PROBLEMA 1
Marcs amb fitxes de dòmino
Fixeu-vos amb el següent marc, format amb quatre
fitxes de dòmino.
Tant les dues files com les dues columnes sumen 4.
Proveu de fer marcs amb quatre fitxes de dòmino que
compleixin les
mateixes condicions: que totes les files i les
columnes sumin el mateix.
Trobeu-ne almenys deu de diferents. (Fixeu-vos que el
marc de continuació es considera el mateix que el que teniu dibuixat més amunt,
perquè té les mateixes fitxes en el mateix ordre.)
Busqueu el marc amb la suma més petita possible. I el
marc amb la
suma més gran possible.
Dibuixeu set marcs amb les mateixes condicions, de
manera que entre els
set marcs feu servir totes les fitxes d’un joc de
dòmino.
PROBLEMA 2
Dibuixos curiosos en una circumferència
Anem a fer dibuixos curiosos unint els sis punts
d’una circumferència
com la del dibuix.
Les condicions que han de complir els dibuixos és que
s’han d’unir tots
els punts en línia recta, tornant al final al punt de
partida, sense aixecar
mai el llapis del paper i sense passar més d’un cop
pel mateix punt.
Aquí teniu un exemple:
Quantes figures diferents podeu fer? Dibuixeu-les
totes. (Vigileu, però,
de no repetir-les; les figures han de ser diferents
per molt que les gireu.
Per exemple, la figura següent és la mateixa que
l’anterior si la mireu des
d’un altre lloc.)
PROBLEMA 3
El joc d’omplir rectangles
Preneu tres fitxes vermelles, tres de grogues i tres
de blaves. Amb elles
i amb el tauler que teniu a continuació podeu jugar a
un joc per a dos
jugadors.
El joc consisteix en què, per torns, cada jugador
posa una fitxa de color
a un dels espais numerats que estigui buit, amb la
condició que en cap
dels espais del voltant no hi hagi una fitxa del
mateix color. Perd qui no
pot fer cap jugada.
Jugueu unes quantes partides. Podeu trobar una
partida on hàgiu lograt
posar les nou fitxes sobre el tauler?
Imagineu-vos que les tres primeres tirades de la
partida les feu amb fitxes
de color vermell. Quantes posicions diferents podeu
trobar desprès
d’aquests tres primers moviments?
Ara intenteu fer la partida tant curta com pugueu.
Quantes fitxes hi
haurà com a mínim sobre el tauler quan no es pugui
fer cap tirada?
PROBLEMA 1
Quants costats podem dibuixar?
Intenteu dibuixar polígons en una quadricula de 3 ×
3 punts (amb els
vèrtexs en els punts de la quadricula). Teniu un
parell d’exemples en el
dibuix.
Fixeu-vos que en els dos exemples teniu polígons de
sis costats. Podeu
dibuixar-ne algun de set costats? I algun de vuit?
Quin és el màxim
nombre de costats que pot tenir un polígon en una
quadricula de 3 × 3
punts?
Repetiu la investigació en una quadricula de 4 × 4.
Quin és el polígon
amb el nombre més alt de costats? I en una quadricula
de 5 × 5? I en
una de 6 × 6?
Sense dibuixar-los, podríeu intentar endevinar quants
costats tindrà, com
a màxim, un polígon en una quadricula de 8 × 8?
I en una de 10 × 10?
Per què?
PROBLEMA 2
Tetrahexàgons
Feu figures de cartolina amb quatre hexàgons
regulars, de manera que els
hexàgons estiguin units per les arestes. En el dibuix
en teniu un exemple.
Quantes figures diferents podeu formar amb quatre
hexàgons? (Les figures
es consideraran diferents si és impossible posar-ne
una sobre l’altra,
per molt que les gireu.)
Junteu totes les figures que heu obtingut per formar
el raïm del dibuix.
I torneu-les a juntar per fer la forma d’un cuc.
PROBLEMA 3
Acorralem al contrari
En el següent tauler quadrat s’hi pot jugar un joc
per a dos jugadors.
Preneu cinc fitxes blanques i cinc de negres i
poseu-les tal com indica
el dibuix. Per torn, cada jugador mou una fitxa,
endavant o endarrera,
el nombre de quadres que vulgui, però sempre per la
mateixa columna i
sense passar per sobre de la fitxa de l’altre
jugador. Guanya el jugador
que logra acorralar contra la paret al contrari, és a
dir, que deixa el seu
contrincant sense cap jugada possible. Comencen a
jugar les blanques.
Jugueu unes quantes partides. Busqueu una estratègia
per guanyar sempre.
Què és millor, triar blanques o negres?
Què passa amb un tauler de 6 × 6? Què és
millor en aquest cas, triar
blanques o negres? I amb un tauler de 7 × 7? I
amb un de 8 × 8?
Segon d’ESO
PROBLEMA 1
Nombres escala
Hi ha nombres, com el 6 o el 7, que s’anomenen
nombres escala perquè
es poden posar com a suma de nombres consecutius: 6 =
1 + 2 + 3 i
7 = 3 + 4. El nombre 20 També és un nombre escala,
com es pot veure
en el dibuix.
A més, hi ha nombres que es poden posar com escales
diferents. Per
exemple, el nombre 15:
15 = 1 + 2 + 3 + 4 + 5 = 4 + 5 + 6.
Estudieu els nombres de l’u al vint. Quins d’ells són
nombres escala?
Podeu trobar totes les maneres que teniu
d’escriure’ls en escala?
Sabríeu donar un criteri que us permeti saber si un
nombre és o no escala
(encara que sigui més gran de vint)?
PROBLEMA 2
Despleguem un cub
Volem tallar amb tisores un cub de cartolina, de
manera que ens quedi el
seu desenvolupament pla. Evidentment, hi ha moltes
maneres de fer-ho,
com les tres que us mostrem a continuació.
El problema és que el costat tallat amb tisores es
veu rugós i no queda
bonic. Per això volem desplegar el cub de manera que
el tall de tisores
sigui el més curt possible.
Construïu-vos tres cubs iguals amb cartolina i
talleu-los per obtenir els
tres desenvolupaments del dibuix. Mesureu la longitud
del tall que heu
hagut de fer en cada cas amb les tisores. En quin cub
el tall era el més
curt?
Mesureu el perímetre dels desenvolupaments plans que
us han quedat.
Quin era el més curt? Quina relació hi ha entre el
perímetre del desenvolupament
pla i la longitud del tall de tisores?
Torneu ara a la pregunta que ens plantejàvem: com
podem desplegar un
cub de cartolina de manera que la longitud del tall
de tisores sigui la
mínima possible? Feu el dibuix del desenvolupament
pla que us quedi.
PROBLEMA 3
El joc dels punts i les línies
Us proposem que jugueu a un joc matemàtic per a dos
jugadors. Es tracta
de dibuixar alguns punts sobre un paper (els que
vulgueu). Cada jugador
ha d’unir amb una línia (pot ser recta o corba) dos
punts qualssevol i
dibuixar un altre punt sobre la línia que acaba de
fer. La condició és que
cap línia no pot passar per sobre d’una altra ni de
cap més punt fora dels
dos dels extrems. Tampoc no està permès que d’un punt
surtin més de
tres línies. Perd el jugador que no pot dibuixar cap
més línia.
En el dibuix teniu un exemple d’una partida que està
a mitges.
Hem començat amb els punts A, B i C.
El primer jugador ha unit A i B
i ha afegit el punt D. El segon jugador ha
unit els punts C i D i ha afegit
el punt E. Ara el punt D ja no es pot
tornar a fer servir, perquè ja té tres
línies que en surten. S´ý que podem jugar encara amb
els punts A, B, C
i E.
Quantes tirades podeu fer si només comenceu amb un
punt? I si comenceu
amb dos punts, quin és el nombre màxim de tirades que
podeu fer?
I el mínim?
Què passa si comenceu amb tres punts? Quants
moviments durarà, com
a màxim, una partida? I com a mínim?
Quin és el nombre màxim i mínim de tirades en una
partida que comença
amb quatre punts? I amb cinc? I amb n punts?