Mfwin: visualitzador de fitxers Windows 
SATI EEE Mfwin: visualitzador de fitxers WindowsENRERA 
 
fitxers 362.133 Kb
--- 

Introducció

L'Mfwin és un programa pensat per treballar amb la tauleta sensible que visualitza fitxers Windows: els gràfics de format BMP, els de text en format TXT, els sons WAV i els de música MID.

Hi ha un conjunt d'ordres i paràmetres que permeten controlar el funcionament del visualitzador. Les ordres són paraules i nombres, en forma de text, que el programa interpreta i executa.

Les ordres es poden incloure a la línia d'ordres del programa, escriure-les directament amb el teclat, o bé dins un fitxer de text o script.

A la línia d'ordres els paràmetres s'executen a l'inici del programa.

Quan s'executa, l'Mfwin mostra una línia d'entrada on es pot escriure directament amb el teclat o amb la tauleta. Els menús incorporen opcions per executar directament les ordres.

Els scripts són fitxers amb el text i les ordres a executar. El programa analitza el fitxer seqüencialment, visualitzant el text i executant les ordres.

El llenguatge d'ordres

Les ordres formen un llenguatge que es pot escriure dins un fitxer de text utilitzant una sintaxi determinada. El programa analitza els fitxers visualitzant els textos i executant les ordres.
El llenguatge es compon de:

  • punts d'aturada i paraules clau

  • ordres per visualitzar fitxers

  • paràmetres que modifiquen la presentació del programa

  • funcions que executen les opcions del programa

El text i els punts d'aturada

El programa analitza el fitxer visualitzant el text, segons els paràmetres que s'hagin configurat, executant les ordres.
Les ordres han d'estar en paràgrafs independents, és a dir, en una línia nova després de prémer el retorn.

Els punts d'aturada són marques dins el text que provoquen un salt de pàgina. Els punts d'aturada s'acompanyen de paraules de pas. La sintaxi és:

?paraula de pas

on la paraula de pas pot ser qualsevol combinació de tecles alfanumèriques. La paraula de pas * actua com a comodí i el programa admet el retorn o qualsevol altre text com a resposta.

Quan el programa actua en mode pregunta, cal teclejar la paraula per continuar en el text, si el mode és informatiu la paraula de pas serveix per a identificar la informació.

Els fitxers

Per visualitzar uns fitxers s'ha d'escriure una llista amb els noms dels fitxers entre claus {fitxer1 fitxer2 fitxer3} o entre graelles # fitxer1 fitxer2 fitxer3#{ENTER} si és des de la tauleta. Per exemple:

#anec.bmp gos.wav#{ENTER}

A la llista es pot incloure el paràmetre -Tx, on x és un nombre entre 1 i 9, que regularà la velocitat de presentació dels fitxers. Per exemple # -T2 *.BMP#{ENTER}

Es poden utilitzar els comodins per escriure els noms dels fitxers. En aquest cas el programa els visualitzarà en l'ordre en què estiguin gravats al disc.

Els paràmetres

Els paràmetres modifiquen la manera com es visualitzen les dades a la pantalla. A través dels paràmetres es poden canviar la tipografia i els colors del document.
Els paràmetres tenen dues sintaxis:

  • la forma llarga que s'escriu entre angles tancats < -paràmetre 1 - paràmetre2 >

  • la forma abreujada que s'utilitza en la línia d'ordres del programa -P1 -P2

Els paràmetres van precedits d'un guió i s'acompanyen del nou valor de la variable.

Els paràmetres que reconeix el programa són:

<-FONT nom> -F nom on nom és una font de lletra instal·lada a l'ordinador Canvia el tipus de lletra o font com es visualitza el text
<-MIDA núm.> -Mn on núm. i n són el nombre de punts de la lletra Canvia la mida de la lletra com es visualitza el text
<-PAPER color> -Pc on color i c és un nombre que indica un codi de color vàlid Canvia el color del fons del text
<-LLETRA color> -Lc on color i c és un nombre que indica un codi de color vàlid Canvia el color de la lletra del text
<-TEMPS seg.> -Ts on seg. i s és el nombre de segons entre fitxers Regula el nombre de segons que separaran la visualització de dos fitxers d'una llista
<-CENTRA> <-ESQUERRA> alinea els dibuixos al centre o a l'esquerra de la pantalla


Les funcions

Les funcions són ordres que activen processos del programa i determinen la manera de presentar la informació i l'activitat a realitzar, el funcionament del programa activant diversos exercicis.

Les funcions s'escriuen com els paràmetres però no van precedides del guió ni utilitzen cap valor. Algunes funcions també tenen una sintaxi abreujada que s'utilitza en la línia d'ordres de l'activitat.

<ORDENA> -C= presenta les preguntes del text de manera seqüencial
<PREGUNTA> -C? presenta les preguntes del text a l'atzar
<INFORMA> -C! presenta la informació associada a cada paraula clau
<ATURA> espera un caràcter qualsevol per continuar la presentació
<OBLIDA> anul·la la funció que està activa
<ESBORRA> neteja la pantalla eliminant els fitxers gràfics i de text
<SONA> repeteix l'últim fitxer WAV executat
<SONA_MUSICA> repeteix l'últim fitxer MIDI executat
<CALLA_MUSICA> silencia l'últim fitxer MIDI executat


Els modes de funcionament

El programa incorpora tres tipus de funcionament bàsic o exercicis:
  • preguntar per ordre, funció ORDENA, En aquest mode el programa presenta el document seqüencialment fins que troba un punt d'aturada on cal teclejar la paraula de pas per continuar.

  • preguntar a l'atzar, funció PREGUNTA, Aquí el programa presenta a l'atzar una informació fins a trobar un punt d'aturada on espera que es teclegi la corresponent paraula de pas.

  • presentar informació, funció INFORMA En aquest mode l'usuari tecleja una paraula de pas i el programa presenta les informacions associades.

Els menús

Mitjançant menús es poden executar la majoria de les funcions del programa. El menú
  • Fitxers permet seleccionar un fitxer a visualitzar. Aquest menú inclou l'opció de Crear un fitxer d'ordres o script.

    Visualització: amaga i mostra els menús i la línia d'entrada de dades

    Funcions: permet activar les diferents funcions dels programa

    Variables: permet modificar les variables del programa

    Activant l'opció Crear un fitxer d'ordres apareix el menú Editar. Paral·lelament, el programa inicia un procés d'enregistrar totes les ordres que es donen al programa, ja sigui pel teclat o a través dels menús.
    El menú Edició inclou les funcions:

    Inserir un punt d'aturada, que demana una paraula de pas.

    Editar fitxer d'ordres, que obre la llibreta amb les ordres executades fins ara. La llibreta permet rectificar les ordres i desar el fitxer.

    Finalitzar edició, que tanca el procés esborrant les ordres de la memòria.

    Activitats

    El programa Mfwin està pensat per visualitzar fitxers, però també es pot usar per:

    • exercicis causa-efecte: una sèrie de dibuixos que es presenten en funció de la tecla que es prem. Un exemple el trobareu en el fitxer EXE1.TXT, executant l'opció Informa o, encara és més senzill, l'EXE2.TXT, en l'opció Pregunta

    • aprenentatge del teclat o de la numeració, còpia de lletres, paraules... la pantalla presenta una informació que cal copiar amb el teclat. El fitxer EXE3.TXT, executant l'opció Ordena o Pregunta, en seria un exemple

    • lectura comprensiva, exercicis de resposta múltiple... queden exemplificats amb els fitxers EXE4.TXT i EXE5.TXT

  • ---