Psicopedagodia. Tècniques d’Estudi: Atenció-concentració. Com aconseguir-la


Fases de la Memorització

Quan percebem quelcom, comença un procés que condueix a la memorizació d’aquesta informació. Això s’aconsegueix amb les fases següents:

• Comprensió: puposa la observació a través dels sentits i entendre aquesta informació.

• Fixació: s’adquirex amb la repetició. És imprescindible fixar, abans de recordar una informació que ens interessa.

• Conservació: aquesta fase està en funció de l’interès, la concentració i l’entrenament de la persona, i de tots aquests factors en dependrà la manera com es memoritza.

• Evocació: significa treure a la llum de la consciencia els coneixements emmagatzemats.

• Reconeixement: consisteix en la interrelació dels coneixements nous i previs.


Desenvolupament de la memòria


Si vols potenciar la teva capacitat de memoritzar s’aconsella que estiguis atent a:

• Millora la percepció defectuosa: intenta que en l’aprenentatge intervinguin tots els sentis aconseguint la màxima atenció i concentració.

• Exercita la observació i entrena’t per a captar els detalls constrastats i altres que no són tant evidents.

• Posa en pràctica el mètode de classificació: es retenen millor els elements d’un conjunt si procedim a la seva classificació.

• Capta el significat de les idees bàsiques d’un tema.

• Procura pensar amb imatges, ja que la imaginació i el pensament estan units.

Per aconseguir-ho hi ha tres principis:

• Exagerar determinats trets com si es tractés d’una caricatura
• Captar els novedosos
• Donar moviment a les nostres imatges pensades com si es tractés d’una pel.lícula
• Fixa continguts amb la repetició i procura repetir les idees evitant l’assimilació mecànica.
• Fes pauses mentre llegeixes o estudies per a recordar allò que vas aprenent.
• Si aprèns quelcom, just abans de dormir, es recorda força bé al matí. Això s’explica perquè durant el son no es produeixen interferències.
• Revisa quan abans millor el material estudiat a través d’esquemes o resums. Així s’aumenta el nombre de repeticions-fixacions aconseguint que l’oblit es retardi.
• Utilitza les regles mnemotècniques

Causes principals de l’oblit

• Manca de concentració.
• Poca o mala comprensió d’allò estudiat.
• Absència de repassos o repassos tardants i acumulats.
• Estudi superificial i passiu, amb poca reflexió i esforç (no s’ha treballat la informació en resums, esquemes, subratllats).