Introducció:
El "mono Coco" és un programa d'ordinador que es pot trobar en el
CD-ROM PNTIC. Els seus autors, ,van ser premiats l'any 1992.
El programa proposa sis tipus d'exercicis:
1.- Escollir entre animals grans i petits.
2.- Resoldre un laberint
3.- Caçar una lletra |
4.- Resoldre un trencaclosques
5.- Joc del memory
6.- Seriació de colors pintant una "cuca". |
El programa es caracteritza per la seva simplicitat:
Els alumnes poden resoldre tots els exercicis, excepte el del laberint,
utilitzant només dues tecles: l'espaiador per moure el cursor i
el retorn per acceptar la resposta
Segons els seus autors, pot funcionar en qualsevol ordinador amb 640k
de RAM i tarja gràfica VGA a 16 colors.
Es tracta d'un joc MS-DOS que pot funcionar directament des de disquet,
però és preferible instal·lar-lo al disc dur. Per
fer-ho, només cal copiar tots els fitxers del programa en un subdirectori.
El programa
Inici
El programa s'inicia executant el fitxer COCO.EXE i es finalitza amb la
tecla F4.
A la primera pantalla apareix el "mono Coco" que vol travessar un barranc.
Un pont s'anirà construint a mesura que es realitzin les activitats.
Caldrà resoldre 14 exercicis per obtenir els 14 troncs de la passera.
A la segona pantalla es presenta el programa d'activitats. Hi ha els
sis models d'exercici i les repeticions que cal fer de cada exercici. En
la fase de configuració podem modificar la quantitat de repeticions.
La tecla ESPAI salta entre els diferents exercicis i la tecla
RETORN inicia l'exercici seleccionat.
Exercicis
Els exercicis disponibles són:
"Elige el mayor"
El programa presenta dibuixos d'animals en cartes grans i petites. Els
alumnes han de seleccionar la carta que representa l'animal gran. La tecla
ESPAI fa saltar el cursor entre les cartes i RETORN confirma la resposta.
"Laberinto"
El programa presenta un laberint que cal resoldre movent una cuca des de
l'entrada fins a la sortida. La cuca es controla amb les tecles de cursor.
"Globos"
La pantalla presenta quatre finestres, una lletra model i uns globus, en
moviment, amb una lletra estampada. L'exercici consisteix en prémer
el retorn quan el globus amb la lletra model està dins una finestra.
Aquest exercici, en alguns casos pot ser molt difícil ja que
els globus es mouen massa ràpid.
"Puzzle"
En el dibuix de la pantalla apareixen uns forats i una peça al marge.
Cal seleccionar el forat que correspon a la peça utilitzant la tecla
ESPAI, per saltar entre forats i RETORN per confirma.
"Memory "
Es presenten un joc de sis cartes d'animals cap per avall que cal aparellar.
La tecla ESPAI salta entre les cartes i la tecla RETORN mostra el dibuix.
L'exercici consisteix en fer girar les cartes de dues en dues fins aconseguir
les tres parelles.
"Seriación"
Aquest exercici consisteix en pintar un cuca, feta amb rodones, seguint
una sèrie de colors que apareix en pantalla. La tecla ESPAI permet
moure's entre els colors i el RETORN fa la selecció.
Quan finalitzen les activitats, automàticament, el joc torna
a començar.
Les tecles de funció
El programa utilitza les tecles de funció per activar opcions especials.
Així tenim que:
F1 mostra la pantalla d'ajuda, on s'expliquen les tecles de
funció
F2 dóna accés a la configuració dels exercicis.
Només és activa a la primera pantalla, quan apareix el "mono
Coco".
|
F3 presenta els autors del programa
F4 permet sortir del programa
F5 surt de l'exercici i retorna a la pantalla del menú
|
Configuració de les activitats
El programa permet configurar les 14 activitats, variant el nombre de repeticions
de cada exercici.
Per accedir a la configuració cal prémer F2 a la primera
pantalla, quan apareix el mono Coco. En cas de no aconseguir-ho es pot
sortir del programa prement F4 i tornar a començar.
La pantalla de configuració presenta els sis tipus d'exercici
i les repeticions previstes. La configuració per defecte és
1. Elige el mayor.... 3
2. Laberinto........... 3
3. Globos .............. 2
|
4. Puzzle ............... 2
5. Memory ............ 2
6. Gusano .............. 2
|
Per configurar les activitats cal:
-
prémer el número de l'exercici
-
indicar el nombre de repeticions, que pot variar entre 0 i 9
-
indica la dificultat seleccionant els valors 1,2,3
-
Prement el número 7 es pot sortir de la configuració però
al final el nombre d'activitats, és ha dir, la suma de totes les
repeticions ha de ser 14, una per a cada tronc del pont.
Si una activitat és molt difícil, com és el cas del
globus, ens la podem saltar posant 0 repeticions.
El nivell de dificultat dels exercicis, que varia entre 1 o 3, es tradueix
en un major nombre d'ítems o de possibles respostes. |