PROBLEMA 1. A l'escola hi ha dues màquines per fer còpies: una fotocopiadora i un ciclostil. La fotocòpia costa 2'10 pessetes (tinta i manteniment de la màquina) més el preu del paper. La ciclostil primer fa un clixé que costa 34 ptes., però després , el preu per còpia és de 0'70 pessetes més el paper. Ambdues màquines usen el mateix tipus de paper, el cost del qual és de 0'65 pessetes per full.
PROBLEMA 2. Dibuixeu un hexàgon regular i traceu-ne totes les diagonals. A partir d'aquesta construcció aconseguiu un trencaclosques de l'hexàgon que tingui totes les seves peces iguals. Investigueu totes les possibilitats de fer trencaclosques que acompleixin aquestes condicions.
PROBLEMA 3. Prenem un full de paper DIN A4 (aproximadament 29'7 x 21 cm). El dobleguem per la meitat; tornem a doblegar-lo (sempre partint el costat més llarg) i seguim doblegant. Serà possible repetir aquest procés 10 vegades? Per què? Obtindríem una espècie de llibret molt gruixut però amb fulls molt petits.
Si talléssim tots els fulls i els poséssim un a continuació de l'altre formant una banda llarga i estreta:
|
PROBLEMA 1. El 26 de juliol de 1998, a les 15h 43 m, un rellotge digital que a més de donar l'hora i els minuts, també ens indica la data (dia, mes i any), utilitzant 10 xifres, assenyalava el següent: 1 5 4 3 2 6 0 7 98. Fixa't en el significat de cada parell de xifres. Observaràs que en aquell moment el rellotge utilitzava exactament totes les xifres sense repetir-ne cap. Quan tornarà a produir-se aquesta curiositat, a partir de l'any 2000? Explica com has trobat la resposta i perquè creus que és la primera vegada que es produirà.
PROBLEMA 2. El 17 de juliol de 1999 el diari va publicar la noticia que la població mundial havia arribat als 6000 milions de persones. A) Imagineu, per un moment, que féssim una fila amb tota la població al voltant de l'equador; quantes voltes faríem a la Terra? B) Si féssim una torre humana, de manera que arribés fins a la Lluna, quantes persones podríem posar, com a màxim, a cada pis? C) Ara, imagineu que tota la població mundial s'ajuntés en un territori, de manera que cadascú ocupés un quadrat de 50 cm de costat. Creus que cabríem tots a la comarca de la Noguera, a Catalunya, a Espanya o bé encara necessitaríem més territori? Nota: Cal explicar amb detall com feu la fila i, les mesures que heu considerat.
PROBLEMA 3. Tenim una planxa de fusta rectangular de 45×32 cm i volem tallar-la de manera que enganxant els trossos obtinguts es pugui formar una planxa rectangular de 40×36 cm. Com podem fer-ho? De les diferents maneres possibles, algunes necessiten fer més trossos que d'altres. Sabries trobar alguna solució que consistís a dividir la planxa inicial en només dos trossos? (no cal que el tall sigui una línia recta, pot ser una línia trencada, és a dir, formada per diversos segments rectes). |
PROBLEMA 1. Us proposem que trobeu una manera per saber quin dia de la setmana correspon a una data (entre el 1900 i el 2100). Per això, podeu utilitzar un calendari del 2000 i seguir el següent guió:
PROBLEMA 2. Us proposem que agafeu un pot de pintura, que us fixeu en les seves indicacions i les anoteu, en especial el seu volum i el seu rendiment, i que tenint en compte aquestes dades calculeu les dimensions del pot que contingués exactament la pintura necessària per pintar-se 100 vegades a si mateix, per fora, amb tapa inclosa, i sense revolts ni regalims. ¿Quines haurien de ser les dimensions del pot que contingués la pintura necessària per pintar dos-cents, tres-cents,... pots com ell mateix, en les mateixes condicions d'abans?
PROBLEMA 3. Amb 12 escuradents tots iguals es poden formar moltes figures utilitzant-los tots cada vegada i sense que en sobri cap.
|
Tornar a la pàgina principal. |