Cetacis: Balenes i dofins

Dofí mulà (Encarta digital)

Dofí mular

Al Mediterrani es poden veure amb certa freqüència catxalots i dofins. S’han trobat divuit espècies de cetacis. A la taula figuren les onze més comunes.

Espècie Abundància

Grandària (M)

Pes (Kg)

alimentació
  * mascles femelles
RORQUAL COMÚ R 19 21 60.000 Crustacis i peixos petits
RORQUAL D´ALETA BLANCA R 8 10 7.000 Crustacis i peixos petits
CATXALOT C 15 11 4.500(m) 20.000(f) Pops i calamars
BALENA AMB BEC C 6 6'5 3.000 Calamars i peixos d'aigües profundes
ORCA R 7'5 6

5000(m) 3500(f)

Foques, tortugues, peixos, fins i tot balenes
CAP D´OLLA C 5'7 4'6 1.750(m) 1.000(f) Calamars i peixos
DOFÍ MOLÀ R 2'8 2'8 380 Peixos bentònics, pops i calamars
DOFÍ LLISAT C 2’4 2’3 140 Peixos i calamars de fins a 30 cm
DOFÍ C 2’0 1’9 80 Peixos petits i calamars
DOFÍ DE RISSO R 3'0 3'0 400 Calamars i peixos
MARUSÍ R 1'4 1'6 50 Peixos petits

* C (comuna) R (rara)

Orca (Encarta digital) Cap d'olla (Encarta digital) Dofí mulà

La respiració del cetacis es fa de la següent forma: Per un orifici que s’anomena espiracle situat a la zona dorsal cefàlica penetra l'aire i expulsen una barreja d'aire y vapor d’aigua. Poden enfonsar-se a profunditats molt elevades, fins i tot a centenars de metres. Presenten els aparells respiratori i circulatori adaptats a aquestes profunditats. La caixa toràcica és molt flexible i la sang amb concentracions molt elevades d'hemoglobina. Algunes balenes que viuen en mar freds emmagatzemen la seva energia gràcies a la gran capa de greix que envolta tot el seu cos i migren i es reprodueixen en mars càlids com el Mediterrani, on pràcticament no ingereixen aliments.

La població de balenes ha disminuït molt a causa de la pesca massiva d’aquests animals i per això molts països com Japó i Noruega (Països que tradicionalment han pescat moltes balenes) han firmat un acord de protecció de les balenes. Organitzacions ecologistes com Greenpeace fan importants campanyes de conscienciació del problema.

Trossejament d'una balena (Encarta digital)