SATI EEE Nova versió del Toca Toca ENRERA
fitxers SET_TOCA.EXE 301 kb

Introducció
El Toca Toca és un programa de causa-efecte dissenyat per incentivar les primeres interaccions dels alumnes amb l'ordinador i amb el món extern. Es tracta d'aprofitar les capacitats multimèdia dels equips per captar l'atenció, despertar l'interès i educar el gest voluntari. El programa té una interacció molt simple: en realitzar una de les accions previstes, amb el teclat o el ratolí, el programa reacciona presentant un o diferents fitxers amb imatges, so o animacions que cal seleccionar en funció dels interessos dels alumnes i de l'espectacularitat de la resposta. El CD-ROM Sinera 98 incorpora un apartat dedicat a l'Educació Especial, on hi ha una nova versió del programa Toca Toca. Aquesta nova versió, a més d'optimitzar l'ús dels fitxers d'estalvi de pantalla, permet visualitzar qualsevol fitxer BMP o escoltar fitxers WAV o MID.

• Reaccions per planificar la resposta de l'ordinador.
  • Accions per planificar els tipus d'acció que s'espera.
  • Quant a ...
  • Sortir per abandonar el programa.

La tecla ESC fa visible el menú quan aquest està ocult.

Les reaccions
Les reaccions són les respostes de l'ordinador a les accions dels usuaris. Les reaccions han de seleccionar-se de manera que responguin als interessos dels alumnes i tinguin el màxim d'espectacularitat.
El programa reacciona presentant una sèrie de fitxers que cal seleccionar en cada sessió. Els fitxers poden ser del següent tipus:
  • Fitxers d'estalvi de pantalla: (SCR) són programes d'ordinador que presenten dibuixos en moviment a la pantalla. S'engeguen automàticament per protegir la pantalla contra el desgast desigual quan fa massa estona que hi ha una imatge fixa perquè no es treballa amb l'ordinador. Podem trobar fitxers d'estalvi de pantalla molt entretinguts, com una peixera, una carrera de cotxes o bé uns macarrons fregides que ballen "La Macarena" No s'ha d'oblidar que es tracta de programes i que el seu funcionament depèn de les característiques tècniques de l'ordinador.
  • Fitxers BMP: són fitxers gràfics amb imatges o fotos. Es poden dibuixar amb editors gràfics com el Paintbrush o el PaintShopPro. Cal tenir present que la visió final de la imatge depèn de la resolució gràfica de la pantalla.
  • Fitxers WAV: són fitxers de so enregistrat i requereixen una placa de so i uns altaveus a l'ordinador. Mitjançant un micròfon es pot enregistrar qualsevol so, com si es tractés d'un casset.
  • Fitxers MID: són fitxers de música codificada en aquest llenguatge i requereixen una placa de so capaç d'interpretar-lo. Es poden trobar fitxers Midi al Sinera i es poden escriure amb el Music, i el MusicTime.

Per programar una reacció cal triar els fitxers a presentar, que ho faran seqüencialment. En un primer pas cal decidir si utilitzarem:
  • Els fitxers SCR, d'estalvi de pantalla, que s'ubiquen al directori Windows, a Windows\SYSTEM.
  • Els altres fitxers, que poden estar a qualsevol lloc del disc.

El botó:
  • Fitxers: permet navegar per disc i seleccionar un fitxer que s'incorpora a la reacció. Per una mateixa reacció es poden seleccionar diferents fitxers que s'executaran successivament.
  • Acceptar: consolida la selecció realitzada com una reacció. El programa admet diferents reaccions que s'executaran aleatòriament.
  • Abandonar: anul·la la selecció realitzada.
  • Continuar: salta a la pantalla de configuració d'accions.

En aquesta versió no es pot modificar una reacció si no és tornant a engegar el programa.

Les accions
Les accions són les manipulacions que han de fer els alumnes sobre el teclat i/o el ratolí per disparar la reacció de l'ordinador. Les accions poden ser inespecífiques, com moure el ratolí o prémer qualsevol tecla, o requerir molta precisió, com és prémer una lletra concreta. El quadre per configurar les accions consta d'unes caselles que cal clicar per activar i desactivar, i un espai per escriure una sèrie de lletres. Cal preveure que les accions més generals inhabiliten les accions més específiques. Així, activar Moure el ratolí inhabilita funcions com Clic dret, o bé l'opció Qualsevol tecla integra opcions com Tecla ENTER.