SATI EEE  Confegir: activitats d'escriptura ENRERA 
fitxers 1.039.921 Kb
--- 

Introducció

El programa Confegir és un recurs més en l'aprenentatge de l'escriptura, i ofereix els següents avantatges:

  • resposta i avaluació immediata de les activitats

  • motivació dels alumnes per a l'escriptura de paraules

  • autonomia en els treballs d'exercitació

El programa està situat en aquell moment d'aprenentatge en què les grafies comencen a esdevenir significatives, de manera que l'aprenent, jugant amb els signes, fa hipòtesis d'escriptura de paraules conegudes per ell. Després d'haver seleccionat i seqüenciat correctament cada una de les lletres, l'usuari rep l'afirmació d'aquella hipòtesi a través de la imatge corresponent a la paraula escrita.

D'aquesta manera s'estableix un joc d'escriptura de paraules per a desencadenar-ne el seu dibuix a la pantalla.

Amb aquest programa s'aconsegueix enllaçar tres procediments bàsics:

  • l'anàlisi i segmentació de la paraula en fonemes i lletres

  • comprensió del significat semàntic de la paraula, superant la còpia mecànica

  • interacció amb un element convencional com és el llenguatge escrit a partir d'elements concrets, els dibuixos amb independència dels criteris arbitraris que poden estar representats en els/ les mestres

El programa Confegir omple un buit en el moment inicial lecto-escriptor de l'aprenent, desitjós de jugar amb allò que ha après, només compta amb l'adult per ratificar la validesa de la paraula que ell ha escrit. Amb Confegir, l'esforç del nen es projecta íntegrament en el fet de confegir correctament, ja que a l'instant rep resposta i pot continuar treballant.

El programa

Aquest programa s'ha ideat en un principi com a part del programa Cuc de bola (que consta de 90 pantalles si s'hi inclou Confegir:6 pantalles); però, pel tipus de procediments i objectius, el programa Confegir té sentit com a material independent. El programa Confegir està pensat per treballar amb la tauleta sensible, però també es pot treballar des del teclat. Confegir és un exemple d'aplicació que utilitza l'Mfwin.

El vocabulari

Consta de sis entorns o làmines, amb diferents combinacions de vocals i consonants -consonants que no comporten dubte en la lectura i l'escriptura.

A partir de cada làmina es poden fer aparèixer els dibuixos de totes les paraules possibles que acompleixin les condicions següents: permeten ser plasmades a través d'un dibuix; i que són del vocabulari de l'infant (se n'exclouen els noms propis, les onomatopeies i els infantilismes). És clar que no es demana tampoc l'escriptura d'accents.

Làmina 1. pa, pi, pou, paó, pop, pau, papà, peu, api, pipí, pipa, ou, popa, au, peó.
Làmina 2. tap, pit, pot, pet, pati/patí, petó, pitó, pitet, tapa, pota, tip, patata, petita, petit, tió, tia, tapat, puput, més totes les paraules de la làmina 1.
Làmina 3. dau, deu, demà, dia, mapa, mamà, poma, puma, mà, pam, pom, pomada, moda, més totes les paraules de la làmina 1.
Làmina 4. nata, nota, nét/net, nit, nina, nena, ninot, nau, neu, niu, nou, panet, patinet, nen, pont, ona, pinta, punt, piano, poni, tinta, nap, pana, pena, pantà, eina, noi, noia, nan, més totes les paraules de les làmines 1 i 2.
Làmina 5. plat, pala, pila, lupa, taula, teula, pol, pal, pèl, plou, oli, lila, ala, pla, ple, palau, pilota, pela, paleta, plata, talp, tulipa, aleta, pelut, pelat, tela, polit, pilot, puta, taló, teló, teulat, més totes les paraules de les làmines 1 i 2.
Làmina 6. anell, llauna, lleó, llana, lluna, fill, filla, llufa, feina, all, ull, fulla, illa, olla, fi, lleona, allau, full, més les paraules de la làmina 4: nina, nena, nau, neu, niu, nou, nen, ona, eina, noi, noia, nan.


Els canvis

El programa accepta algunes paraules escrites amb ortografia natural però cal una reescriptura i escriure-les correctament per finalitzar l'exercici. Per aquesta làmina les formes alternatives són pepà, pipe, pope i ao.

Els canvis que es proposen, referents a l'ortografia dels sons neutres, són els següents:

Làmina 1. pepà, pipe, pope, ao.
Làmina 2. pató, tape, pote, petata, petate, patate, patita, patite, petite, patit, tie, tepat, poput, més els canvis de la làmina 1.
Làmina 3. dao, deo, damà, die, mape, memà, pome, pume, pumada, pumade, pomade, mode, més els canvis de la làmina 1.
Làmina 4. nate, note, nine, nene, nao, neo, nio, penet, petinet, one, pinte, pianu, tinte, pene, pentà, eine, noie, poput.
Làmina 5. pale, pile, lupe, taule, taole, taola, teola, teule, lile, ale, pelau, pelao, palao, pilote, pele, palete, pelete, peleta, plate, tolipa, tulipe, tolipe, alete, elete, eleta, palut, palat, tele, pulit, pute, teolat, taulat, taolat, més tots els canvis de les làmines 1 i 2.
Làmina 6. enell, llaune, llaone, llaona, llaó, llane, llune, fille, llufe, fulle, feine, ille, olle, (llaona), (llaone), lleone, allao, ellao, ellau, més els canvis de la làmina 4: nine, nene, nao, neo, nio, one, eine, noie.


RUTES PER A TIPUS D'ALUMNES

Per als primers contactes amb el codi lecto-escriptor

Si en un centre es considera vàlid proporcionar als més petits un contacte fàcil i emocionant amb la mecànica i els signes de la lecto-escriptura, el programa Confegir pot ser molt adequat.

El procés de treball consistiria en donar una cartolina amb una paraula (escrita en lletra de pal) que correspongués a la combinació de lletres de la làmina. El petit aprenent, després de prémer les lletres en l'ordre adequat, pot veure a la pantalla el significat d'aquell conjunt de lletres que ha escrit.

Treballar d'aquesta manera pot portar l'infant a assimilar algunes relacions so-grafia sense cap esforç, i fer un aprenentatge més global de la lecto-escriptura.

Per als infants que comencen a tenir alguna noció lecto-escriptora

L'infant que necessita un entorn estimulador per exercitar els seus pocs coneixements lecto-escriptors, pot jugar amb la làmina 1 per començar, i anar avançant a mida que els seus coneixements o les seves ganes de provar i d'escriure augmentin.

En aquest cas, el programa Confegir permet veure clarament si l'infant ja ha entès l'escriptura, independentment de les seves destreses grafomotrius, ja que aquestes no van incloses en l'esforç per escriure: només se'ns il·lustra allò que és bàsic de l'escriptura, la seqüenciació correcta dels diferents signes escrits.

Per problemes en l'escriptura de paraules senzilles

Per aquells casos en què l'exercici d'escriure encara és dificultós, l'infant-aprenent pot trobar,en el programa Confegir un entorn estimulador per elaborar moltes combinacions de mots i amb més atenció i motivació que en circumstàncies normals d'aula. I, el fet de veure els dibuixos per pantalla, d'una manera immediata, l'ajudarà a agafar més interès en la feina que fa.

Pràctica del programa

1. Un cop engegat el programa, fent un doble clic a la icona, apareix una finestra i una línia de text.

2. Cal escriure les paraules i prémer ENTER en finalitzar.

3. Observeu què passa quan s'escriu una paraula correctament, quan és errònia o quan s'utilitza l'ortografia natural.

4. L'aplicació Confegir utilitza:

el programa MFWIN.EXE

una col·lecció de dibuixos BMP

la llista de paraules CONFEG_x.TXT que actua com un diccionari

Modificant aquests elements es poden ampliar o variar aquestes aplicacions.

Afegiu una nova paraula CONFEG_x.TXT i el nou dibuix al directori, observeu com funciona l'aplicació.

---