SATI EEE Mic:magatzem d'icones catalanes ENRERA
WEB DEL MIC
Introducció
El magatzem d'icones catalanes es un projecte inicait en el Centre Pilot de paràlisi cerebral Arcangel Sant Grabiel de Barcelona per un equip de multiprofessional format per la Sra Trini Arnau terapeuta ocupacional, la Sra Sandra Millet logopeda, el Dr. Jordi Ponce Director Mèdic, la Sra Vicky Metzer grafista, i la Sra Patricia Geis com a dibuixant

Els Sistemes Augmentatius i Alternatius de Comunicació
La idea de crear MIC sorgeix de la demanda dels alumnes amb paràlisi cerebral que tenen greus problemes de parla i utilitzen moltes vegades Sistemes Augmentatius i Alternatius de Comunicació SAAC. Es difícil crear un plafó de comunicació ja que cal escollir un vocabulari adequat, triar imatges i dibuixos significatius i pensar en les necessitats comunicatives de cada persona, allo que realment el motiva i ens vol explicar. Això ens ha fet replantejar en moltes ocasions que el que succeeix en el seu entorn més pròxim és el que més motiva als nostres alumnes. Tots el sistemes reconeguts internacionalment que utilitzen els professionals ( SPC, Bliss) estan dissenyats a països estrangers i no recullen els aspectes culturals propis com ara les festes, les jocs, els menjars... en definitiva la cultura catalana MIC és un conjunt d'icones que es poden utilitzar lliurament per finalitats educatives sense ànim de guany i actualment representen elements de la nostra cultura i el nostre entorn. Les icones s'han agrupat en sis blocs temàtics:

• la ciutat amb 30 icones que representen elements significatius de la ciutat de Barcelona
  • diversions amb les icones d'alguns mitjans de comunicació
  • esports amb icones dels esports i equips més populars
  • festes amb 16 icones que representen les festes més celebrades a Catalunya
  • jocs amb 15 icones que es refereixen al jocs populars
  • tradicions amb 19 icones que representen algunes de les tradicions de populars catalanes
  • transports que identifiquen els transports públics de la ciutat de Barcelona

Amb el temps apareixeran noves famílies d'icones que aniran completant aquest sistema.

• Aspectes tècnics
    Actualment MIC consta de més de 100 fitxers que ocupen prop de 4,5 Mb i és convenient seleccionar les icones que s'utilitzaran. En el disquet hi ha MICV100 que permet instal·lar les icones per grups. Executant l'ordre MICV100 /X es poden triar les icones una a una. Les icones que trobareu en el disquet estan en el format Windows Meta File (*.WMF) un tipus de format vectorial que permet augmentar i reduir les imatges sense que hi hagi una pèrdua de qualitat. Per visualitzar les icones cal utilitzar programes de disseny que puguin llegir aquest format, entre d'altres:

• Paint Shop Pro un programa sharewhare que llegeix aquest tipus fitxer i permet transformar-lo a BMP o altres formats gràfics
  • Ami Pro que incorpora un mòdul de dibuix vectorial que permet crear i modificar aquest tipus de fitxer.

• L'Amipro i la creació de plafons de comunicació
    Es pot utilitzar l'Amipro per crear plafons de comunicació que utilitzin les icones del MIC o altres dibuixos en format WMF o BMP. El passos a seguir són:

• Crear un document í en el menú Pàg opció Modificar Format de pàgina triar una Grandària de pàgina i una Orientació adequada
  • Crear una taula que ocupi tot l'espai disponible del full. Cal clicar el menú Eines seleccionar Taules i especificar un Nombre de columnes i el Nombre de Files per exemple 3 i 6.
  • Clicant el boto Format desactivant Files per defecte Altura Automàtica es pot determinar la mida exacte de les caselles. Cal tenir present que les icones de MIC son quasi quadrades i per tant en el nostre exemple una mida correcte seria de 5,5 cm d'amplada i d'alçada
  • Per incorpora les icones cal seleccionar el menú Eines i activar l'opció Dibuix. A continuació es clica en el menú Fitxer, l'opció Importar Dibuix es tria el Format Metafile de Windows per les icones del MIC, AmiDraw pels dibuixos de l'AmiPro o BMP per altres tipus de dibuix. Navegant pels directoris es visualitzen les icones, clicant-les amb el ratolí, fins a trobar la que ens interessa que s'incopora al plafó quan cliquem el botó D'acord.
  • Es pot ajustar el dibuix a la graella clicant en el menú Marc l'opció Ajustar gràfics i seleccionat Adaptar al Marc o be Percentatge
  • El dibuix de les icones està fet de diferent elements que es poden deformar i esborrar. Així es pobibles esborra o rectificar la barra de text que sovint es llegeix malament degut a les fonts de lletres utilitzades

El plafó resultant és un document de text que podem imprimir o desar com esl altres documents de l'Ami-Pro

• Les Icones de MIC