CRÒNICA DEL REPORTATGE
Supervivents és el darrer reportatge, fet en presentació “power point”, pensat i realitzat pels alumnes de tercer i quart de Primària, que recull fotografies dels animals i plantes que han anat a cercar, que han classificat i conegut. La troballa de vinyes i fruiters abandonats enmig del bosc, signes d’una pagesia que ja no existeix i també les imatges preocupants, de les excavadores que aixequen camins, horts i boscos i del munt de deixalles i porqueria que transformen el paisatge del municipi de Viladecavalls. Hores d’ara espais que van explorar a la tardor del 2006 ja no existeixen.
Fent el projecte els alumnes van conèixer les característiques de la fauna i la vegetació mediterrània. Es van adonar de la transformació que pateix l’entorn natural i sorgiren actituds favorables a la conservació del medi ambient. També van aprendre a fer anar la càmera digital, descobrint el reportatge fotogràfic com a font d’informació i establint relacions entre la imatge, les animacions, el text i el so.
Cada grup classe va realitzar a les aulesles primeres sessions amb la càmera digital. Això vol dir conèixer el funcionament bàsic: saber fer anar el zoom, enfocar plans diferents, saber posar el flash i la distància mínima. També vol dir saber fer fotografies des d’angles i punts diferents i adonar-se que la imatge pot tenirlectures diverses .Van fer un munt de pràctiques.
Organitzats vuit grups de 12 a 13 nens i nenes van explorar vuit indretsen sortides a primera hora del matí o bé a les tardes. Cada dos nens manipulavenuna càmera i tot passejant parlàvem de les plantes, dels animalons i dels arbresque anàvem trobant i en fèiem fotografies com havíem après a fer a l’aula. També van descobrir que el bosc desapareix amb el creixement de la construcció, que hi ha horts abandonats i un munt d’abocadors i deixalla escampada arreu.
Realitzat el treball de camp van tornar a l’aula amb el material. Cada grup va seleccionar primer les millors fotografies, desprésvan haver de classificar-les. La classificació triada és senzilla: animalons, arbres, arbustos, plantes, fongs i molses, paisatge, fruiters abandonats, arbres tallats, runa i escombraries…Perclassificar flora i fauna els va fer falta informació escrita i consultar amb persones que entenguessin de plantes i animals. El material el van guardar en diferents carpetes dins l’ordinador.
Després van pensar com seria el reportatge. Els alumnes de quart encetaren unaprimera pluja d’idees, els de tercer hi van afegir propostes. Finalment van escriure un guió de com hauria de ser el fil del reportatge des de la presentació, fins a l’ordre del relat visual i el final. Van decidir iniciar el reportatge amb les imatges de la tala d’arbres, els abocadors i les excavadores i després introduir les fotografies dels diferents indrets naturals amb les plantes i els animals que hi viuen.
Pensant que el muntatge havia de resultar dinàmic es van posar d’acord en posar-hi textos curts, sobretot els noms de les plantes que són els més difícils de recordar. Van buscarsons d’excavadores, d’ocells, del vent... i músiques adients al tema, van triar cançons en castellà i portuguès, se les van aprendre i les van gravar per posar-les de fons. També hi va haver la proposta de que un personatge animat es passeges pel reportatge, saltant d’imatge a imatge. Van decidir que el personatge podria ser el gegant de l’escola. Els alumnes el van dibuixar des d’angles diferents i un grup va escanejar els dibuixos i els van preparar per inserir en el programa.
Finalment, en les sessions d’informàtica, els vuit grups van anar passant i realitzant l’edició seguint el guió marcat.
D’abril a maig van preparar-se la presentació a la resta dels alumnes de l’escola, en petits grups es van preparar el com i el què exposarien. També es va organitzar tot un dia de filmació on tots els alumnes van participar gravant diferents escenes per mostrar i explicar com van elaborar el projecte, aquesta filmació es penjarà aquesta tardor a la web d’audiovisuals del Departament d’ Educació.
Al juny les famílies van rebre el treball que normalment es presenta en format CD o bé arriba a casa en el “pen drive” dels alumnes.
Per la diada de Sant Martí, el proper novembre, els nens i nenes de Cicle Mitjà presentaran aquest reportatge a la biblioteca del poble conjuntament amb els alumnes de Cicle Superior que també exposaran les seves produccions.
Margot Garrido
Octubre 2007