joc

Un cop seleccionat el joc, l'objectiu de l'activitat i la manera de jugar, per exemple un dòmino, per treballar la lectura on s'aparellaran imatges amb el seu nom cal

  1. Seleccionar els continguts del joc, en aquest cas un vocabulari adequat
  2. Crear una carpeta on endreçar les imatges i altres fitxers, per exemple C:\Els meus documents \ Jocs
  3. Trobar i seleccionar les imatges que ens interessen i guarda-les dins la carpeta.

On trobar imatges a Internet

Internet és la biblioteca de recursos més gran que podeu imaginar i una forma de consultar-la és amb el cercador Google. que en una de les seves opcions selecciona imatges que troba a les pàgines web a partir d'una paraula.

Google classifica les imatges automàticament a partir del nom del fitxer i altres textos de la pàgina web on hi ha les imatges. En la cerca cal tenir en compte els aspectes idiomàtics. Penseu que serà més fàcil trobar la imatge escrivint la paraula en anglès o castellà.

La forma de trobar una imatge amb aquest cercador és:

  • entrar a la pàgina del Google. www.google.com i
  • fer clic a la segona pestanya on dirà Imatges, Imágenes o Images segons amb l'idioma que treballeu ( podeu canviar-lo en l'enllaç de Preferences)
  • escriure una paraula a la casella de text. per exemple PATATA ()
  • prémer el botó Cerca amb Google, Google Search
El Google mostrarà una pàgina d'imatges en miniatura que ell considera estan relacionades amb la paraula buscada.
  • En fer clic sobre una de les imatges s'enllaça a una pàgina amb dues parts o finestres. A la superior hi ha la imatge reduïda i a la inferior la plana original on es troba la imatge.
La forma de baixar les imatges és:
  1. Fer clic amb el botó dret del ratolí sobre la imatge que es vulgui baixar.( es desplegarà un menú amb diferents opcions)
  2. seleccionar l'opció Anomenar i desar la imatge o bé Guardar Imagen como o una altra de semblant segons sigui el navegador utilitzat.
  3. triar una carpeta on desar-la, en el nostre exemple C:\Els meus documents \ Jocs
  4. posar un nom a la imatge, per exemple PATATA, i prémer l'opció Desa o Guardar.

Altres llocs on trobar imatges

CD-ROM de l'Office

El CD-ROM de l'Office conté una àmplia biblioteca d'imatges que no queden instal·lades si no es fa de manera explícita. Les trobareu a les carpetes de Office97 \Cliptart,

Office97 \Cliptart\Popular
Office97 \Cliptart\Fotos
Office97 \Cliptart\Powerpnt
Office97 \Cliptart\Scrbeans

Aquestes imatges les poden utilitzar directament del CD-ROM o bé copiar-les a la xarxa i així seran accessibles des de tots els equips.

MIC

MIC és el Magatzem d'icones catalanes que es pot trobar al CD-ROM Sinera 2000 i a Internet. Conté un gran nombre d'imatges relacionades amb la cultura catalana (festes, tradicions, aliments, llocs de la ciutat...) i es poden instal·lar a l'ordinador en una carpeta amb el nom MIC.
A Internet les trobareu a l'adreça www.xtec.es/dnee/mic

Galí

Galí es un CD-ROM distribuït pel SEDEC a tots els centre educatius de primària i secundària que conté prop de 6000 dibuixos. Aquestes imatges on el nom del fitxer GIF es correspon amb la paraula dibuixada es poden localitzar utilitzant el menú Inici | Cerca o l'Explorador del Windows.

Sinera de Formació 2001: "Activitat d'iniciació a la lectorescriptura per a joves. Biblioteca d'imatges"

En l'apartat de Seminaris | Educació Especial | Materials i Programes trobareu aquest material que conté un centenar d'imatges classificades per temes.

Fotografia digital

Les màquines de fotografia digital són un molt bon instrument per obtenir imatges d'objectes i persones familiars. Aquestes imatges són fàcils d'identificar per l'alumnat i aportaran significativitat a l'activitat.
Igualment, l'escàner permet passar imatges del paper a l'ordinador amb un procés semblant a fer una fotocòpia.

Com inserir les imatges dins una taula del Word

En el Word de vegades no hi ha manera que una imatge quedi dins una casella de la taula. Sovint, això és degut a que la imatge té l'atribut d'estar flotant sobre el text i es pot situar a qualsevol lloc menys dins una taula, o una casella de text.
La forma inserir les imatges dins una taula del Word és:

  1. Situar-se dins la casella de la taula fent clic amb el ratolí
  2. Triar el menú Insertar | Imagen |Desde Archivo
  3. Anar a la carpeta on es troben els dibuixos, en el nostre cas C:\Els meus documents \ Jocs i triar la imatge desitjada
  4. Desactivar la casella Flotar sobre el texto, sinó les imatges quedaran fora de la taula.
  5. Prémer Acceptar. La imatge quedarà dins la cel·la de la taula reduint la seva mida si és més gran que l'espai disponible.

Per ajustar el dibuix a la mida desitjada heu de seleccionar-lo fent clic amb el ratolí i utilitzar una d'aquestes dues tècniques:

  • manualment fent clic i arrossegant per les cantonades de la imatge
  • numèricament amb el menú Formato | Imagen | Tamaño, on cal especificar una mida absoluta ( en cm o píxels) o relativa ( en tant per cents). De vegades caldrà desactivar Proporcional al tamaño de la imagen per aconseguir la mida desitjada.


Final del treball

Un cop construït el joc a la pantalla de l'ordinador amb les paraules i imatges que hàgiu destriat, heu de

  1. desar el fitxer en un lloc determinat. Us servirà per fer-ne futures impressions o modificacions per fer-ne altres versions. Heu de preveure que el fitxer serà massa gran i no cabrà en un disquet
  2. imprimir l'arxiu amb la impressora de color. Si valoreu que aquest material tindrà una llarga vida podeu millorar la qualitat de la impressió utilitzant papers especials
  3. enganxar el full sobre un cartó o cartolina per guanyar consistència, retallar i plastificar si així ho considereu oportú.

Propostes de joc

El dòmino

El joc del dòmino permet fer dos tipus de presentacions:

  • dòmino convencional (on els diferents elements estan aparellats tenint en compte totes les possibilitats: 1-0, 1-1, 1-2, 1-3,...),
  • dòmino simplificat tipus "tren" on cada element només es pot relacionar amb un altre, és a dir, només hi ha dos dibuixos iguals en dues peces diferents i cal aparellar-los

Propostes pedagògiques a treballar amb el dòmino

Presentació
objectius de treball
Imatge-paraula aprenentatge de la lectura
Imatges (generalment d'una mateixa categoria: eines, accions...) Fer definicions
Imatges (normalment d'un mateix camp semàntic) Aprenentatge de lèxic
Imatges (oposats fonològics que cal aparellar. Per exemple: ós-os, dos-tos...) Reconeixement de fonemes (discriminar auditivament sons similars)
Lletres-imatges Aprenentatge del codi escrit (discriminació auditiva)
Lletres-paraules Aprenentatge del codi escrit
Números i operacions Automatització de les operacions (taules de multiplicar...)
Números i quantitats d'objectes Aprenentatge de la numeració
Paraules Aprenentatge de la lectura

Les cartes

El tipus de baralla a confeccionar dependrà del joc de cartes que es vulgui jugar ja que els elements que intervenen han de permetre fer unes agrupacions o unes altres.
Al mercat trobem dos tipus de jocs de cartes

  • les de pòquer o les de la baralla espanyola estan agrupades en quatre famílies dins les quals hi ha una escala de l'u al dotze
  • cartes de famílies joc per a nens on les cartes també són famílies formades per diferents membres (pare, mare, avi, àvia, fill, filla) d'una mateixa "ètnia" (bantu, tirolès, xinès...).

Proposem dos jocs com a més senzills per a realitzar amb els alumnes: el burro i la mona. En ambdós casos es tracta que els alumnes facin parelles, per tant la presentació de les cartes ha de permetre formar-ne.

Presentació
objectius de treball
Paraules i imatges aprenentatge de la lectura
Números repetits Aprenentatge de la numeració
Objectes presentats en diferent quantitat i números Aprenentatge de la numeració
Paraules i lletres Aprenentatge del codi escrit
Números en el cartró de joc i operacions en les fitxes que es van cantant Automatització de les operacions (taules de multiplicar...)
Operacions i resultats Automatització de les operacions
Imatges d'objectes que van aparellats en el seu ús (per exemple: llapis i goma, forquilla i ganivet...) Treball de lèxic i de lògica
Imatges repetides (normalment d'un mateix camp semàntic) Treball de lèxic
Imatges (oposats fonològics. Per exemple: ós-os, dos-tos...) Treball fonològic (discriminar auditivament sons similars)

El dau

El dau és un element de joc molt senzill que ens permet presentar sis variables. També podem jugar amb dos daus, la qual cosa dóna més possibilitats de joc.
Amb 1 dau

Presentació
objectius de treball
Accions Treball de lèxic (l'alumne les ha d'executar)
Imatges (normalment d'un mateix camp semàntic) Treball de lèxic (l'alumne les ha d'anomenar)
Lletres Aprenentatge del codi escrit (l'alumne les ha d'anomenar, ha de dir paraules que comencin per)
Números Aprenentatge de la numeració
Objectes presentats en diferent quantitat Aprenentatge de la numeració (l'alumne ha de contar-los)
Paraules Aprenentatge de la lectura

Amb 2 daus

Presentació
objectius de treball
Accions Treball de sintaxi (l'alumne ha d'ordenar als companys que realitzin les dues accions. Per exemple: salteu i piqueu de mans)
Imatges 2 objectes o un objecte i 1 acció Treball de sintaxi (l'alumne ha de fer una frase amb les dues paraules)
Lletres Aprenentatge del codi escrit (pensar paraules que tinguin les dues lletres, combinar-les per veure si formen una paraula...
Números Automatització de les operacions (taules de multiplicar...)
Paraules Aprenentatge de la lectura i treball de sintaxi