Introducció
Els problemes són un tipus d'activitat de la classe de matemàtiques
que serveix per descobrir i afiançar continguts, procediments i
significats que en els primers nivells educatius fan referència
als aspectes organitzatius i quantitatius de la realitat.
El problemes poden arribar a ser l'eix vertebrador de la classe de matemàtiques
degut a la facilitat per adaptar-lo a diferents continguts i a la diversitat
de l'alumnat.
La finalitat de la resolució de problemes no és tant l'obtenció
de la solució concreta sinó el coneixement que es pot generar
amb aquesta situació. Per això, l'activitat no es finalitza
amb la resolució de problema sinó que es pot perllongar
mentre les possibilitats d'aprenentatge de la situació encara no
s'hagin esgotat.
Què és un problema?
Un problema matemàtic es pot concebre com:
- una situació que estem en condicions d' entendre,
- de la qual en coneixem una determinada informació i a partir
de la qual
- volem deduir una nova situació o informació, però
que
- no sempre tenim un camí clar per passar del conegut al desconegut
Antònia Canals diu que "Cal diferenciar el que és
una pura activitat d'aplicació de continguts del que ha de ser
un "problema" o situació on d'entrada no es tenen els
procediments, recursos i estratègies per a resoldre, sinó
que cal cercar-los a mesura que es va desenvolupant la seva resolució".
Resulta aclaridor distingir entre:
- Activitats d'aplicació situacions que requereixen una
simple aplicació de les operacions
- Situacions problemàtiques on cal un procés de
raonament per trobar la solució
- Projectes matemàtics on cal una investigació
per definir la situació
En la resolució de problemes intervenen molts processos, però
cal destacar:
- la comprensió de l'enunciat, que encara que és una
activitat extramatemàtica, suposa un obstacle per aquells alumnes
que tenen dificultats en el llenguatge o en comprendre la situació
que se'ls proposa. Una lectura superficial de l'enunciat no és
suficient per a la resolució de problemes.
La lectura mecànica ens pot ajudar a identificar les dades
rellevants del problema a partir expressions que automàticament
s'associen amb determinades operacions aritmètiques.
Cal la lectura en profunditat de l'enunciat per destriar les dades
significatives i les irrellevants i les relacions que s'estableixen
entre elles. La comprensió de l'enunciat és una activitat
de lectura comprensiva on podem utilitzar estratègies de comprensió
d'un text narratiu ( activació dels coneixements previs, identificació
de la idea principal, dels personatges que intervenen...)
- la modelització del problema, traduint l'enunciat a un llenguatge
manipulatiu, representatiu o simbòlic que demostri la comprensió
de l'enunciat
- la recerca de diverses estratègies de resolució i la
selecció de la més adequada intentant arribar fins al
final.
- la revisió del procés seguit que comprèn els
següents aspectes: pertinència de la solució, verificació
i realització d'un informe del procés seguit
És per això que la resolució de problemes presenta
dificultats a:
- Nivell lingüístic (morfo - sintàctic, semàntic,
contextual...)
- Nivell lògic (lògic - lingüístic; lògic
- matemàtic)
- Nivell matemàtic (operatiu, algorísmic - simbòlic)
- Nivell metacognitiu (elaboració d'estratègies, gestió
de l'activitat,..)
I tal com expliquen la Núria Carazo i en Francesc X. Alegria,
els errors més freqüents observats són:
- Dificultat en la lectura comprensiva de text
- Incapacitat de modelitzar la situació
- Incapacitat de fer un plantejament
- Dificultat en organitzar la informació donada
- Operacions inadequades
- Incomprensió de les relacions existents entre les dades del
problema
La comprensió de l'enunciat
Una de les primeres dificultats que trobem en la resolució del
problema és la comprensió de l'enunciat. L'alumnat no sempre
comprèn l'enunciat i encara ha de fer un esforç més
gran per representar la situació i operar amb les dades que intervenen.
Els enunciats no tenen la mateixa significació i dificultats per
a tots els alumnes. Dependrà de la seva capacitat en comprendre
del text, en comprendre la situació i la dificultat en trobar el
camí a seguir.
Cal defugir dels problemes amb situacions estereotipades i processos
de resolució estandarditzats que sovint es troben en els llibres
de text. Cal fer un esforç per plantejar situacions que siguin
significatives per a l'alumnat i expressar-se en llenguatges que els siguin
comprensibles.
D'aquesta manera aconseguireu que entenguin els problemes, estiguin motivats
per resoldre-les i puguin emetre judicis sobre l'adequació o no
del resultat.
Entre d'altres coses, és possible:
- Adaptar el context a la situació particular de cada escola...
- Afegir o treure dades de l'enunciat per tal de treballar quina informació
és pertinent i quina no...
- Crear problemes a partir de situacions reals d'escola, d'informacions
tretes del diari o a la televisió, de contes i narracions...
- Proposar situacions obertes que admeten diferents graus de resolució
i facilitar la participació dels diferents tipus d'alumnes
- Plantejar problemes visuals a partir de fotografies diverses, o narracions
gràfiques...
- Treballar amb problemes on l'enunciat sigui oral i que es resolguin
amb càlculs mentals o representacions gràfiques.
Textos per a calcular
Inventar-se problemes i després resoldre'ls és una activitat
que:
- ajuda a l'alumnat a comprendre altres enunciats,
- proporciona un inventari de problemes "significatius" a
resoldre i
- permet crear un espai de debat entre els "autors" de l'enunciat
i els que han resolt el problema.
La redacció de problemes o "textos per a calcular",
com diu Helena Forrellad en el seu article, és un procés
creació personal on l'autor té la finalitat d'organitzar
la seva expressió en funció del coneixement que té
de la situació, de les matemàtiques i de la llengua.
Aquests enunciats no tenen perquè ser escrits, sinó que
l'alumnat pot expressar-se utilitzant el llenguatge oral, el gràfic
o el multimèdia que ens proporciona l'ordinador.
En la producció d'aquests "textos per a calcular" podem
aplicar amb adaptacions les diferents estratègies que utilitzem
en la creació de textos narratius.
Helena Forrellad, en el seu article, explica la construcció de
diferents textos per a calcular.
L'inventa problemes és una experiència que ens expliquen
la Núria Carazo i Francesc X. Alegria.
L'activitat es fa per parelles i consisteix en inventar-se un problema
a partir d'objectes o imatges trobats dins d'una capsa. Cal elaborar un
història / problema i després resoldre la situació.
Es plantegen diferents nivells d'elaboració:
- al Cl Observació de la imatge i elaboració d'un enunciat
de forma oral,
- al CM Observació la imatge i redacció d'un enunciat
de forma escrita, amb resolució o sense. La resolució
pot ser per parelles o en petit grup.
- al CS Observació de la imatge i redacció escrita d'un
enunciat on podem posar condicions (problema de diverses etapes, amb
dades irrellevants, amb dades falses, amb una operació concreta,
amb dades absents... )
Com aprendre a resoldre problemes?
Luís Puig i Fernando Cerdán en el seu article ens parlen
de que el Kilpatrick (1985) agrupa els mètodes per ensenyar a resoldre
problemes en cinc categories:
- Per osmosi o repetició postula que l'important per d'aprendre
a resoldre problemes és resoldre molts problemes. L'estratègia
consisteix en elaborar una col·lecció de problemes que
contingui implícitament el que es vol ensenyar.
- Per memorització la solució d'un problema es
descompon en procediments atòmics que s'ensenyen un a un i que
cal seguir pas a pas.
- per imitació l'alumnat observa la resolució de
problemes d'una persona competent que ha d'imitar. D'alguna manera s'ensenya
a analitzar la conducta competent i a comparar-la amb conductes pròpies
o alienes. En aquest mètode és important mostrar tot el
procés per arribar a la solució i no solament al resultat
final. El professor sol actuar com a expert en resoldre problemes i
pot utilitzar tres estratègies diferents:
- realitzant el procés de resolució d'un problema
pas a pas, fins i tot si ja es coneix el resultat
- embarcant-se en processos de resolució a partir de les
propostes de la classe
- resolent problemes sense haver preparat prèviament la
solució
- mitjançant la cooperació Els alumnes s'ajuden
mútuament utilitzant els seus propis procediments en la resolució
de problemes. No sols han d'observar i analitzar conductes competents
del professorat per imitar-los, sinó que han de poder observar
i analitzar també les conductes dels seus companys per cooperar
amb ells.
- mitjançant la reflexió dels processos seguits
i altres factors de tipus metacognitius que ajudin a elaborar estratègies
adequades i executar-les
Entre les tècniques proposades hi ha l'observació i
anàlisi de vídeos de sessions de resolució de
problemes, observar i comentar l'activitat del professor o analitzar
les estratègies d'un grup de companys quan resolen uns problemes.Igualment
es pot proporcionar una guia que faciliti el propi control mitjançant
unes preguntes generals de gestió ( Què estàs
fent? Per què ho estàs fent? Com encaixa el que estàs
fent en el conjunt de la resolució del problema?) o amb ajudes
estructurades orientades a millorar la comprensió de l'enunciat,
la selecció i organització de la informació o
a seqüenciar les etapes de càlcul.
Luís Puig i Fernando Cerdán prefereixen utilitzar un esquema
que anomenen etapes - estats, on l'alumnat va assumint progressivament
diferents rols posant en joc nous procediments metacognitius. Ells els
seqüencien en:
- Resolvent: L'alumnat s'esforça en trobar la solució
del problema produint-se l'aprenentatge per osmosis.
- Resolvent / observador de si mateix. L'alumnat resol el problema
i de forma conscient pot explicar com ho ha fet. Igualment pot plantejar
possibles formes de solució sense haver-les de portar a terme.
- Resolvent / observador dels altres. L'alumnat observa i compren
el procés desenvolupat per altres persones i el pot explicar.
Igualment, a partir d'un problema en pot proposar d'altres que estiguin
resolts en part o tingui idea de com resoldre'ls gràcies a la
resolució del problema plantejat.
- Resolvent / observador / investigador. L'observació
ja no és ingènua, sinó sistematitzada pel coneixement
de les eines heurístiques, que s'ensenyen de forma explícita.
L'estudiant pot considerar-se com investigador, no de la solució
sinó dels processos de resolució.
És capaç de variar sistemàticament un problema
per generar-ne altres, així com descriure el procés
de resolució usant els elements teòrics pertinents.
- Observador / investigador / professor on s'abandona l'estat
de resolvent i s'introdueix el de professor.
Les TI en la resolució de problemes
Les tecnologies de la informació són eines de propòsit
general que en la resolució de problemes poden ser d'alguna utilitat
en:
- l' elaboració de la informació numèrica mitjançant
els instruments de càlcul general o especialitzats ( calculadora,
full de càlcul, o un calculador simbòlic)
- la comprensió de la informació textual mitjançant
la síntesi de veu, sistemes pictogràfics, els diccionaris
o l'hipertext...
- la representació del problema o de la realitat mitjançant
recursos gràfics o models numèrics o tridimensionals,
ja sigui amb programes específics (Cabri Geometre, fulls de càlcul)
com en eines de propòsit general (processador de text, programes
de dibuix , Power point).
- la generació i correcció automàtica d'activitats
d'exercitació, difícilment autèntics problemes
matemàtics, on l'alumnat podrà interpretar l'enunciat,
seleccionar la informació significativa i aplicar estratègies
i algoritmes coneguts.
- la presentació de problemes en llenguatge multimèdia
on la comprensió de l'enunciat no depengui del text escrit i
la solució no requereixi utilitzar uns algorismes fonamentats
en la memòria.
- la creació de nous problemes i móns virtuals que tinguin
el seu origen en l'ordinador ( tetris, winlogo, jocs d'estratègia...).
Existeixen materials concrets que poden ser d'aplicació en aquests
àmbits:
Clic: diferents paquets del Clic proposen resoldre problemes
aritmètics amb càlculs mentals
Problemes de càlcul mental basats en "El quinzet"
- 1
Problemes de càlcul mental basats en "El quinzet"
- 2
Fem problemes al cicle inicial
Problemes variats (cicle superior)
Fem problemes del Quinzet amb la Formiga Matemàtica ( Nou
paquet)
Calcvaw és una calculadora parlant que inclou un mòdul
d'exercicis i problemes de càlcul mental.
Sòcrates és un programa que permet plantejar problemes
que es poden resoldre pas a pas. Els exemples es corresponen a coneixements
d'ESO.
Bibliografia
Carazo Torres, Núria Alegria Folch, Francesc X. (CEIP Joan Ardèvol
de Cambrils) (2002) Fem Problemes com? Curs d'Actualització
en l'ensenyament - aprenentatge de les matemàtiques Presentació
d'Experiències Departament d'Ensenyament
Canals, Antònia (2002) Resolució de problemes Curs d'Actualització
en l'ensenyament - aprenentatge de les matemàtiques Ponències
i conferències Departament d'Ensenyament
Girondo, Luisa(2002) Els problemes a la classe de matemàtiques
Curs d'Actualització en l'ensenyament - aprenentatge de les matemàtiques
Ponències i conferències Departament d'Ensenyament
Puig, Luis; Cerdán, Fernando;(1996) Un curso de Heurística
matemàtica para la formación del profesorado Revista
UNO 8, 83-90 Barcelona
Callejo, Maria Luz (1996),Evolución de procesos y progresos
del alumnado en la reoluciónde problemas Revista UNO 8, 83-90
Barcelona
Puig, Luis; Cerdán, Fernando; (1988) Problemas aritméticos
escolares Editorial Síntesis Barcelona
Forrellad Helena (CEIP Bellaterra) "Textos para calcular"
Revista Aula de Inovación educativa 107, 26 - 30
|