GRUP DE TREBALL D'AULES D'EDUCACIÓ ESPECIAL.
Activitat formativa inscrita en el marc de:
PFZ Curs 03-04 Montcada-Ripollet-Santa Perpètua.


Títol del treball: L’escola inclusiva.

Objectius:

1. Recollir informació sobre els plantejaments de l'escola inclusiva.
2. Conèixer experiències de centres del nostre entorn.
3. Conèixer les estratègies i tècniques de suport que incorpora l'escola inclusiva.
4. Valorar les millores qualitatives que té aquest enfocament per l'atenció dels alumnes amb nee.
5. Fer propostes d'intervenció.


Memòria de les sessions de treball:

Lectures comentades a les sessions del grup:

· "De l'escola especial a l'escola inclusiva" Revista Guix, 299
· "Escoles inclusives efectives". Perspectiva escolar, 258
· "L'escola inclusiva". Revista Suports, volum 5, núm. 1 i 2
· Capítol 1 del llibre Aules inclusives, Susan Stambaick, i altres. Narcea. Madrid 1999
· Els principis i objectius del Pla director de l'Educació especial a Catalunya.

Sessions amb la Núria Tarrés i en Jaume Carbonés (EAP d'Osona):
· Fonaments teòrics.
· Projecte d'escolarització efectiva a la Comarca d'Osona.
· Exemples d'activitats que es desenvolupen en els centr
es escolars.

Amb tota aquesta informació hem aprofundit en el marc conceptual i les propostes organitzatives i metodològiques de les escoles efectives/inclusives així com del significat dels processos de canvi i millora.

  • A la vessant pràctica les activitats que hem pogut conèixer són:
    · El treball sobre les condicions d'escola.
    · El treball cooperatiu a l'aula.
    · Un programa de classe sobre "La consciència fonològica" (Enriqueta Garriga, llicència d'estudi 02-03).
  • Evidentment caldria aprofundir en el coneixement de cadascun d'aquests temes, doncs només hem fet una aproximació.

    A la discussió del grup hem destacat els següents aspectes que al nostre entendre suposen una millora en la qualitat de l'atenció dels alumnes:

    La participació activa dels implicats en la incorporació de les millores.
    Entorn escolar "cooperatiu" tant pel que fa al treball dels professors i professionals que intervenen, com pel que fa a l'ensenyament-aprenentatge dels alumnes.
    Importància del grup com a context de treball i aprenentatge.

  • Quant a les propostes d'intervenció es va decidir:
    Valorar i rescatar en cada centre les experiències que s'han portat a terme: racons, projectes, tallers...
    Augmentar el treball del MAEE dins l'A.O.
    Preparar activitats conjuntament amb el professor de l'AO, planificant el treball cooperatiu en el grup.
    Oferir el material sobre "Consciència fonològica"
    (Enriqueta Garriga, llicència d'estudi 02-03).
    Fer un escrit adreçat als claustres recollint les reflexions del grup.