PROJECTE D'INNOVACIÓ EN LLENGÜES ESTRANGERES


3.- DESCRIPCIÓ DEL PROJECTE

C) Accions a desenvolupar i temporització.

-Introduir la llengua anglesa a P3 i P4 :

 En l’apartat de justificació del projecte ja hem exposat les raons que aconsellen l’introducció precoç de l’idioma. Començaríem, doncs, l’anglès en aquests dos nivells  el proper curs 2005-2006, amb  un mínim de dues sessions  curtes setmanals de treball  eminentment oral . Seria una exposició a la llengua basada en el treball dels hàbits i les rutines en anglès i assegurar un  bon input treballant contes, poemes, dramatitzacions,  cançons, etc

-Ampliar les hores d’exposició a la llengua a P5:

Actualment, per problemes de manca de personal, només podem oferir una sessió  de mitja hora d’anglès setmanal a P5. Considerem que això és insuficient. La nostra intenció és poder fer almenys dues sessions a la setmana.

-Treballar l’anglès a través de l’educacióm visual i plàstica:

Espai:
L’escola compta amb una aula de plàstica que estaria disponible per impartir la plàstica al cicle inicial. La nostra idea és convertir aquest espai  en un lloc on l’anglès estigui present tant a nivell oral com a nivell visual: L’etiquetatge del material, les instruccions, normes i altres rètols estarien en anglès, de manera que convertiríem l’aula de plàstica en un espai d’immersió lingüística on la llengua de comunicació per part del mestre i dels nens seria única i exclusivament l’anglès.

Elaboració de la programació:

Creiem que la programació d’educació visual i plàstica hauria de estar feta per tots els responsables d’aquest projecte i per la persona que ens vingués a ajudar independentment de qui imparteixi l’àrea. Caldrà posar-nos en contacte amb els mestres de cicle inicial per saber què és el que hi ha programat en l’àrea d’educació visual i plàstica i, un cop fet això, hauríem d’integrar els objectius de l’anglès també. Veiem fàcil realitzar això ja que treballant la plàstica es poden introduir una infinitat de temes (els colors, les formes, les accions de la classe i altres verbs de moviment...). També hem de tenir en compte les funcions de la llengua, ja que volem fer de l’anglès una llengua més comunicativa amb aquesta ampliació d’hores. L’apartat d’educació visual serà vital quan volguem donar instruccions (cut the paper out, pick up your scissors...), fer descripcions (there is, there are), expressar el nostre gust o no per una obra d’art (I like it, I don’t like it), situar un quadre específic dins un mural  (It’s on the right, on the left, between A and C...)

En aquestes reunions creiem que serà important aclarir la metodologia. Entre tots podem aportar idees perquè aquest projecte arribi a aconseguir l’èxit. Som conscients que l’èxit de la introducció de l’anglès a la plàstica depèn molt de com es presenti davant dels nostres nens i nenes. 

Cal dir que avaluaríem l’àrea de plàstica de la mateixa manera que es fa ara, i haurem de tenir en compte que l’anglès és només la llengua de comunicació en aquesta assignatura. Convindrà posar-s’hi d’acord sobre si s’avalua o no  de manera separada o juntament amb l’assignatura d’anglès.

Temporització:

Tot aquest projecte s’haurà de fer en el moment que comptem amb una persona més al centre, esperem que pel curs 2005-2006. Sense aquesta persona, aquests canvis són impossibles de dur-se a terme. Aquest projecte començaria en el moment que l’escola tingués aquesta persona i es prendrà el compromís de continuar-lo sempre i quan aquesta persona sigui amb nosaltres.

-Reforçar la llengua oral a Cicle Mitjà i Superior, afavorint el desdoblament de grups:

Considerem que aquesta nova organització farà que el nivell d’anglès millori  i que els nostres alumnes tinguin una bona base que els permeti expressar-se en la llengua estrangera. Si la programació de la llengua oral està ben acotada i tenim clar el que volem que els nens i nenes entenguin i el que volem que produeixin, aquesta base no s’arribarà a perdre mai perquè donarem oportunitats als alumnes perquè s’expressin. No oblidem que, fora de l’escola l’ús de l’anglès és mínim i  que la majoria dels pares de l’escola no parlen anglès. Fer desdoblaments ens permetria assegurar que els alumnes utilitzin la llengua. De ben segur que els engrescarem amb les activitats que programem.

Creiem que fer una matèria en anglès seria la manera de fer aquesta llengua funcional i fer desdoblament de grups seria una continuació d’aquesta base sòlida en llenguatge oral.

-Reformar els criteris d’avaluació i fer-los més adequats a la realitat:

Aquesta tasca la desenvoluparem més endavant, en l’apartat de criteris d’avaluació. Com comporta l’elaboració de molt material s’haurà d’anar fent durant el curs 2005.2006 i serà susceptible de millores amb posterioritat.