SATI EEE
 Jocs d'Exploració 2
ENRERA

Fernando Romero, Xavier Simó, Sergio Castillo i Marcos Rodriguez
---

Introducció

Jocs d'Exploració 2 és un programa que a partir de l'observació de dibuixos proposa dos tipus d'exercicis: el joc de les diferències, on cal trobar petites diferències entre dos dibuixos i el joc dels amics, on cal identificar els objectes repetits en el dibuix.

Jocs d'Exploració 2 és un programa MS-DOS que té uns requeriments de maquinari molt elementals i es podria fer funcionar des del disquet sense cap instal·lació. El programa reconeix uns punts actius definits sobre els dibuixos de la pantalla, que cal assenyalar amb ratolí. Jocs d'Exploració 2 disposa d'un editor extern que permet crear nous exercicis.

Instal·lació i funcionament

El programa s'engega executant el fitxer DIFER2.EXE, que presenta una primera pantalla i dóna pas a un menú amb quatre opcions:

  • Les 8 diferències: que activa l'exercici de les diferències
  • Els 8 amics: que activa l'exercici dels elements iguals
  • Finalitzar: permet sortir del programa
  • So: activa i desactiva les músiques que actuen com estímuls en cada activitat

Les 8 diferències Diferčncies Imatge del joc Diferčncies 22 Kb

En aquest exercici, la pantalla es compon de dos dibuixos bàsicament iguals però amb petites diferencies que l'usuari ha de senyalar amb el ratolí.

En activar aquest joc, s'accedeix a una llistat amb els exercicis disponibles que tenen l'extensió DIF. El programa s'acompanya de 5 exercicis diferents i és possible crear-ne de nous.

  • Jugar: activa el joc de les diferències

En aquest joc el desplaçament del ratolí queda limitat a la zona que conté un dels dibuixos. Clicant amb el ratolí les diferències, aquestes queden emmarcades dins un rectangle.

Un cop localitzades totes les diferències apareix un quadre de felicitació amb l'opció de sortir. En qualsevol moment, la tecla ESCAPE permet abandonar l'exercici.

Els 8 amics Amics Imatge del joc Amics 43 Kb

El funcionament d'aquest exercici és similar a l'anterior, però en aquest cas cal assenyalar els elements del dibuix repetits.

Un cop seleccionat el joc, apareix una llista amb els exercicis disponibles que tenen l'extensió AMI. El programa porta 5 fitxers d'exercicis però és possible crear-ne de nous.

Un cop seleccionat l'exercici apareix una pantalla amb tres botons actius:

  • Informació: presenta un petit text explicatiu
  • Menú principal: retorna al primer menú
  • Jugar: que activa l'exercici

La pantalla es compon d'un únic dibuix amb uns elements repetits que anomenen "amics" i els desplaçaments del cursor queden limitats a la zona de la pantalla amb el dibuix.

L'exercici consisteix en senyalar amb el ratolí tots els elements "amics" de la pantalla. Un cop trobats tots els "amics", apareix un quadre de felicitació i es torna al menú principal.

Preparació d'exercicis

Abans d'iniciar la fase d'edició d'exercicis cal preparar una dibuix de 640 per 480 pícsels a16 colors i desar-lo en format PCX.

El dibuix ha de tenir la distribució i composició adequada.

  • si es tracta de l'exercici de les diferències, el dibuix es compondrà de dues imatges iguals però amb petites diferències.
  • si es tracta d'un exercici d'amics, el dibuix ha de ser d'una única imatge però amb els objectes repetits ja estampats.

També s'hauran de dibuixar:

  • el botó d'informació
  • botó de menú principal
    • botó de jugar

L'editor d'exercicis s'engega executant el fitxer CREAR2.EXE. El primer menú presenta quatre opcions:

  • Informació: que explica les característiques de la pantalla gràfica
  • Crear activitat: per crear noves activitats
  • Esborrar activitat: per eliminar els fitxers d'activitats

Crear activitat

El botó de crear activitats ens porta a un nou menú on cal indicar

  • Model d'exercici: amics o diferències
  • i escriure nom del fitxer gràfic PCX

Indicat això, es presenta el dibuix a la pantalla i cal procedir a marcar les àrees actives. Cal seleccionar la zona, clicar Marc/Des. i selecionar els vètexs de les àrees.

Les àrees s'assenyalen clicant el vèrtex inicial, acceptant les coordenades, clicant el vèrtex final i acceptant les noves coordenades.

El programa demana que es marquin les zones següents:

  • el botó d'informació
  • el botó de jugar
  • el botó de menú
  • l'àrea de joc: que limitarà el desplaçament del ratolí durant l'exercici
  • l'àrea de sortida que permetrà sortir de l'exercici
  • i les àrees amb els amics i les diferencies

Edició Imatge de l'editor d'ativitats 22 Kb

En finalitzar, el sistema crea un nou fitxer que té com a nom el del fitxer PCX però amb l'extensió AMI o DIF, segons el tipus d'exercici.

Esborrar activitat

Aquesta opció és equivalent a eliminar el fitxer de l'exercici. En clicar aquesta opció, cal senyalar el tipus d'activitat (amics o diferències) i escriure el nom del fitxer de l'exercici a eliminar, sense extensió.

---
setdifer.exe 820 Kb